Vatsalaukun laajentuma/kiertymä

Terveyteen liittyvät aiheet
Pirjo Niskanen

Vatsalaukun laajentuma/kiertymä

Viesti Kirjoittaja Pirjo Niskanen »

Oma kielitaidottomuus rajoittaa tiedonhankintaa :rikki: . Joten onko kenelläkään tietoa siitä, että onko "nappularuokinnalla" vs. raakaruokinta vatsalaukun laajentumaa/kiertymää edistävä vaikutus?? Onko siis tästä mitään tutkittua tietoa??

Piti sitten oikein omakohtaisesti kokea tämäkin kauheus...murheellisin lopputuloksin.
Minna Jutila

Re: Vatsalaukun laajentuma/kiertymä

Viesti Kirjoittaja Minna Jutila »

Voi ei :( , osanottoni.
Susanna Tiilikainen
Viestit: 19
Liittynyt: 10 Joulu 2007 11:50

Re: Vatsalaukun laajentuma/kiertymä

Viesti Kirjoittaja Susanna Tiilikainen »

Oma urokseni on laajentunut muutaman kerran pahoin, lähtien kuitenkin purkautumaan ilman eläinlääkärille asti pääsyä.

Sisaruksista en tiedä, vanhemmistakaan, kärsivätkö tästä vaivasta, mutta Cujolla selkeä yhteys on ollut närästykseen/herkkä mahaisuuteen.

Närästystä koirallani aiheuttaa tietyt ruoka-aineet, joita tietty vältellään. Nappularuokinnalla on ollut aina, toki kotiruokajämiäkin syö. Antepisini on auttanut nopeasti närästyskohtauksen tullessa, mutta raivoisilta närästyksiltäkin on nyt vältytty kun ruoka-aineet on tunnistettu.

Pidän kyllä myös tauon liikkumisen ja ruokinnan välissä, vaikka varuiksi, kovin montaa nuita laajentumiakaan ei oikein kärsis ottaa.

Osanottoni vielä tätäkin kautta. :(
Pirjo Niskanen

Re: Vatsalaukun laajentuma/kiertymä

Viesti Kirjoittaja Pirjo Niskanen »

Susanna (varmaan nähdään ihan livenäkin, mutta laitan tämän tänne kuitenkin): Minkälainen tilanne tuo laajentuma on Cujomuksella ollut eli miten on alkanut, miten koira käyttäytynyt ja miten se on lauennut ja mistä sen olet tietnnyt, että se on lauennut?
Susanna Tiilikainen
Viestit: 19
Liittynyt: 10 Joulu 2007 11:50

Re: Vatsalaukun laajentuma/kiertymä

Viesti Kirjoittaja Susanna Tiilikainen »

Ihan yhenäkin alkoi lipomaan lattioita, oikein etsi jotain suuhunsa laitettavaa. Koirankarvat, roskat, hiekat jne se etsi lattioilta ja nuoli sisäänsä. Samalla suusta valui pitkä, vaalea kina. Silloin ennen kun en tuota tunnistanut, annoin juoda vettä, saattoi oksentaa ja taas yrittää juoda. Vein sitä ulos ja siellä vuoden ajasta riippuen kelpasi kaikki lehdistä, ruohoon, hiekkaan ja lumeen. Toki yritin sitä kieltää, mutta ilman pakkoa se ei oikein tehonnut. Samalla koira turposi ihan mahottomaksi ja oli kivuliaan oloinen. Läähätti kieli punaisena ja pitkänä, heti kun lipominen oli lakannut.

Sitä mahaa olen tuijottanut kuin mielipuolinen ja yrittänyt saada mahollisimman nopeasti sen lipomisen loppumaan. Se jos ei saanut mitään nieltävää niin lipoi ilmaa, imppasi ilmaa itseensä.

Nykyään tunnistan heti tuon lipomisen ja siihen annan antepsinia. Joskin ihmetyttää että se joskus, harvoin kylläkin onneksi, vielä kuitenkin ruoka-aine eliminaatiosta huolimatta saattaa lipoa.

Ennen soittelin tohtoreille, jossa yleensä sanottiin että katsele tovi, turha tuoda, ei pystytä leikkaamaan ja siinä vaiheessa kun olen soittanut/soittamassa isomman kaupungin tohtoriin on koira alkanut pieremään ja röyhtäilemään.
Birgitta Vesa-Lehtinen

Re: Vatsalaukun laajentuma/kiertymä

Viesti Kirjoittaja Birgitta Vesa-Lehtinen »

Nuo mainitsemasi oireet - lukuunottamatta vatsan turpoamista - sopivat myös esim. nielutulehdukseen.
Susanna Tiilikainen
Viestit: 19
Liittynyt: 10 Joulu 2007 11:50

Re: Vatsalaukun laajentuma/kiertymä

Viesti Kirjoittaja Susanna Tiilikainen »

Helpottaako antepsin nielutulehdusta?

