Ulkona asuvat koirat

Terveyteen liittyvät aiheet
Tiina Toppila

Ulkona asuvat koirat

Viesti Kirjoittaja Tiina Toppila »

Meillä olisi takoitus pojan astman ja allergioiden takia pitää koirat ulkona ympäri vuoden.
Niillä on noin 26neliöiset tarhat ja liikkuvat pihalla vapaana suurimman osan päivästä, nyt kun itse kotona. Sihen päälle treenit ja kaksi lenkkiä per vrk. Koppi on isohko todella lämpöseksi vuorattu eteis kaapilla ja ikkunalla joka lämpölasia. katto aukeaa ylös siivousta varten.
Kopin puolella on patteri ja olkia. Patteria en ole vielä päälle laittanut. Nyt mietinkin mikä olisi koiralle oikea sisä lämpötila kopissa, niin ettei koiraa palele muttei ero ulos tulisi liian suureksi. ja kuinka paljon patteri kuivattaa ilmaa? Ja pysyykö lämpö kopissa kun oviaukoossa (kopin ja tuulikaapin) on vain räsymaton palanen. Koira kun ei osannut/uskaltanut heiluri läpästä kulkea. Uloimmassa oviaukossa ei ole nyt mitään, ja koira makaileekin paljon tuulikaapissa pää ulkona :D

Paljon koira makaa järsimässä luitaankin vielä pihalla "patiollaan" eli ei palele :)

Mitä muuta mahdollisesti huomioon otettavaa tulisi tämän rodun kohdalla mieleen?
Toinen koira on arktinen ja sillä ei kopissa lämmitystä edes ole. Ja -20 ppakkasillakin makaa mielummin pihalla lumessa, kuin kopissa.

Ainiin lisätään vielä, että spk.ni on siis asunut ulkona pää osim tähänkin asti. (tuli meille aikuisena kuukausi sitten) kasvattaa hienosti jo turkkiaan ja syö hyvää laadukasta itse tehtyä ruokaa. Paljon eläinperäisiä rasvoja. Voi hyvin ja on terve.
Tiina Toppila

Viesti Kirjoittaja Tiina Toppila »

Jaa-a...eikös kellään muka asu koira ulkona?? :? :?:
Birgitta Vesa-Lehtinen

Viesti Kirjoittaja Birgitta Vesa-Lehtinen »

Tuohon voisi vastata, että onko saksanpaimenkoira ulkorotu?

Käsittääkseni tietyt rodut kuten Alaskan malamutti esim. ovat ulkorotuja ja muut eivät.
No niin, nyt saa sitten vetää herneet nenään :twisted:
maiju savolainen

Viesti Kirjoittaja maiju savolainen »

Saksanpaimenkoiralle, kuten muillekin kaksinkertaisen turkin omaavalle koirarodulle, on hyvä olla ulkona mahdollisimman paljon.

Koirat eivät rapsuttele, eivätkä kärsi kuivasta ihosta, kun saavat olla ulkona.

Tarha-asuminen ei ole missään nimessä mikään ongelma saksanpaimekoiralle, enempi se on ihmisten ongelma, jotka ajattelevat, että koiran pitää pyöriä jaloissa ihmisasunnossa koko ajan.

Kun koiran kanssa harrastetaan, sitä koulutetaan ja sen kanssa vietetään aikaa, niin miksi se ei voisi asua tarhassa?

Koti säästyy koiran tekemiltä tuhoilta, eikä tarvi olla tekemässä remonttia koiran jäljiltä. :D Suhdekin omistajaan on parempi, koska ei tarvi olla koiralle epäoikeudenmukainen, kun se on laittanut huushollin uuteen uskoon. :lol:

Olkia en laittaisi koppiin. Rutirex on sata kertaa parempi!

