Pennun pureminen

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Veijo Kinnunen

Viesti Kirjoittaja Veijo Kinnunen »

Jos koiran pennun, ja koiran pitäminen olisi noin vaikeaa, olisin siirtynyt lelukoiriin jo ajat sitten.
Huh.. huh..
Elekäähän hyvät ihmiset etäänkö noin kauaksi eläinten ja ihmisten välisestä LUONNOLLISESTA kanssakäymisestä, koira on koira ja ihminen on ihminen, pitäkää se mielessä, niin hyvä tulee.
Marianne Aalto

Viesti Kirjoittaja Marianne Aalto »

Kiitosta vaan. Pidetään mielessä. Tottahan se on, että koiran positiivisiin tunteisiin voi aina luottaa. Ihmisellä se kyky usein on mielialasta yms.vaikutteista kiinni :lol:

Tätä ei tarvi edes muistaa - se on ihan päivittäin koettavissa.
Marja Wuorimaa

Viesti Kirjoittaja Marja Wuorimaa »

En kannata väkivaltaa, mutta koiranpennuille tehdään meidän perheessä HETI selväksi ettei KUKAAN pure minua eikä ketään muutakaan perheenjäsentä. En ole kilpaillut suojelukokeessa 3-luokassa, mutta eipähän meidän huushollista ole koskaan lähtenyt koiraa "pitovaikeuksien vuoksi"

Terkuin Toto
Auli Impola

Viesti Kirjoittaja Auli Impola »

Tuota noin.. Ihan perusjuttuja. Kun koiraeläinlaumassa lauman ylempi puree alempaa, alempi kiljaisee alistuvasti poistuen paikalta ja ylempi jättää sen rauhaan. Samoin pentu kiljaisee, kun emä ojentaa sitä. Alempi osoittaa tietävänsä paikkansa, ja laumanjohtaja ei ole milloinkaan tarpeettomasti julma.

Oletteko te nyt ihan varmoja, että haluatte osoittaa koiranpennulle olevanne sen alapuolella arvoasteikossa? Tässähän neuvotaan juuri tekemään niin. Tottahan tuo tehoaa tällä hetkellä, mutta entäs kun koira on aikuinen, ja teidän pitäisi vaatia siltä jotain. Ottaa niskakarvoista kiinni siirtääksenne sitä toiseen huoneeseen, kun koira ei käskyä tottele. Tai haluaisitte kouluttaa sen kokeeseen. Silloin joudutte vaatimaan koiralta kuuliaisuutta.

Suuri vaara piilee, että koira silloin palauttaa teidät, eli niskoittelevan alamaisen, takaisin omalle paikalleen. Eli arvoasteikossa koiran alapuolelle. Siitä saadaan sitten lukea iltapäivälehtien lööpeissä. "Koira puri omistajaansa ja koira lopetettiin".

Mitä tahansa teettekin koirienne kanssa, pitäkää mielessänne, että koira ei käyttäydy kuin ihminen. Koirien maailmassa ei tunneta empatiaa eikä siellä ole tasa-arvoisia laumanjäseniä. Siellä vallitsee tarkka arvojärjestys ja se pitää lauman riidattomana.
Mervi Tervo

Viesti Kirjoittaja Mervi Tervo »

Hyvä Veijo :tsemp: hyvä Auli :tsemp: :harhar:
Annika Halme

Viesti Kirjoittaja Annika Halme »

Mervi Tervo kirjoitti:Annika, milloin ja mistä olet pentusi hakenut? Tiesithän että saksanpaimenkoirat ovat luovutusikäisiä vasta 7 viikkoisina?
Pentu on Musketeer-kennelistä, eli ihan asiallisesta paikasta. Ja tiedän tuon kyllä, mutta se oli erikoistapaus kasvattajan syistä. Tiedän myös, että alunperin sakemannit luovutettiin 5viikkoisina, ennen kuin tuli eläinsuojeluliiton määräys luovutusiästä.
Viimeksi muokannut Annika Halme, 01 Maalis 2007 12:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Merja Takaeilola

Viesti Kirjoittaja Merja Takaeilola »

