Sisäsiisteydestä

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Leea Karvinen

Sisäsiisteydestä

Viesti Kirjoittaja Leea Karvinen »

Auttakaa hyvät ihmiset. Koirulini Arro 6kk on kyllä sisäsiisti, mutta aina kun lähden töihin tai vain lähikauppaan tekee hän pissat ja joskus kakatkin lattialle. :( Mitä tehdä vai onko mitään tehtävissä muuta kuin aina ottaa matot pois lattialta kun olen jonnekin menossa. :kiukku: Onko muilla ollut samanlaisia kokemuksia :?:
Mia Örnmark

Viesti Kirjoittaja Mia Örnmark »

Toukopoukon vinkkipinkki: Makkarat mukaan pihalle. Kun tekee hädän pihalle, niin makkarat koiralle ja hirmusti kehuja. Olemme havainneet hyväksi opettaa koirallemme myös sanat 'kakka' ja 'pissa'. Pikahädät onnistuvat tarpeen vaatiessa hokiessa koiralle molemia / toista komentoa -> koira ei venkoile vaan kanssa tekee hädän ulos.

Pitää toki katsoa koska tuota tekee - nimimerkillä kyki syyshämärässä puoliksi puskassa pienen pennun kanssa ja hoet jompaa kumpaa sanaa ei välttämättä herätä syvää arvostusta / kunnioitusta naapuriesi silmissä, koska todennäköisemmin sinä näyt paremmin puskasta kun keskenkasvuinen saksanpaimenen alku. :oops: :voitto2:
Leea Karvinen

Viesti Kirjoittaja Leea Karvinen »

Kiitos Mia vinkistä. On mennyt jo paljon paremmin, ei ole tullut vahinkoja enään. Olen kyllä saanut huvittuneita katseita ihmisiltä kehuessani koiraa maasta taivaaseen miten hyvä poika se on tehdessään tarpeensa ulos.
He,he :lenkki: :oops:
Mari Suomela

Viesti Kirjoittaja Mari Suomela »

Ai tä. Ja mä kun luulin, että koiraa ei muuten saakkaan sisäsiistiksi kuin riemuitsemalla pusikoissa makkarat kourassa ja nakit naskaleiden välissä??? Vaikka on tuo 4,5 kk käppänänalkukin rasittavan hidas oppimaan, vaikka kuinka lahjoisi...
arja valtonen

Viesti Kirjoittaja arja valtonen »

Tota, en oikein ymmärrä miksi pennulle pitäisi tehdä sirkus, kun se tekee luonnollisia tarpeitaan ulos. Pennut kehittyy tässä asiassa oman aikataulunsa mukaan. Ei ole koskaan tullut mieleenkään palkata makkaralla tai ylitsevuotavilla kehuilla koiraani, kun se kakkaa.

Hyvin nuo omat on oppineet sisäsiisteiksi noin kolmen kuukauden ikäisenä. Mutta se on vaatinut meiltä jatkuvaa "kuskaamista" ulos. Ja onneksi niiden ei ole tarvinnut olla pitkiä aikoja päivisin yksin sisällä. :)
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Jaa täytyy sanoa,että meillä koira oli n 4-5 kk ennenkuin oli sisäsiisti,vaikka vein koiraa max 12 päivässä ulos.

3 kk on aika hyvin.
Mia Örnmark

Viesti Kirjoittaja Mia Örnmark »

arja valtonen kirjoitti:Tota, en oikein ymmärrä miksi pennulle pitäisi tehdä sirkus, kun se tekee luonnollisia tarpeitaan ulos. Pennut kehittyy tässä asiassa oman aikataulunsa mukaan. Ei ole koskaan tullut mieleenkään palkata makkaralla tai ylitsevuotavilla kehuilla koiraani, kun se kakkaa.
Tottahan tuo, että kehittyvät omalla ajallaan, eikä sitä pidä murehtia. Ja sama rumba alkaa taas niin koirilla kuin ihmisilläkin kun vanhetaan. Päätös pistää pystyyn tuo 'sirkus' oli tässä tapauksessa suositeltava ja koemme tehneemme oikean ratkaisun. Perusteluni tälle on hyvin yksinkertainen.

Halusimme vahvistaa pennun halua tehdä asiansa suoraan ulos. Meillä ei ollut tuolloin takapihaa (kerrostalon 5:ssä asuinkerros). Matka ulos oli siis paljon pidempi kun silloin jos asuisi rivitalossa tai omakotitalossa. Sanomalehtiä lattialle ei laitettu muulloin kun silloin jos pentu jätettiin yksin kotiin (koira joutuu olemaan todella harvoin yksin). Tärkein syy oli, että koiran tulevia tehtäviä ajatellessa on koiran tehtävä asiansa ennen kun koira viedä työtilanteeseen ja aina sille odottelulle ei ole aikaa. Tätä siis suositeltiin meille todella monen koiraohjaajan toimesta. Koira tekee asiansa - koira autoon - hirvee kiire tilanteeseen - koira töihin. Ei siellä tilanteessa enää ole suotavaa alkaa kakattamaan koiraa erikseen. :| Mitäköhän porukka tykkäis jos joku kuuluttelis, että "Operaatio seis! Meidän täytyy kakattaa koira eka... Sovitaanko että aloitat uudestaan noin 10 minuutin päästä?" :ööh: :wink:

Näissä merkeissä kiittää meidän sirkus ja toivottaa rauhallista pääsiäistä kaikille palstalaisille. :)
Sirpa Rautiainen

Viesti Kirjoittaja Sirpa Rautiainen »

Mun neiti 1v 9 kk ja mä kyllä kiittelen vieläkin aina kun muistan, siitä että tekee reippaasti pissat, kun sanotaan pissa ja kakat kun sanotaan kakka. Kasvattaja oli opettanut nämä sanat pennuille ja meillä ainakin toiminut siitä asti kun pentu kotiin tuli. Ja kiittelemällähän tätäkin vahvistetaan niinkuin mitä tahansa muutakin oppimista. Ja vaikka meillä ollaan oltu sisäsiistejä alusta asti ( yhdet vahinkopissat sisälle ekalla viikolla - ja jatkuvaa ulosjuoksemista ekat viikot kun harjoteltiin, asutaan nääs kerrostalossa) , en näe mitään vikaa siinä, että kiittelen aina välillä vieläkin.

T sirpa

PS. Mä ainakin oon niin aamu-uninen, että työaamuina menis hermot, jos joutuis pitkään odotteleen, että tämä hätänsä tekis sit joskus. Jopa meidän vanhus 9v oppi pennun mukana, et ekana aamulla kun mennään ulos tehdään pissat ja kakat ja sit vasta touhutaan muuta.
Vastaa Viestiin