Vinkkejä häkittämiseen?

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Noora Koivistoinen

Vinkkejä häkittämiseen?

Viesti Kirjoittaja Noora Koivistoinen »

Te Wanhat ja Wiisaat, kertokaas kuinka pentu opetetaan häkkiin? Tai lähinnä mua mietityttää se, mitä pistän häkin pohjalle aluseksi kun ensi alkuun saattaa hätä yllättää aina välillä. Kaikenlaiset neuvot ovat tervetulleita! :P
Lea Ojala

Viesti Kirjoittaja Lea Ojala »

Meillä alkoi totuttelu melkein heti, kun pentu tuli taloon. Makuualustana oli tyyny ja etuosassa hesaria. Poika ei ole koskaan tehnyt häkkiin mitään, tosin ei ole ollut kuin 2h maksimissaan kerrallaan. Nyt on kuramatto koko häkin pohjan peittona. Ei olla pidetty häkissä enää aikoihin (5 kk), mutta menee sinne itse monasti puruluita tai leluja jyrsimään. Tee siitä niinku turvallinen pesä. Aina kun laitat häkkiin, anna jotain mutusteltavaa.
Nina Kallio

Viesti Kirjoittaja Nina Kallio »

Me alotettiin pahvilaatikosta ja tyynystä. Ihan itse se sinne mönki suojaan kun uni yllätti. :) Kun alko seinät joustamaan pennun kasvaessa ja möksä alkoi käymään pieneksi, ostettiin häkki. Pahvilaatikossa pidettiin pohjalla tommosta auton kuramattoa, että tyyny pysyi hyvin paikallaan ja oli tukeva pinta josta "toukka" pääsi ponnistamaan tyynyn päälle. :lol:

Ei tänne mahu enää nukkumaan... :evil:
Kuva

Paitsi jos vähän siirtyy paremmin päin... :lol:
Kuva

Annoin kaikki luut narskutettavaksi häkkiin ja jos ne kannettiin ulos, kielsin ja vein luun takaisin häkkiin ja kehuin kun jyrsi siellä. Nopeasti huomasikin, että siellä niitä onkin kiva jyrsiä kun saa ihan rauhassa touhottaa.

Opetin myös ihan komennon "Mars omapaikka". Ennen ruokaa käytän tuota edelleen. Odottaa häkissä kun ruoka laitetaan ja vapautan kun saa tulla syömään. Luut järsitään myös edelleen häkissä (ei paikat likaannu ja murustu :lol: )

Pohjalla oon pitänyt peittoa tai nyt vilttiä.
Maria Kallio

Viesti Kirjoittaja Maria Kallio »

Muistattehan, että koiran pitopaikaksi tarkoitettu häkki tulee olla niin tilava mitä eläinsuojelulaki määrää (ts. kuljetuskoko on liian pieni). Tällöin esim. pentu ei joudu halutessaan oleskelemaan jätöksiensä päällä, kun häkki on riittävän iso. Hyvä video yksinjäämisen opettamisesta löytyy "opeta olemaan yksin"

http://www.kuvalehdet.fi/tilaajapalvelu ... agazine=LE
Vastaa Viestiin