Itse pentua kouluttaessa vaihdettiin käsi tai jalka sallittuun puremiseen, jos koira silti puri mua, niin sitte niskasta kiinni.
Mutta mutta... :?
Ongelmana oli kun pikkuveljeni pelkäsi koiraa ja sen teräviä hampaita ja koira oli aina nilkassa kiinni... Neuvoin kiljaisemaan niin lujaa että koira jättää homman kesken ja sitten jotain muuta tekemistä koiralle. Pureminen loppui ja nykyään veljeni on hyvää kaveria koiran kanssa. Yhdessä pelaavat pallopelejä ja Birra kyllä noudattaa hänenkin käskyjään.

En siis näe ongelmaa tässä suhteessa, mutta en kyllä koiran varsinaisena kouluttajana itse käyttäisi tätä tyyliä, viitaten Aulin tekstiin... :wink:
Harju Sanna

Viesti Kirjoittaja Harju Sanna »

Meillä ei tehoa niskasta kiinni ottaminen tai mikään sen kaltainen, poika innostuu vaan entistä enemmän. Itse opin myöhemmin että tämän pojan kanssa onnistuu vain se että sanoo kunnolla ja tiukasti EI, tai sitten kun palloja heitellään ja koira välillä hyppää käteen kiinni että saisi pallon sillon kiljaisen automaattisesti en käytä sitä kiljaisua mitenkään koulutuskeinoja puremisen lopettamiseen, joskus vain se pureminen sattuu sen verran että jonkinlainen kirkaisu suusta lähtee, mutta silloinkin poika on kyllä lopettanut heti ja odottanut että olen valmis taas leikkimään. Perheenjäseniä se ei enää pure, mutta vieraita tuppaa innoissaan moikkailemaan hampaiden kera :wink: senkin lopettaa kyllä kun tarpeeksi kovasti sanoo. Poika täyttää loppukuusta jo vuoden :) aika mennyt todella nopeasti :shock:
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Pakote ei ole ollut riittävä.

Itse en ole edes miettinyt muita vaihtoehtoja kuin tuo tukkapöllyn.

Sen kun saman tien kun pentu tuli(jos teki jotain ns pahaa,niinkuin pennut tekee).

Eli alusta asti,samat säännöt aina,ettei ole jotain pentu sääntöjä joita pentu saa tehdä ja sitten kun rupeaa sattumaan niin muutetaankin aikuisten sääntöihin.
Seija Savas

Viesti Kirjoittaja Seija Savas »

Meidän riiviö (nyt 8 kk) oli ja on edelleen innokas ottamaan kaiken hampaisiinsa. Kummasti on oppinut EI-sanan. Mitähän olen tehnyt oikein? Jossain vaiheessa kai ärähdin ja murahdin. Nyt on menossa vaihe, jossa kerron että hampaat eivät edes saa tulla iholle. Hyvin näyttää menevän perille, mutta en osaa kuvailla tapaa. Ilmeet, eleet, ääni ja otus vaistoaa, milloin ei ole hyvä. Paljon kehutaan ja lellitään, kun on "hyvä tyttö". Purtavaa löytyy muualtakin.
Marianne Aalto

Viesti Kirjoittaja Marianne Aalto »

Ehkä koiralaumassa ei tunneta empatiaa, en ala väittää. Mutta minä ja Sam emme olekaan koiralauma, vaan ihminen ja koira :lol: - samoin kuin kaikki muutkin koirat ja koiranomistajat.

Entäs narttu ja uros, jotka leikkivät? Hmmm....funtsitaan sitä. Ovatko ne tasa-arvoisia? En tiedä. Kuitenkin, jos Sam saa kyytiä nartulta, se alistuu. Jos narttu joutuu painissa sen alle ja kiljaisee, ei Sam, eikä kukaan muukaan normaali uros oleta, että se on alistumista. Se on vaan viesti, että nyt sattuu. Ja leikki loppuu hetkeksi.

