Hikka

Terveyteen liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Nelli Kiviluoma

Hikka

Viesti Kirjoittaja Nelli Kiviluoma »

Mites on? Kuinka usein teidän hauvallanne on hikka? Täysin normaaliahan se on, ainakin mun käsityksen mukaan, mutta meidän tänään 8 vkoa täyttävällä nartulla on lähes säännöllisesti ollut joka ilta hirmu hikka. Menee ohi ajan kanssa eikä näytä hirveästi häiritsevän koiraakaan, mutta ajattelin vaan miten muilla on? Mikäs voi ylipäätään aiheuttaa koiralle hikkaa?

T.Nelli & Kidi
Mervi Kähönen

Viesti Kirjoittaja Mervi Kähönen »

Mun pennulla aikoinaan oli myös joka ilta hikka nimenomaan iltaruoan jälkeen. Meni iän myötä ohi. Eli tuon kokemuksen kautta en olisi huolissani. Sitä en tiedä mikä tuon aiheuttaa. Ahmiminen varmaan ainakin.
Niina Hämäläinen

Viesti Kirjoittaja Niina Hämäläinen »

joo meillä on nyt hieman päälle 8 viikoinen urospentu, joka "kärsii" myös aika ajoin hikasta . Se on päivittäistä, ja voi tulla jopa muutaman kerran päivästä. En osaa yhdistää sitä mihinkään tiettyyn asiaan.. välillä se tulee leikin jälkeen/aikana, toisinaan opetustilanteissa joissa saa namia palkinnoksi jne.. ne kestävät vain lyhyen aikaa. :)
Tiina Repo

Viesti Kirjoittaja Tiina Repo »

Eipä ole mullakaan ratkasua ongelmaan, mutta sanonpahan tässä nyt kokemuksen, että kerran koira alko hikkaamaan unissaan, lattialla täydessä unessa rötköttäessään. Oikein käännyin kattoon! :lol: Että olisko joku lihasperänen syy niinkun varmaan ihmisilläkin usein, kramppi tai jotain (en ole todellakaan lääkäri joten epämääräinen kuvaus)... On kyllä iän myötä vähentyny koko hikkaaminen kuten tossa jo aikasemminkin tuli muilla ilmi..
Jonna Putkonen

Viesti Kirjoittaja Jonna Putkonen »

Saattaa olla jokin refleksinomainen juttukin tuo hikka, mutta minä olen kuullut että jos pentua ei ole säännöllisesti madotettu, hikka saattaa kertoa mato-ongelmasta tai jostain loisista. Ja minulle itselleni ainakin joskus tulee hikka jos en juo tarpeeksi vettä, siis varsinkin ruokailun jälkeen :) Pentukoirilla tuo hikka onkin todella paljon yleisempää kuin aikuisilla koirilla. Välillä oikein ihmetyttää kun 1v 8kk narttuni hikottelee, kun ei ole pitkään aikaan sillä hikkaa ollut, nousee hymy huulille :wink: Ajan myötä menee ohi, siis kun ikää tulee..
Nelli Kiviluoma

Viesti Kirjoittaja Nelli Kiviluoma »

Niin ajattelinkin että varmasti on joku ihan normi juttu. :) Hassun kuulosta tosin, kun lapsi hikkailee niin nopeaan tahtiin :P menee aina noppaan ohi kuitenkin.

-Nelli & Kidi-
Birgitta Vesa-Lehtinen

Viesti Kirjoittaja Birgitta Vesa-Lehtinen »

Meidän neiti hikoitteli aina iltaruoan jälkeen tosta 8 vk aina tuohon 3 kk asti. Sitten se loppui kuin seinään.
Hannele Reini

Viesti Kirjoittaja Hannele Reini »

Me ostettiin sakemanni kun se oli 2v, joten sen pentuajan hikkailusta en tiedä. Sekarotuisella ja Ibizanpodencolla oli pienempänä hikka todella usein. Ibiza täytti vuoden vähän aikaa sitten ja vähän ennen sitä toistuva hikka loppui.
Pia Nurmila

Viesti Kirjoittaja Pia Nurmila »

Meidän neiti 10 viikkoinen kärsii tuosta hikkailusta myös.Sitä esiintyy päivittäin, ei mitenkään samaan kellon aikaan tai liity mihinkään eritoten.

Meillä on myös esiintynyt viime aikoina myös oksentelua..kasvattajan mukaan ei ole vielä hätäpäivää...
tosin syömisen vähyys taasen sitten on..
Liisa-Maija Sipilä

Viesti Kirjoittaja Liisa-Maija Sipilä »

Onpa huojentavaa kuulla et pikkuisten hikottelu on perin normaalia. Hyvät naurut siitä ollaan kyllä saatu lähes joka ilta :D

Mutta, onko muiden pennuilla esiitynyt vilkkuluomen punoitusta? Vilkkuluomi on erityisen punainen pennun ollessa väsynyt tai juuri herännyt. Silmät myös vuotavat jonkin verran (tosin vain kirkasta, juoksevaa vuotoa). Muutoin pikku-mimmimme (9 vkoa) on erittäin reipas eikä todellakaan vaikuta kipeältä...
Niina Hämäläinen

Viesti Kirjoittaja Niina Hämäläinen »

voi kyllä.. eilen kävimme rokotuksissa ja ell totesi vilkkuluomentulehduksen.. nyt silmätippa kuurilla ollaan, samoin korvatippa kun korvalehdet olivat hieman tulehtuneet :?
Liisa-Maija Sipilä

Viesti Kirjoittaja Liisa-Maija Sipilä »

Hmm, mitä tippoja mahdoit saada siihen tulehdukseen (ja oliko ne reseptillä?)

Itse putsaan toistaiseksi pennun silmiä (ulkoisesti) fysiologisella NaCl huuhteluliuoksella aamuin illoin ja näyttää menevän paremmaksi -silmien vuoto on ainakin selkeästi vähentynyt.
Vastaa Viestiin