Vatsalaukun laajentuma/kiertymä

Terveyteen liittyvät aiheet
Seija Kulmala

Re: Vatsalaukun laajentuma/kiertymä

Viesti Kirjoittaja Seija Kulmala »

Sekaruokinnalla meidän koirat. Kuivamuonana on Royal Canin German Shepherd muona jota ei tarvitse/saa turvottaa.
Kastelen ja tarjoan. Muona ei juurikaan turpoa käsittääkseni edes vatsassa jos ei kupissakaan.

Muutoin koirat saavat 3 x viikossa rustoja ja raakaa lihaa.
Suvi Alanko

Re: Vatsalaukun laajentuma/kiertymä

Viesti Kirjoittaja Suvi Alanko »

Suurin riski kiertymälle on 2-6 h ruokailusta... Itselleni ainakin tuli yllätyksenä noin suuri aikaväli. Mutta totuushan on se, ettei kiertymää voi juuri estää, se tulee jos on tullakseen. Äitini narttu kiertyi pian ruokailun jälkeen, ruoka-annos tuolloin oli pienempi kuin normaalisti. Valitettavasti äitini ei tajunnut koiran oireita kiertymäksi, vasta soitto minulle havahdutti. Koiran saaminen hoitoon kesti 3 h kiertymän havaitsemisesta, koira oli ollut kiertyneenä n. 6 h. Koira leikattiin, mutta vahinkoa oli jo tullut niin paljon, että aamulla koira nukkui pois. Itse aina luulin että kiertynyt koira olisi kivulias, mutta Pike ei näyttänyt kivuliaalta. Se jolkotteli eläinlääkärillä mua vastaan, nuoli naaman ja oli hyvin pirteä ja reipas. Pois lähtiessäni se nousi vielä ikkunalle katsomaan perääni. Äitini jäi sinne koiran kanssa. Äitini on paljon jossitellut tapahtunutta ja miettinyt mitä olisi voinut tehdä toisin.... Se on turhaa....
Mika Roivainen

.

Viesti Kirjoittaja Mika Roivainen »

.
Viimeksi muokannut Mika Roivainen, 03 Heinä 2017 23:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suvi Alanko

Re: Vatsalaukun laajentuma/kiertymä

Viesti Kirjoittaja Suvi Alanko »

Selkälinjalla tuskin mitään tekemistä kiertymisen kanssa.Tyhjämahainenkin koira saattaa ruveta kaasuuntumaan ja kiertyä sen seurauksena....
Jonna Antikainen

Re: Vatsalaukun laajentuma/kiertymä

Viesti Kirjoittaja Jonna Antikainen »

Olen kuullut, että Suursnautseriväellä on kokemuksia siitä, että hyvin usein on kiertymän syynä vierasesine ja/tai perinnöllinen alttius. Suursnautsereita harrastava ihminen sanoi ettei ruokinnalla tai ruokinnan ja liikunnan suhteella olisi juurikaan todettu yhteyttä kiertymiin. Olisi mielenkiintoista kuulla ajatuksianne aiheesta lisää.
Avatar
Miia Heikkinen
Viestit: 151
Liittynyt: 07 Tammi 2009 12:10
Viesti:

Re: Vatsalaukun laajentuma/kiertymä

Viesti Kirjoittaja Miia Heikkinen »

^ Mulla oli rotikka, minkä emä lopetettiin vatsalaukunkiertymän vuoksi. Tämä koira oli liikutettu ja syötetty kaiken taiteen sääntöjen mukaan. Tuli vaan mieleen kirjoituksestasi.
spn FCI IFH1 BH Oligotrofic´s Amaryllis
R.I.P. spn FI KVA FI TVA RM1-11 JK3 EK3 FH2 TK4 SchH1 HK1 Wolfrock´s Blitz
R.I.P. spu HK2 JK2 (TOKO VOI2) Anesin Babar
+ muutama muun rotuinen harrastuskaveri matkan varrella
Vastaa Viestiin