Koira materialli Usa:ssa

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
milko naumanen

Koira materialli Usa:ssa

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Olen jo jonkun aikaa katsellut animal planetil:ta tulevaa ohjelmaa k-9 boot camp.
Eli koiran/ohjaajan koulutusta amerikan malliin.

Vaikka kyseessä ovat aloittelevat ohjaajat ja koirat ns harjoituskoiria=eli kaikista ei ole tosi käyttöön vaan ne toimivat ohjaajan opettajana,niin en ole järin vakuuttunut.

Tosin otos mikä tv:stä näkyy on pieni,mutta tuntuu,että esim. Suomessa otetaan koirasta enemmän irti=koiralle opetetaan enemmän tehtäviä.

Siellä pääosa koirista on sakemanneja,maleja tai näiden risteytyksiä.

Ohjelmassa esiintyvien koirien tottelevaisuus on aika heikolla tasolla,täällä olisi jo tiukoilla bh-kokeen kanssa.

Suojelussa ongelmina ovat olleet heikot purut/huonot otteet tai irrottamattomuus(jos se on sotakoiralle huono).

Ja varsinaista jälkeä ei ole(ainakaan ohjemassa esitetty) vaan etsintä joka pääasiassa on hakua,eli ilmavainua.

Ja monilta koirilta on häntä pätkäisty,esim sakemannilta häntä 1/3 normaalista pituudesta ja kaikille koirille mahalaukku ommellaan kiinni,ettei tulisi mahdollisia vatsalaukun kiertymisiä.

En ole kuullut kertaakaan esim. eläinlääkintäkoulussa ollessani yhdestäkään virkakoirasta joka olisi saanut vatsalaukun kiertymän...

Eli Suomessa on mielestäni huomattavan paljon parempi virkakoira taso.

Tosin muutamien ohjelmien perusteella ei voi tuomita,mutta pieniä huomioita voi tehdä.

P.S. Jenkeissä sama homma,ei meinaa löytyä kunnon koiria.
Kirsi Niinimaa

Viesti Kirjoittaja Kirsi Niinimaa »

Mullakin tulee aina välistä kateltua kyseistä kanavaa ja nimenomaan K9:ä ja juuri noihin samoihin juttuihin olen kiinnittänyt huomiota ja :shock:

Huomioni on kiinnittynyt "ohjaajien" koulutukseen esim. puhutaan kanesterille.. Ohjelmasta olisi hyötyä meidän isännällekkin, jotta oppisi puhumaan samoin.. :lol:

Näin "tuoreena" sakemannin omistajana tulee "imettyä" kaikkea mikä kulkee läheltäkään kuulovärkkejäni.. Olen kyllä hankkinyt sellaisen suodattimen, joka ei anna aina kaikkea kuulemaansa uskoa :D

No, silti seuraan ohjelmaa, että josko sieltä tulisi jotain sellaista mistä minulle olisi hyötyä...

ps.On nuo Ameriiikkalaiset hiukan outoja..
Vastaa Viestiin