Ei kaikki ole niin kovin mustavalkoista - ei aina edes koirien maailmassa. Vaan joskus ihmiset alentuu kovasti yksinkertaistamaan koiria ja koirien elämää, kuten koko eläinkunnan elämää. Pitäähän meillä, ylempiarvoisilla ihmisillä, olla edes jotain, mitä voimme syyttää epäempaattisuudesta - ominaisuudesta, mitä monet meistä potevat ihan itse :)

Eläinten maailmassa, niin villien kuin kesyjenkin eläinten keskuudessa, on havaittu tutkimisen ja tarkkailun tuloksena paljon sellaisia piirteitä, mitä kukaan ei olisi etukäteen uskonut eläimistä.
Antti Hämäläinen

Viesti Kirjoittaja Antti Hämäläinen »

Niin.. tietysti mielipiteitä on paljon ja tapoja sitäkin enemmän. Ja ihmiset haluavat koiraltansa eri asioita. Itse suojeluharrastajana ja rodunomaisten lajien puolestapuhujana en edes pyri estämään pennun puremista, vaan alkuajat kuljetaan sisällä mm. nilkkoja suojaavat jalkineet jalassa ja tietysti samalla pyritään ohjaamaan puru leluihin ja rätteihin, mistä pentua myös vahvistetaan. Näin koira ei opi varomaan puremistaan silloin, kun sitä siltä aletaan treenikentällä hakemaan.

Pentu kyllä lopettaa ohjaajan/perheenjäsenten puremisen iän myötä, jos sille on oma paikka laumajärjestyksessä selvä ja kaikkeen "ei-toivottuun-agressioon" puututaan. Tällainen pentupureminenhan on koiran luonnolliseen kehitykseen kuuluva vaihe, mikä olisi esim. luonnossa pärjäämisen edellytys (saaliskäyttäytyminen jne.). Varsinainen laumajärjestys rakennetaan ihan jotain muuta kautta kuin tämän tyyppisen puremisen kieltämisellä. Onhan se tietysti ymmärrettävää, että ei ole kivaa jos housunlahkeet on aina riekaleina ja nilkaa nipistää kipeästi mutta sitä varten minulla onkin varresta hieman lyhennetyt nokian kumisaappaat, jotka voi pukea tarvittaessa :wink:
Lilli Hyvärinen

Viesti Kirjoittaja Lilli Hyvärinen »

En jaksa uskoa,että pennun kieltäminen ihmisten pureskelusta vaikuttaisi sen myöhempää käytökseen maalimiehen kanssa,varsinkaan jos pennun saalisviettiä on vahvistettu rättien,patukoiden yms."luvallisen" purtavan kanssa.
Ja edellyttäen tietty että koira on ominaisuuksiltaan hyvä.

Toisaalta taas,jos koira on ominaisuuksiltaan puutteellinen,en usko että tuollainen "vahvistelu" sitä pelastaa,kyllä ne heikkoudet sieltä esiin tulevat .

En ymmärrä,mikä yhteys on maalimiehen kanssa työskentelyllä ja omistajan puremisella. Mut,ei mun tarvikaan ymmärtää,tässä asiassa on varmaan kymmeniä koulukuntia.
Marja Havela

Viesti Kirjoittaja Marja Havela »

Tuo korvaan pureminen on kyllä meillä ollut tehokas keino.;) Rocky-poika kun on välillä niin virtaa täynnä (varsinkin, kun tulen töistä kotiin) ja innoissaan tahtoo välillä olla vähän liian raju. Joten on kyllä heti oppinut, että nyt mammalle riittää, kun puraisen sitä korvasta;))
tuomo_taipale

Viesti Kirjoittaja tuomo_taipale »

Meillä 4KK ja risat ja haluaa leikkiä sen takia. Nappaa aina jostain kiinni ku .! Esim : istuu sohvalle ni työntää lelun suussa eteen ja jos ei ota ni heittää sen pois ja näykkii . Jos ei leiki niin rupee ulvoo ja yrittää haukkua. Jätän siinä vaiheessa rauhaan ja pyydän poistumaan siihen asti että poistuu lelun kanssa. Ainoa ongelma että ei tunnu ottavan opiksi. Luke on oikea äijä entisten koirien verralla....
Sakemanneja!
Vastaa Viestiin