Lonkista

Terveyteen liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Joanne S A Vähämaa

Lonkista

Viesti Kirjoittaja Joanne S A Vähämaa »

Kuinkas paljon muilla on muuttunu tulokset välikuvista näihin vuoden vanhana otettaviin oikeisiin kuviin? Ja voiko kyynärät tehdä myös jotain hyppyä nollasta toiseksi?
Meillä välikuvattu B ja nyt pitäis viedä oikeisiin kuviin, ja jänskättää kun koiran otin jalostustarkoituksessa.
Nim: Uusi kasvattaja
Maarit Korpela

Re: Lonkista

Viesti Kirjoittaja Maarit Korpela »

Tiedän koiria, joilla on ilmennyt esim. osteokondroosi välikuvien jälkeen.
Kannattaa kuvauttaa lonkkien ja kyynärien lisäksi olat, selkä, polvet...
Lisäkuvista ei tule juuri kustannuksia, mutta saa kattavan kuvan koko luustosta.
Päivi Ollikka
Viestit: 268
Liittynyt: 25 Joulu 2007 19:46

Re: Lonkista

Viesti Kirjoittaja Päivi Ollikka »

Omilla koirilla/ kasvateilla ei ole huononneet välikuvista, mutta tiedän koiria joilla on. A:n lonkista on tullut D:t ja 0 Kyynäristä 3, polvista on löytynyt jo selkeitä rustomuutoksia jne.
Kyynäristä, polvista ja selästä on mahdoton saada sellaista röntgenkuvaa että nivelen sisärakenne näkyisi - sen takia on täysin mahdollista suuretkin muutokset hyvinkin lyhyessä ajassa. Luu sattaa luutua epätavallisesti tai olla jo kasvuhäiriön vahingoittama, vaikka sivusta otettu kuva vielä näyttäisi hyvältä. Harvinaisia ne on, mutta kuulemma mahdollisia.
Lonkat sen sijaan - on minusta omituista, jos A:n kauniista tiiviistä lonkkamaljasta tulee löysä, tappimainen (joskus jopa koko malja puuttuu), minne ne luunosat muka sieltä häviävät? Jotenkin tekisi mieli uskoa, ettei välikuvia ole tuolloin otettu ihan kunnolla. Jos välikuvat ovat C:t niin sinne sitten voi jo ilmestyä kaikenlaista roinaa virallisiinkuviin mennessä. Tosin tiedän pentuja, joilla on välikuvissa ollut D:n lonkat ja aikuisena sitten B/C.
Päivi Ollikka
Viestit: 268
Liittynyt: 25 Joulu 2007 19:46

Re: Lonkista

Viesti Kirjoittaja Päivi Ollikka »

Mulla ole mitään tiedefaktaa, mut kokemusta jokusen tapauksen verran:
Juu noin päin se on ihan mahdollista, mut ett jo kehittyneet rakenteet jonnee häviäis - on minusta omituista. Erityisesti yksi tapaus, jossa A:n lonkka onkin E :epäilys:. Matalalla, mutta tiivillä lonkkamaljalla voi saada A:n lonkat, tapit ja tiiviit on usein sit B:t.
Seija Kulmala

Re: Lonkista

Viesti Kirjoittaja Seija Kulmala »

Tappimainen lonkka: kantanarttumme lonkat olivat tappimaiset, siksi B:t. Tuolloin noin 7 vuotta sitten kävin keskustelun kennelliiton eläinlääkärin kanssa, tappimaisen lonkan periytyvyydestä tai alttiudesta nivelmuutoksiin. Narttu sai 16 jälkeläistä kahdessa pentueessa yhteensä. Lähes kaikki saatiin kuvattua (kahta menehtynyttä lukuunottamatta), kaikilla kauniin pyöreä lonkan muoto. Ts. ei kovin periytyvää (ainakaan tässä tapauksessa). Samainen narttu kuvattiin viimeisen kerran 8 vuotiaana, lonkat yhä hyvät, tappimaisuus ei tietenkään ollut hävinnyt, mutta mitään muutoksia tai nivelrikkkoja ei ollut. Nartulla oli kuitenkin pitkähkö suojelu-ura takanaan, eli rasitusta oli ollut riittävästi.
Ville Salmia
Viestit: 395
Liittynyt: 04 Joulu 2007 15:11

Re: Lonkista

Viesti Kirjoittaja Ville Salmia »

Tarkoitatteko "tappimaisuudella" reisiluun kaulan lyhytkäisyyttä. Näyttää tappimaiselta? Mun yhdellä koiralla oli sellaiset molemmilla puolilla. Ventelä sanoi ettei tule koskaan vaivaamaan.Tuli takaisin D/D. Sen pituinen se. Mutta olen edelleen samaa mieltä monen lääkärin kanssa ,siitä että koira on sairas, ja esim. lonkkavikainen vasta kun se oireilee. On siis olemassa diagnoosi ja toiminnallisuus. Toinen voi rajoittaa koiran jalostusoikeuksia,vaikka samanaikaisesti koira kykenee työhön ja harrastukseen.
Seija Kulmala