Oireet ainakin loppuu ku seinään antepsinin jälkeen, joten mä luulen et Cujon kohdalla puhutaan närästyksestä, varsinkin kun jatkuvassa tulehduksessa olevan koiran luulisi oireilevan useimmin ellei koko ajan.
Sonja Lehtinen
Viestit: 140
Liittynyt: 04 Joulu 2007 00:09

Re: Vatsalaukun laajentuma/kiertymä

Viesti Kirjoittaja Sonja Lehtinen »

Ei kai nappularuoka itsessään ole kiertymän aiheuttaja tms, mutta kiertymän saamiseen vaikuttaa venyneet kiinnikkeet eli jos koira on syönyt suuria annoksia.
Monilla suurilla roduilla ja myös saksanpaimenkoirilla suositaan usein kasvuvaiheessa "kevyttä" höttöruokaa, mahalaukkua ajatellen taas olisi aika tärkeää saada ruoka(energia) mahdollisimman kompaktissa muodossa=lihaa+rasvaa.
Susanna Tiilikainen
Viestit: 19
Liittynyt: 10 Joulu 2007 11:50

Re: Vatsalaukun laajentuma/kiertymä

Viesti Kirjoittaja Susanna Tiilikainen »

Ei varmastikkaan kukaan kuvittele että närästys ja kiertymä sama asia olisi, kai?

Mutta jos vatsalaukku laajentuu monta kertaa niin olen antanut ymmärtää, että vaara kiertymään kasvaa. Ja olen kyllä myös kuvitellut että laajenipa vatsalaukku syystä eli toisesta niin laajenemista se on.

Meillä onkin ruokinta jaettu kahteen kertaan.
Pirjo Niskanen

Re: Vatsalaukun laajentuma/kiertymä

Viesti Kirjoittaja Pirjo Niskanen »

Meillä ruokinta jakaantui myös kahdelle jakokerralle....No, nyt on sitten taas yksi uusi asia minkä vuoksi voi alkaa panikoida :harhar:. Listallahan on jo ennakkoon olleet perianaalifistelia, kasvuhäiriöt ja nyt uutena vatsalaukun laajentuma/kiertymä.
Jaana Tuukkanen
Viestit: 20
Liittynyt: 27 Joulu 2010 15:32
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vatsalaukun laajentuma/kiertymä

Viesti Kirjoittaja Jaana Tuukkanen »

Meillä Susannna ihan samanlainen tilanne viime talvena, vaikkakin kyseessä valkoinenpaimenkoira. Koira sai kaaosmaisen kohtauksen ja yritti syödä kotona kaiken mitä lattialla oli, hiekkaa, karvoja, repiä matosta nukkaa ym. Ihmettelin mikä kumma sille tuli, päästin ulos jossa se söi lunta, söi tolkuttoman määrän vaikka yritin komentaa että lopettaa. Anni on "aina" iloinen tyyppi, mitä yritti tilanteessakin olla, mutta hyvin huomas että kivut oli kovia. Kymmenen minuutin pyörimisen ja hillumisen jälkeen, koira oli turvonnut mahasta kaksinkertaiseksi. Koira autoon, jossa se repi kontissa olevaa vilttiä ja söi niitä paloja. Lekurissa päästiin suoraan röntgeniin, vatsalaukku ei ollut lähtenyt kirtymään, vaan vatsalaukku ja suoli täynnä kaasua, joka sitten tyhjennettiin.
Tilanne oli kyllä ihan hirveä, olin ihan varma että se kuolee sinne auton konttiin :( Onneksi ei, eikä sen jälkeen ole ollut vastaavanlaisia oireita. Koira on nappuloilla, tiedä kyllä koiriakin joilla oireet on ollut barf-ruokinnallakin.
Anne Herrala

Re: Vatsalaukun laajentuma/kiertymä

Viesti Kirjoittaja Anne Herrala »

