Murtunut varvas

Terveyteen liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Pauliina Holopainen

Murtunut varvas

Viesti Kirjoittaja Pauliina Holopainen »

Heips!

Onko kellään kokemusta varpaan murtumasta tai lähinnä sen parantumisesta? Ovatko parantuneet miten nopeasti ja onko jalka ollut pitkäänkin kipeä?

Meillä särki reilu 4kk poitsu takajalan uloimman varpaan lenkillä, ns. "pajunvitsamurtuma" :rikki: Hoidoksi minimaalinen liikunta hihnassa 4 - 6 viikkoa ja teippaus, jotka se repi välittömästi pois, kun selkänsä käänsi.

Nyt ollut vasta pari päivää levossa ja virtaa riittää sen verran, että hirvittää ajatellakaan missä vauhdissa se on 3 viikon päästä. :lol: Tasaisella alustalla kävelee lähes ontumatta, mutta alustan epätasaisuus saa välillä nostamaan jalan ilmaan.

Harmittaa vietävästi. Pitkät tulee viikot olemaan eikä ohjaajan hermorakenne tahdo riittää tähän sietämättömään olemiseen :kiukku:
Seija Kulmala

Re: Murtunut varvas

Viesti Kirjoittaja Seija Kulmala »

Kasvatillani murtui varvas suunnilleen saman ikäisenä. Koira parani täysin, ja sillä harrastetaan aktiivisesti
suojelua, eli ei jättänyt minkäänlaista vammaa tai haittaa. Lepo on tärkeää samoin olisi hyvä saada pidettyä ne teippaukset paikoillaan.

Oletko kokeillut esim. kauluria jotta ei saa revittyä teippisiteitä pois?

T: Seija
Päivi Ollikka
Viestit: 268
Liittynyt: 25 Joulu 2007 19:46

Re: Murtunut varvas

Viesti Kirjoittaja Päivi Ollikka »

Moikka! .... (taas mä oon tääl äänes :oops: )

Mulla on ollut monella koiralla varvas murtunut ( talon rakennusaikana sepeli/ kivimurskepiha oli varpaiden surma). Kaikki on mennyt ohi levolla ja ajan kanssa. Yhdellekään ei ole tarvinnut minkäänlaisia operaatioita tehdä. Tiedän yhden kaverin koiran, jolla varpaat murtuivat niin pahoin, että ne ruuvattiin paikoilleen - hyvä siitäkin tuli. Totaalinen treeniatauko oli kyllä lähes puoli vuotta.

Viimeisin varvastapaturma sattui meillä viime keväänä toukokuun lopulla, kun "kilpakoirani" rullasi koko tassunsa itsensä ja jalkapallon alle. Varvas murtui ja kämmeneen ruli ruhjeita, treenitaukoa tuli kolmisen viikkoa. Pallon viskelyt, hypyt ja kaikki vauhdikas remuaminen oli minimissään kuutisen viikkoa (oletettavasti varvas luutuu tuona aikana) Sen jälkeen onnahteli satunnaisesti kovalla tai epätasaisella maalla koko kesän. Normaalia treeniä tehtiin koko kesä - pois lukien pallonviskelyt, josta kovat jarrutukset ja kiihdytykset sekä kovat epätasaiset kentät olivat pannassa. Nyt ei ole enää onnahdellut kuukauteen millään alustalla.

Mulla ei ole yhelläkään ollut minkäänlaista teippiä tms tassuissa ja silti parantuneet ihan ok.
Pauliina Holopainen

Re: Murtunut varvas

Viesti Kirjoittaja Pauliina Holopainen »

Kiitos vastauksista.

Kauluria emme laittaneet,(emmekä teippauksiakaan uudestaan:oops: ) koska "järkeilimme", että koira ei voi sen kanssa syödä esim. luuta, joka minun on kyllä sille jätettävä, kun se jää yksin työpäivän ajaksi tai muuten luulisin sen riekkuvan vaikka ruohotupon kanssa ja särkevän sen varpaan vieläkin varmemmin kuin nyt. Yleensä tarhassa vain makoilee ja.... syö luuta. :lol: Nurmella ja tasaisella alustalla kävelee hyvin, ei juurikaan onnu, mutta sepelillä keventää reilusti askelta.

Onpa ihanaa kuulla, että hyvin ovat parantuneet. Tuntuu vaan niin kamalalta katsoo, kun koira on virtaa täynnä eikä voi antaa sen mennä. Tänään ajattelin kyllä käydä tekee jäljen nurmelle, koska siinä se kävelee niin hyvin ja saa samalla tyhjentää päänsä. Se on kai nyt ainut kiva, mitä sen kanssa voi tehdä. Hihnassakin saa kovasti toppuutella, ettei pompi kuin aropupu ja hihnaa kun olis niiiiin kiva vetääkin :wink:

Kyllä se tästä. :tuki:
Pia Jalomeri

Re: Murtunut varvas

Viesti Kirjoittaja Pia Jalomeri »

Meillä murtunut varvas ei lähtenyt paranemaan ilman pakettia (=tukea, ensimmäisen lääkärin ohjeesta varvasta ei ensin tuettu millään lailla),
uudet kuvat 3 vkon päästä ja oli yhtä pahana kun aiemminkin.
Sitten pakettiin ja vielä kolmisen viikkoa pissalenkitystä (vaarana oli että varvas joudutaan amputoimaan jossei lähde luutumaan) ja johan parani. :)
Pauliina Holopainen

Re: Murtunut varvas

Viesti Kirjoittaja Pauliina Holopainen »

Voi käydä tietysti niinkin. Riippuu varmaan aika paljon murtumasta, miten paha se on. Ihmisillä näitä ns. pajunvitsamurtumia ei usein edes huomata, koska murtunut raaja on aikansa kipeä, muttei niin kipeä, että hakeuduttais lääkäriin ja näinpä murtuma paranee itsestään levolla eikä koskaan saada edes tietää koko murtumasta.

Pitänee sitoa jalka, jos ontuminen ei pian lopu. Nyt näyttäs kävelevän paremmin jo sepelilläkin, kun siirtyy sepelin yli nurmelle jne.
Pauliina Holopainen

Re: Murtunut varvas

Viesti Kirjoittaja Pauliina Holopainen »

No niin... Kontrolli kuvissa käytiin ja varvas on alkanut parantumaan. Luun päät edelleen hyvin paikallaan vaikka aikamoisia spurtteja on saanut otettua hihnassa olosta huolimatta ja tarhassa meno on välillä ihan hirvittänyt. Vielä 3 viikkoa hihnaa, mutta nyt saimme jo luvan käydä rauhallisilla kävelylenkeillä tasaisella alustalla. Sekin on jo luksusta tähän astisiin "pihaa ympäri- pissalenkkeihin" verrattuna. Nyt vaan ontuu oikeaa etujalkaa :( kasvukipuja luultavasti....
Sirpa Hörkäs

Re: Murtunut varvas

Viesti Kirjoittaja Sirpa Hörkäs »

Päivi Ollikka kirjoitti:Moikka! .... (taas mä oon tääl äänes :oops: )
Kiva,että ees jotkut on. :wink:


Mun edelliseltä koiralta murtu oikeen takajalan uloin varvas.Penikka tais olla joku neli-viiskuinen.
Varpaalle ei tehty mitään operaatiota,hoidoks määrättiin mahdollista :D lepoa.Jonkin aikaa koira ontuili koipeaan ja huus ku syötävä varpaaseen koskettaessa,mutta suht nopeesti varvas pääs taas kyytiin mukaan.
Myöhemmin varvas ei mitenkään koiran menoa haitannut.
Vastaa Viestiin