liina kysymys!!!

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
sanna pusu

liina kysymys!!!

Viesti Kirjoittaja sanna pusu »

kertokaapa kun tässä alotellaan tottelevaisuutta ja etsiskelin kaupoista liinaa koiralle vai mikä sen nimi oikeasti on niin ne on ihan himputin kalliita mutta eräällä ystävällä on hevosen juoksutusliina voisiko sitä hyödyntää vaikka siinä on sellainen solki lukosta noin 15cm päässä joka auttaa ettei liina mene kierteelle kiitos kaikille jo etukäteen!!! :P
arja valtonen

Viesti Kirjoittaja arja valtonen »

Höh, yli sata lukenut kysymyksen, mutta vastauksia 0. No minä yritän. Meillä oli Rudin ollessa nuorempi, tutulta kauppiaalta ostettu kevyt nyloninen ja melko lyhyt liina. Se on lyhyempi kuin tavallinen lenkitystalutin. Sen kanssa oli helppo kankean ja satavarmasti pidempään liinaan sotkeutuvan emännän otttaa koiran kanssa tottista. Nykyisin meillä on pidempi nylonliina. Ja muitakin liinoja löytyy tarpeen mukaan.

Hevosen juoksutusliinasta en osaa sanoa mitään, kun ei niistä ole kokemusta. :)
Veera Taimela

Viesti Kirjoittaja Veera Taimela »

Heips,

Ei mielellään koulutuskentälle soljellisia tai muita semmosia möykkysiä liinoja ettei koira loukkaa itteensä niihin ja sit se alkaa vieroksumaan kenttää kun sillä on pahoja kipu muistoja kentältä. :wink:

Muuten varmaan kävis se hevosen juoksutusliinakin
Anniina Mäkelä

Viesti Kirjoittaja Anniina Mäkelä »

Hmm.. Miksei sitä voisi käyttää.. *miettii* Mää varmaan ainakin kokeilisin. Jos ei tunnu hyvältä, älä käytä, mutta jos ei ole ongelmia, niin mikset ainakin kokeilisi?
Anna Olin

Viesti Kirjoittaja Anna Olin »

Hmm... Tottikseen hevosen juoksutusliina... Kuullostaa aikas omituiselta, miksi sinne tarvitsisi noin kahdeksan metriä pitkää liinaa? Meillä ainakin tottiksessa on sellainen 180 cm pitkä talutin, välillä jopa lyhyempi. Jälkeä varten käsittääkseni tarvitsee sitten pitkää liinaa, mutta tottiksessa sille ei lienee käyttöä?
Tea Tuomikoski

Viesti Kirjoittaja Tea Tuomikoski »

No meidän upean hieno, häikäisevän naisellinen, neonpinkki tottisliina makso 4e, oli alun alkaen normaali 1m nailontalutin, josta pätkäsin kahvaosan ja n. 30cm pituutta pois ja sytkärillä sulatin pään, ettei ala rispaamaan. En mä nyt sitä niin kalliiks menis sanomaan... :shock:
Kangasmaa, Laura

Viesti Kirjoittaja Kangasmaa, Laura »

Itselläni semmoinen "tavallinen" nahkaremmi. Oli nyloninenkin, mut se ei jotenkin ollut mun juttu. Nahkaisesta saa paremman otteen.
On myös sellainen nahkainen lyhyt, ihan koulutushihnan nimellä kulkeva olemassa. Monesti tuntuu että itse sekoaa liinan kans ja kompuroi, joten tommonen lyhyt hyvä! :)

Ja missään nimessä liinassa ei saa olla lukkoja tmv. mitkä pääsis vahingoittamaan koiraa (esim. koira astuu lukon päälle, minkä seurauksena se menee tassun sisään jne. Kipeä!).
sanna pusu

Viesti Kirjoittaja sanna pusu »

kiitos kaikille jotka viitti vastata ajattelin vaan että siitä olis voinu leikata sopivan mittaisen pätkän mutta parempi on varmaan etsiä ihan oikea hihna!!! :D
Eve Mikkola

Viesti Kirjoittaja Eve Mikkola »

Kyllähän siitä leikata voi, käsittääkseni juoksutusliina on jotakuinkin 8metriä.
Itse leikkaisin ensimmäisenä lukon irti siitä "pyörivästä" osasta ja leikkaisin liinasta muutenkin sopivan pätkän esim tottisliinaksi. Sit lukko siihen kiinni.

Rautakaupasta pari lukkoa lisää, ja kappas, saat jäljelle jääneestä juoksutusliinasta vielä pari erimittaista liinaa, joille varmasti läyttöä löytyy niillekin.

*nimimerkillä; 10-,8-,5-,3-,2-,1-metrin liinoja kaapit pullollaan*

Kaikkein halvimmalla taitaa päästä ostaessa puuvillasta tehtyä "irtotavaraliinaa" ja irtolukkoja. Niistä sitten itse väkertää sopivia. Irtolukkoja meillä ainakin on jo omastakin takaa, katkenneiden hihnojen takia.
Peltonen, Satu

Viesti Kirjoittaja Peltonen, Satu »

Meillä on sellainen 10m pitkä liina, jonka hankin kun meni hermot koiran kuurouteen tänne käskyn suhteen.
On kyllä huippu hyvä olemassa ja käskyn tehosteena kauempana ollessa se toimi ihan hyvin, mutta kun mä olen kokoajan solmussa sen kanssa, liina on kurassa ja mä köytettynä jokainen raaja yksitellen nippuun koiran kokiessa samaa kohtaloa omalla tahollaan.

Näin siis meillä. Ja jos joku nyt sitten tietää ihan loistavan idean, miten treenata tänne tuloa kun koira selvästi nauraa mulle, ("minkäs teet kun en tulekaan etkä saa mua kiinni!") otetaan kiitollisena vastaan.

poispäin juokseminen ei auta, lumeen istumaan pöllähtäminen teki kepposen aikanaan, mutta menetti hohtonsa, eikä makupalakaan kiinnosta sen hetkista menoa paremmin. :evil:
Anna Olin

Viesti Kirjoittaja Anna Olin »

Even kanssa samaan kastiin kuulutaan... Meilläkin on erilaisia hihnoja/liinoja nurkissa pyörimässä ja löytyypä meiltä pari sellaista "kirosanaakin" kuin Fleksi... :lol: Eripituisia liinoja eri tarkoituksiin jne. -ja niitä irto lukkojakin löytyy...
Mutta siihen normaaliin tottiksen treenaamiseen varmaan saa kaupasta ihan parilla eurolla sopivan taluttimen. -me käytämme treeneissä sitä sellaista perinteistä nahkaista talutinta (joka sais kyllä olla mielestäni hiukka lyhyempi) Mutta se materiaalihan on vain makuasia, että onko se sitten vaikka nylonia tms. Itse suosin kyllä puuvillaa tai nahkaa taluttimen materiaalina, koska se ei polta käsiä, jos "tulee tilanne"... :D (hevosten kanssa kun olen riittävän usein kätöseni polttanut ei puuvillaisten liinojen kanssa ) :cry:
Sellainen hevosille tarkoitettu juoksutusliina ei ole tosiaankaan niin kallis, kuin vastaavat koirille tarkoitetut, mutta halvimmalla taitaa päästä sillä lähikaupan valikoimasta löytyvällä tavallisella taluttimella, jonka pätkäisee sitten sopivan pituiseksi...?
Vastaa Viestiin