Vaikka mulla ei enää ole sakemanneja, haluan vastata. Meillä oli kaksi herkkävatsaista, joille esim kana ei käynyt ollenkaan. Syötin siis pääasiassa nappuloita.
Mutta mikä minun mielestäni oli tärkeintä, oli neuvo, jonka saimme joltakin vanhemmalta kasvattajalta: Koirat ruokitaan 2(kaksi) kertaa päivässä ja koiria ei liikuteta tunti ennen ja kaksi tuntia ruokinnan jälkeen.
Saattaa tuntua vaikealta, mutta kun rutiinin löytää, ei ole mitään vaikeuksia.
Esim. aamulla pissa/kakkalenkille heti herättyä. Sillä aikaa, kun kahvit kiehuu, sitä juo ja eväitä tekee, koirat lepättää. Ruokinta just ennen töihin lähtöä. Ja koirat jäävät sulattamaan ruokaa rauhassa. Illalla sama systeemi: töiden jälkeen heti koirut p/k-lenkille, tunnin tauko, jolloin itse tekee esim ruokaa tms. Koirien ruokinta, kaksi tuntia taukoa ja sitten voi lähteä riehumaan tai harrastuksiin, mitä kukakin koiriensa kanssa tekee.
Näin ainakaan meillä ei koskaan tullut kiertymiä eikä edes turvotuksia, vaikka varsinkin toinen oli erittäin herkästi "vääriin" ruoka-aineisiin reagoiva.
Ja mä lähdin välillä tuon lähes kahdentoista vuoden aikana jo kuudeksi töihin. Välillä menin kahdeksaksi illalla.
Mä luulen, että nämä vanhempien kasvattajien neuvot ovet kullanarvoisia, eli heitä kannattaa kuunnella muissakin asioissa.
Anne Herrala

Re: Vatsalaukun laajentuma/kiertymä

Viesti Kirjoittaja Anne Herrala »

Lueskelin tuota toista viestiä samasta aiheesta ja aika moni kielsi nappulat.
Tässä vetoan taas vanhemman kasvattajan neuvoon: älä koskaan syötä nappuloita turvottamatta niitä vedellä. Jos nappulat esim turpoaa kaksinkertaiseksi, voi vain kuvitella, millainen mylläkkä vatsalaukussa käy jos ne syötetään kuivina. Jotkut nuoremmat sanovat vähätellen, että siksihän koirilla on hampaat, että ne nappulat rouskuttaa. Mutta kun sakemanni on useimmiten hotkiva, joka ei juurikaan pureskele, nappulat turpoavat sitten kokonaisina vatsassa. Sitten jos vielä juo liian vähän vettä, en edes osaa kuvitella, miltä koirasta tuntuu. Itse laitoin aamuruuan turpoamaan illalla ja iltaruuan aamulla. Samoin teen nykyisille suomenlapinkoirahirvityksille (huoh olisipa nämäkin saksalaisia).
Hampaat ovat tuoreiden luiden pureskeluun: meillä ostettiin naudan putkiluun keskiosia (halkaisemattomina ehdottomasti) ja niitä koirat saivat pureskella sulatettuina. Kun vielä pikkulusikalla kävin läpi luun sisuksen ja kaivoin loput ytimet koiruille, voivat luut pyöriä lattioilla jopa vuosia. Luut, joista lähti paloja, poistettiin roskiin.
Näillä sakemanneilla ei ollut myöskään koskaan hammaskiveä.
Vanhempi (se huonovatsaisempi) eli 11,5v ja olisi varmaan elänyt vielä vuosia, elleivät lonkat E olisi lopettaneet toimintaansa, eli koira ei enää pysynyt kävelemään viittä metriä pidempään.
Eli syötä koirat kaksi krt/pv, lepoa tunti ennen ja kaksi ruuan jälkeen. Turvota AINA nappulat.

Tällaisia kokemuksia meillä, toivottavasti näistä jutuista on apua joillekin uusille maailman parhaan koiran omistajalle.
Pirjo Niskanen

Re: Vatsalaukun laajentuma/kiertymä

Viesti Kirjoittaja Pirjo Niskanen »

Nämähän on ihan perusperiaatteita, mutta valitettavasti nappuloiden tunnollisella turvottamisella sekä liikunnan rajaamisella ennen ja jälkeen ruokailun ei valitettavasti meidän tapauksessa tilannetta pelastettu...
Seija Kulmala

Re: Vatsalaukun laajentuma/kiertymä

Viesti Kirjoittaja Seija Kulmala »

Sekaruokinnalla meidän koirat. Kuivamuonana on Royal Canin German Shepherd muona jota ei tarvitse/saa turvottaa.
Kastelen ja tarjoan. Muona ei juurikaan turpoa käsittääkseni edes vatsassa jos ei kupissakaan.

Muutoin koirat saavat 3 x viikossa rustoja ja raakaa lihaa.
Vastaa Viestiin