Hyvin, hyvin suuri osa aktiiviharrastajien koirista asuu tarhassa. Ulkomailla esim. Saksassa, koirat asuvat aina tarhassa.
Tiina Toppila

Viesti Kirjoittaja Tiina Toppila »

Mitäpä ne herneet tässä auttaa. :lol: Mielestäni ennemmin ja enemmän spk on ulkonakin asumaan pärjäävä rotu kuin ajokoira. joita Suomessa on iät pidetty tarhakoirina... Mutta tämäpä vain mun mielipide.

Tiedän että moni spk.ta asuu ainoastaan tarhakoirina ulkona. Mutta se ratkaisee kuinka paljon koiran kanssa oikeasti vietetään aikaa ja harrastetaan. Yksikään koira rotuun katsomatta, ei ansaitse tulla tarhaan unohdetuksi.

Meillä koirat kuitenkin viettävät myös aikaa kanssamme sisällä. Niin halutessaan. Toki tolla karvamäärällä eivät kauaa sisällä viihdy, vaan haluavat pian ulos. Luita käydään sisällä järsimässä ja sohvalla retkottamassa sylissä, mutta sen jälkeen odotellaan ulko-ovella, että jokos pääsis pihalle.

Myös mikäli koira sairastuu, tai loukkaa itsensä se otetaan tietenkin sisälle hoidettavaksi. Ja pentu tai vanha koira ei myöskään mielestäni ulos kuulu.

Joten näin, meillä kuis muilla? Jahas Maiju olikin kerinny laittaan välissä! Rutireksistä. Riittääkö ihan pelkältään lämmikkeeksi?(verrataan oljet) Ja millainen kerros tms? Pöliseekö?
Kati Pekkala

Viesti Kirjoittaja Kati Pekkala »

Itselläkin on nyt koira ulkotarhassa. Koira, saksanpaimenkoira, tuli mulle vähän reilu vuosi sitten. Silloin ei ollut mahdollisuutta pitää ulkohäkissä, (koira edellissä paikassa ollut tarhakoirana) joten tuli sisäkoiraksi :arrow: Tiputti karvansa, raaputti itseään koko ajan, nahka punoitti jne. Nyt kun ollut kesästä asti ulkona, ikä oikeastaa sisällä käynytkään, karva tuuhea ja kiiltävä, rapsuttaminen jäänyt pois. Häkki 4*4m ja pääse lämpimään koppiin halutessaan. Viihtyy kuitenkin ulkona, voi siellä päivystää mitä ulkona tapahtuu. Eipä tuo ainakaan vaikuta tyytymättömältä :) . Intoakin on enemmän, kun sitten ottaa tarhasta tehdäksen jotain. Miksi ei olisi ulkokoira, kun ulkoinen olemus muuttunut huomattavasti parempaan suuntaan ja nuo iho-ongelmat jääneet pois? Asia varmasti jakaa mielipiteitä, mutta itse olen ainakin nykyään sitä mieltä, että parempi näin :toktok:

Kannattaa ottaa huomioon mahdollisesti kasvava energia tarve ruokinnassa :P .
Tiina Toppila

Viesti Kirjoittaja Tiina Toppila »

Juu, neiti oli aika laiha kun tuli. Mutta nyt hyvässä lihassa. Ja syö kaksi kertaa päivässä kotitekoista sapuskaa. Saa paljon lihaisia luita ja jauhelihaa, kanaa, kalkkunaa, lammasta etc. sekä kasviksia ja puuroa. Nappulat jätetty nyt kuukauden siirtymä vaiheella pois. Turkin laatu parantunut selkeästi ja kroppa kondiksessa. Kasat pieniä, ja siistejä. Koira iloinen ja terve. sehän se paras mittari on!

