Saksanpaimenkoirasta otettavat terveystestit

Terveyteen liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Mervi Arvola

Saksanpaimenkoirasta otettavat terveystestit

Viesti Kirjoittaja Mervi Arvola »

Tästä varmasti on puhuttu aikaisemminkin, mutta otanpa aiheen uudestaan esille.

Eli, mitkä kaikki terveyteen liittyvät testit ja kuvaukset otatte koiriltanne? tai pennuilta, ennen kuin ne luovutetaan uudelle omistajalle? onko niillä eroa jos käytätte koiraanne jalostus tai kisakoirana? Ja yhtä asiaa olen lisäksi ihmetellyt, kun osa koiran omistajista otatuttaa ns. koko luustosta kuvat, miksi esim. polvista ette ole lähettäneet kennelliittoon ilmoitusta, jotta näistä tulisi virallinen tulos myös tähän tietokantaan? sillä muistaakseni, se ei kuitenkaan maksanut ylimääräistä, tai ei ainakaan paljoa kun itse niitä olen lähetellyt. Myös sitä olen ihmetellyt, miksi saksanpaimenkoiran omistajat eivät peilauta koiran silmiä ja lähetä tästä tuloksesta tietoa kennelliittoon? sillä ymmärtääkseni myös sakemanneilla on mm. pannusta. Vaivaahan tämä toimenpide ei tuota kuin pari lomakkeen täyttämistä ja jonkun kympin lisämaksun tutkimuksista, jos olet jo päättänyt joka tapauksessa kokoluusto kuvauttaa koiran. Lisäksi on eri asteisia ongelmia virtsateissä, sekä monia muitakin vikoja, joista ei paljoa keskustelua saa kuin hiljaisella äänellä. Otetaan esille vaikka vielä juuri nuo polvet, ristisidevammat, ruokatorven laajentuma...

Kiitos vastauksistanne!
Sonja Lehtinen
Viestit: 140
Liittynyt: 04 Joulu 2007 00:09

Re: Saksanpaimenkoirasta otettavat terveystestit

Viesti Kirjoittaja Sonja Lehtinen »

Polvien röntgenkuvaus ja kennelliitossa "rekisteröitävä" polvilausunto, ovat kaksi eri asiaa. Röntgenkuvalla polvesta etsitään vastaavia osteokondroosi muutoksia kuin olista ja kyynäristäkin. Kennelliiton polvilausunto taas tutkii polven sijoiltaanmenoa, mikä ei ole saksanpaimenkoiran ongelma vaan lähinnä roduilla joiden takapäässä ei juurikaan kulmauksia (pystykorvat, kääpiökoirat)
Silmätarkastuksissa taas saksanpaimenkoiran suurin ongelma pannus, ei edellytä diagnoosin peilausta, vaan ongelma on ihan paljainsilmin nähtävissä. Jos koira ei vielä ole pannukseen sairastunut ei peilaus anna mitään viitteitä tulevasta. Hyvä toki olisi jos kaikki pannuskoirat kirjattaisiin tietokantaan.

Itselle ei ole näitten 20 vuoden aikana osunut yhtään virtsatie, ristari tai ruokatorviongelmaista. Juveniilia vaginniittia tiedän joillain narttupennuilla olevan mutta sitäkään en kutsuisi rodun ongelmaksi.

Itse uskon enemmän siihen että käyttämällä hiukan vanhempia koiria (+4v), saadaan paljon enemmän tietoa karrutettua jalostusvalintoja ajatellen, kuin tekemällä kaikki mahdolliset tutkimukset ja käyttämällä näin tutkitusti terveitä 2v.
Mervi Arvola

Re: Saksanpaimenkoirasta otettavat terveystestit

Viesti Kirjoittaja Mervi Arvola »

Kiitän vastauksestasi!

Valitettavasti pitää paikkansa että polvista menee vain tuo patellaluksaatio määritys kennelliiton tietokantaan. Kuitenkin vastaani on tullut saksanpaimenkoiralla polvivikaa, mm. kasvuhäiriötä, normaalista poikkeavaa nivelrakoa (muista oikeaa nimitystä) ja irtopalaa. Mutta valitettavasti myös tukielin sairauksia. Eli ei pelkästään selkä tai lannevikaa. Mielestäni olisi silti hyvä saksanpaimekoirillakin peilauttaa silmät, sillä omasta mielestäni on harhaa olla siinä uskossa että ei saksanpaimenkoirilla ole ollenkaan muita silmävikoja kuin pannusta. Sillä jos käytämme silmävikaista, ei tutkittua koiraa tai sen geeninkantaja sisarusta jalostukseen, tietää se pitkällä tähtäimellä taas isoa päänvaivaa rodun terveyden tiimoilta. Eli minusta ei voi sanoa allekirjoittaen lausetta "saksanpaimenkoiralla ei ole muita silmäsairauksia". Mutta huomaa että korostan nyt ajatusta tässä asia yhteydessä. Mutta mitä pikaisesti lueskellut olen uutta Jto ehdotelmaa, on sielläkin puhuttu esim. tukielinvioista, joita ei kirjata nyt kuin omistajan vapaa-ehtoisesti ilmoittaessa se pariin eri tietokantaan joita ylläpitää kourallinen ihmisiä, heille nostan hattua, Kiitos siitä panostuksesta ja vaivasta!

Mitä virallisiin lausuntoihin tulee jotka lähetetään kennelliittoon, olisi hienoa jos se lanneranka edes saataisiin sinne kantaan ja vaadittaviin tutkimuksiin. Mutta vaikka polvet laitetaan nyt tilastoon med tutkinnalla, eikä kuvaustuloksena vaikka ne otettaisiinkin, pyydän minä silti tulevassa lähettämään edes sen tuloksen liitolle. Samoin kuin silmistä. Ollen vaikka hätävarjelun liioittelua, mutta kuka osaa täydellisesti ennustaa, mitä uuden vanhoja isohkoksi puhjenneita sairauksia tulee olemaan saksanpaimenkoiralla vaikka kahdenkymmenen vuoden päästä jos niihin ei jo etukäteen reagoi kun ja jos siihen on mahdollisuus? Esimerkiksi minä nostin nyt tässä tekstissä nuo silmät ja polvet.

Ehkäpä se ihanteellinen vaihtoehto tosiaan olisi, mikäli mahdollista, jos koira jota käyttää jalostukseen olisi juuri se hieman vanhempi yksilö, tutkittu nuorena, sekä vähän vanhempana muutosten osalta, kunnes sitä käyttää jalostukseen. Olemassa olevat rakenteelliset viat kuitenkin ymmärtääkseni pitäisi näkyä jo usein siinä alta parin vuoden ikäisellä koiralla (paljon nuoremmallakin osa vioista joihin ei ruokinnallakaan pysty vaikuttamaan). Luuston kestävyys tosin vähän vanhempana (ellei ole oikeasti kovassa käytössä, enkä nyt tarkoita normi vapaana oloa pihalla tai lenkkeilyä kaupungilla). Vaikka on vastaani tullut sellainenkin koira joka jo alta vuotiaana ei meinannut kestää tavallista pennun elämää luustonsa kanssa, vaan mm. luuta murtui liian helpolla normaaliin nähden ja se ei eläinlääkärissä käydessä testien mukaan panostiitista kuitenkaan kärsinyt..
Vastaa Viestiin