Eteen tuomisessa ongelmia.....

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Helena Koivisto

Eteen tuomisessa ongelmia.....

Viesti Kirjoittaja Helena Koivisto »

Hei.Ajattelin kysyä täältä vinkkejä ongelmaani kun asian tuntevaa porukkaa ja mulla ensimmäinen koira nyt 1v ja 3kk.Meillä ongelmana haetun esineen eteen tuominen.kun koira irti ja hakee,vain viuhka käy kun juoksee sivulta ohi.olen ottanut liinan kanssa apu ohjaajan kanssa,ja tuotu se pikku pakolla minun eteen,mutta aina ei ole kamua auttamassa.nyt sitten tein tämmösen homman,en tiedä onko tämä taas oikeen.menin talomme päähän ja seinää vasten,että kun koira hakee se ei voi juost yksinkertaisesti minun ohi ja homma toimi.mut nyt pelkään et koira käyttää heti hyväksi tilannetta kun olemme kentällä ja seinää ei ole.koirani ollut pienestä pitäen melko dominoiva ja tuntuu et kaikki on aina joutunut tekeen viimeisen tapin takaa,mut periksi en ole antanut.olisi kiva jos voisitte antaa joitakin vinkkejä minulle joita voisin kokeilla. :(
Lari Luoma

Viesti Kirjoittaja Lari Luoma »

Minä tein näin
:arrow: Opetin koirani ensin vain pitämään kapulaa suussaan edessäni. Sitten pidin kapulaa kädessä ja käskin koiran tuomaan ja vähitellen laskin kapulan maahan eteeni ja taas "tuo". Vähitellen sitten pidensin matkaa, mutta aina niin, että koira tulee minua kohti. Vasta, kun se osasi tuoda hyvin kapulan "luoksetulona", rupesin heittämään sitä.

Koira on vielä nuori ja teen edelleenkin välillä pelkkiä esineen pitoharjoituksia siten, että koira istuu edessäni ja annan sille kapulan suuhun. :P
Tuula Siimes

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

Täällä hieman samoin kuin Lari. En myöskään heitä, aloitin noudon harjoittelun ihan tavallisella kepillä joita pentu (11 kk) keräilee pitkin lenkkiä hampaisiinsa ja rahtaa niitä mulle revittäviksi, houkuttelin koiran eteen istumaan (toinen käsi "näytti" oikeaa paikkaa, eli vatsan päällä). Kun se istahti, taistelin kepistä palkaksi. Nyt on pari kertaa tehty siten että se saa pallon vaihtariksi kepistä / kapulasta.
Pennusta asti tuo on opetettu rauhoittumaan edessä joten sille ei tuottanut minkäänlaisia ongelmia istua siinä keppi suussa ja leuat paikoillaan, tuijottaen minua silmiin.
Seinän hyväksi käyttö on ihan ok, kunhan koirasi oppii tuomisen tekniikan ei haittaa vaikka oletkin kentällä.
Jätä kuitenkin se heittely nyt vähäksi aikaa.
Helena Koivisto

Viesti Kirjoittaja Helena Koivisto »

HURJASTI KIITOKSIA,KOKEILEN NÄIN JA HEITTELYN JÄTÄN NYT POIS!!!!
Vastaa Viestiin