Kati. Onko sulla kopissa eriksen vielä patteria vai pelkästään kunnon eristykset? tuulikapillinen?
Onko jollain jotain lämpömittari menetelmää kopin sisällä ,mistä näkis sisä lämpötilan? meillä muksujen vanha kylpymittari kopin sisällä, jotta näkee mikä on lämpö koiran noustessa sieltä aamulla ja mikä on lämpö päivällä, kun koppi tyhjillään. hiukan hahmottaa minkä verran se koiruus itse sitä koppia lämittää. J paljonko tarvii itsensä lämpimänä pitämiseen.
Kati Pekkala

Viesti Kirjoittaja Kati Pekkala »

Ei ole erillistä patteri, koppi tehty lämpöiseen ulkovarastoon ja siinä on tyroksit seinissä ja lattiassa, lattiassa kumimatto ettei pääse tyroksiin käsiksi ja sen päällä sitten vaan ihan makuupatja. Seinässä luukku ja sen sisäpuolella vielä muoviläpyskä, eli tavallaan kaksinkertainen ovi. Tyytyväisenä venytellen tuo aina kopistaan kömpii :lol: . Lämpömittaria ei kopissa ole.
Hannele Koivu

Viesti Kirjoittaja Hannele Koivu »

Omata koirani ovat asuneet ulkona jo monet vuodet. Ensimmäisellä ulkokoiralla oli kopissaan kattolämmitys, joka oli säädetty about +7 asteeseen. Sitten muutettiin ja koppi muutti mukana, eikä uudessa paikassa ollutkaan enää sähköä kopin lähettyvillä ja koirani pärjäsi siellä aivan yhtä hienosti.

Jos koppi on hyvin eristetty ja irti maasta, mutta huolehdittu, että ilma kiertää eikä kosteus kondensoidu kopin seiniin homehtumaan, saksanpaimenkoira pärjää oikein loistavasti myös ulkona. Pehkuista on huolehdittava. Itse olen käyttänyt sekä olkea että ekokuitua. Olki tallautuu nopeammin kuin ekokuitu ja sitä saa lisätä talven aikana kertaalleen, tosin ekokuidussa on kohtuullisen voimakas haju tuoreeltaan. Tiedä sitten kumpi on parempi/huonompi. En ole huomannut koirissa mitään oiretta mihinkään suuntaan kumpaakaan käytettäessä.

Ulkokoiralla on huolehdittava, että se saa riittävästi ylimääräistä energiaa ruoasta lämmön ylläpitämiseen lenkkien ja treenien lisäksi. Niinä talvina, jolloin on enempi pakkaspäiviä kuin mitä esim viime talvena oli, olen antanut koirille kennelrehun lihaista rasvaa säännöllisesti muun ruoan ohessa. Toinen seikka on riittävästä puhtaasta juomavedestä huolehtiminen. Omat koirat toki myös lotraavat jääsohjoisissa ojissa ja juovat lätäköistä, mutta haluan niiden saavan myös puhdasta vettä. Ne saavat noin puoli litraa vettä aamuruoan yhteydessä.

Koirat todennäköisesti pärjäisivät kovemmillakin pakkasilla ulkona, mutta omasta henkisestä hyvinvoinnistani johtuen, otan koirat yöksi sisälle, mikäli elohopea laskee alle -15 asteen ja toivon, ettei kovia pakkasia ole pitkään, sillä sisälläolo on todella paksuturkkisille koirilleni todella tuskaisen hikinen urakka.
Tiina Toppila

Viesti Kirjoittaja Tiina Toppila »

:) Alkaahan näitä löytyyn!
Tollanen "koppi sisälle" ratkaisu oliskin aika ihantellinen.
Mutta eipä meillä ole mahdollisuutta sellaiselle. Kopit ovat meilläkin kyllä irti maasta. trukkilavojen päällä.

Tuuletuksesta vielä. Voiko koppiin tulla vetoa liikaa jos Tuuletus räppänä. Sellainen valkoinen kierrettävä on vajaan sentin auki asennossa ja kuitenkin oviaukossa vain se matto riepu? kosteutta en ole havainnut aamuisinkaan kun koira ollut yön kopissaan.