Re: Lonkista

Viesti Kirjoittaja Seija Kulmala »

Tarkoitan tappimaisuudella lonkkaluunpään muotoa, eli alkaa pyöristyä palloksi muuta jossakin vaiheessa
näyttääkin tapilta. Yritän löytää kuvat vielä jostakin.
Sonja Lehtinen
Viestit: 140
Liittynyt: 04 Joulu 2007 00:09

Re: Lonkista

Viesti Kirjoittaja Sonja Lehtinen »

Yleisesti kai tuo tappimaisuus mielletään juuri niin että reisiluun pää on kyllä kaunis pallomainen, mutta tuo kaula ei kapene(usein myös tuo lyhyys) .

Nivelrikko on selitys sille että hyvinkin kehittynyt/hyvärakenteinen nivel voi muuntua aivan mössöksi. Nivelrikkoa voisi ajatella hiekkapaperiksi nivelpintojen välissä, joka sitten nivelen liikkuessa hioo nivelpintaa pois.
http://leerburg.com/hipart.htm
tuolta tokavika kuva näyttää varsin hyvin lopputuloksen.
Tanja Hourula
Viestit: 9
Liittynyt: 04 Joulu 2007 13:11

Re: Lonkista

Viesti Kirjoittaja Tanja Hourula »

Mä tarkoitin tappimaisuudella enemmänkin luunpäätä ja sen tappimaista muotoa, kuten tässä kuvassa mielestäni on - reisiluun pää on etenkin oikean puoleisessa (minun silmääni) melko suora, ei ollenkaan sellainen pallomainen, kuten sen pitäisi olla. Reisiluun pään pituudesta ja / tai lyhyydestä en tiedä, en tajua näistä niin paljon..

Tässä kuvassa myös aiemmin mainitsemani matalat lonkkamaljat. Ventelän mukaan näillä kuvilla saadaan "arvosanaksi" C, toinen voisi olla jopa D. Toki siihen vaikuttaa myös löysyys, kuten tässä tapauksessa. Nämä siis välikuvat, koira ollut muistaakseni n. 8kk kuvaushetkellä.

Kuva
Seija Kulmala

Re: Lonkista

Viesti Kirjoittaja Seija Kulmala »

Matalien lonkkamaljojen periytyvyys, mikäli kumppanilla on normaalit lonkkamaljat = 0. Eli ei kovin periytyvä ominaisuus.
Taaskin tämä on vain yhden nartun osalta muodostettu maallikon käsitys asiasta.

Päpä: matala lonkkamalja on aina vähintään B, niin minulle asiasta kerrottiin kennelliitosta. Alkuperäinen lausunto lonkista oli A ja saatesanoin täydelliset lonkat ja muoto ja B napsahti..
Päivi Ollikka
Viestit: 268
Liittynyt: 25 Joulu 2007 19:46

Re: Lonkista

Viesti Kirjoittaja Päivi Ollikka »

Kaveri(e)n koira(t) sai A:t matalilla, mutta pyöreillä lonkkan mallilla. Mulla B pennuis kaikki tapit sai B:t, mutta näillä ei ole matalaa lonkkamaljaa - vain lonkan pää on hieman tasainen, muuten syvä ja tiivis.

Oikeestihan tuota ei pelkastä mallista nähdä. Mietittävät tapaukset mitataan. Tällä hetkellä jännitetään C pentujen virallisia. Viidellä lähti A/A kaksi B/A. Nuo B:t ovat 105,5 mitta-asteikossa. C:n lonkka on < 105. Lausunnon antaneet lääkärit sanoivat B, mut läheltä liippaa tuota C:tä. Toivottavasti mittatikut on samat kaikilla :D

Ville: Mä tarkoitan hieman tasaista lonkkaluun päätä tappimaisuudella. Jos reisiluun kaula on lyhyt ja paksu niin - kait se ois vaan lyhyt ja paksu mun sanavarastossa :harhar:
Päivi Ollikka
Viestit: 268
Liittynyt: 25 Joulu 2007 19:46

Re: Lonkista

Viesti Kirjoittaja Päivi Ollikka »

^ Koiran tulokset tulivat A/A jne. Oma elukkatohtorimme on tainnut muistaa noita rajaarvoja vähän väärin - 105 on A:n ja B:n raja - tavasin siit lapusta :harhar: 105,5 on aika selkee A 8)
Kirsi Niinimaa

Re: Lonkista

Viesti Kirjoittaja Kirsi Niinimaa »

Onnea kasvattalle!! :voitto:

Söherrys&Kira :D
Vastaa Viestiin