Ompas tää olevinaan hankalaa, kun toisella ei ole kopin oviaukossa mitään ja turkkia vaikka muille myydä. Voi rauhaisin mielin luottaa ettei palele kovimmillakaan keleillä :lol:
maiju savolainen

Viesti Kirjoittaja maiju savolainen »

Minun koirilla on katetut ulkotarhat ja toisessa tarhassa on nyt ihan uusi (sikakallis ruotsalainen) koppi, jossa eteinen ja sisätila, toisessa "perinteisen" mallinen ammattikoululta ostettu koppi. Kopeissa ei ole lämmitystä, ainoastaan Rutirexiä. Se onkin minun koirilla ainoa pehmike/lämmike, joka niillä tarhassa kestää.

Kaikki minun aikaisemmin laittamat matot, peitot, vetpedit, lampaantaljat ym. viritykset revittiin ulos tuhannen päreiksi. :D

Yöt minun koirani viettävät erillisissä sisätarhoissa. Eli ulkorakennukseen on tehty koirille lämpimät tilat. Jos on kova pakkanen -20 tai enemmän, niin koirat ovat olleet vain vähän aikaa ulkona ja muuten sitten sisätarhoissa.

Minulla on myös pieniä saksanpystykorvia, kleinspitzejä ja nekin viettävät ulkona aikaa mahdollisimman paljon, vaikka ovatkin sisäkoiria. Koko piha on aidattu "koirankestäväksi".

Saksanpaimenkoirat toki myös käyvät sisällä, lomilla ja viikonloppuisin, kun on enemmän aikaa. Pennun pidän aina sisällä.

Minulla on monta koiraa, enkä minä halua asua kennelissä. Minun koirani ovat kaikki narttuja ja koska pidän useampaa koiraa kerralla, niin täytyy olla mahdollisuus eristää ne toisistaan. Eli pitää olla kunnolliset tarhatilat.

Rutirex ei pölise ja minusta se tuoksuu erittäin hyvältä, raikkaalta. Sen imukyky on hyvä, se säilyy kuivantuntuisena. Koirat makoilevat sillä mielellään ja se eristää hyvin.
Tiina Toppila

Viesti Kirjoittaja Tiina Toppila »

saako udella tuon ruotsalaisen kopin merkkiä tai valmistajaa?
löytyykö jotain sivuja?
Susanna Sälelinna

mielenkiintoista...

Viesti Kirjoittaja Susanna Sälelinna »

minä haluaisin myös laittaa koirat asumaan ulos... olen tässä hommassa ihan alkutekiöissä... tarha on melkein valmis, portti puuttuu ja koppi... miten olette tehneet tarhasta koira varman? kuinka paljon koiranne kaivavat? onko alareunaa upotettu maahan tms.? oma mieli on epävarma, pysyykö koirat tarhassa vaiko eikö... uskaltaako ne jättää sinne yöksi... hmmm...
sitten olen miettinyt myös sitä, kun vanhempi koirani on jo 9v.7kk eikä koskaan ole ollut tarhassa aiemmin... mahtaakohan enää sopeutua? nuorempi on vasta 1v5kk joten se kyllä sopeutuu. saa nähdä kestääkö oma pää pitää koiria ulkona ympäri vuoden. :D
jari.vihersalo

Viesti Kirjoittaja jari.vihersalo »

Meillä koirat aina ulkona oli pakkasta kuinka paljo tahansa. Eivät oo kylmissään. Luulen et jos niitä välillä ottais sisälle niin sit vois kylmä tullakkin. Eristetty koppi jossa ekokuitua tai heinäpaali, ei mitään lämmityksiä.
Ville Salmia

Viesti Kirjoittaja Ville Salmia »

Samoin ku Jarilla, on meilläkin. Tosin meillä on puinen terassi alla, ja seinät ja katto + sit vielä eristetty koppi.Ennemmin se on niinpäin, et koirat ei pysty olemaan sisällä enään ,koska niille tulee niin vietävän kuuma.Korkeintaan 15 minuuttia.
Vastaa Viestiin