Murina

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Sointu Salminen

Murina

Viesti Kirjoittaja Sointu Salminen »

Nyt tarvittaisiin viisaimmilta neuvoa. Meillä on 10kk vanha spu.joka on alkanut pörrätä tyttärelleni ja siskolleni,asutaan kaik saman katon alla.Koira on alusta alkaen,jo 8viikkoisena nappulana ajanut kaikki ihmiset läheltäni,sain tämän silloin kitkettyä aika nopeasti pois mutta nyt en tiedä miten toimia,koira ihan selvästi on itsekkin ymmällään ja kiertää karvat pystyssä ympyrää,kääntää selkänsä ja murisee ja saattaa jopa pissata kiertäessään,ikinä ei koiraa ole kiusattu eikä muutenkaan kaltoin kohdeltu.Ulkona vahtii koko ajan ettei vaan minun ja sen väliin tulla tai sen palloja ja leluja lähestytä.Koulutan tottista päivittäin ja viikottain käydään ryhmässä.Tämä on kolmas spu minulla ja ennen ei tällaista pörisijää ole ollut.Toivottavasti tämä on ikään liittyvä juttu ja menee ohi,koira ei ole arka,päinvastoin.Kiitos jos joku osaisi neuvoa. :?:
Anna Olin

Viesti Kirjoittaja Anna Olin »

Kuullostais hieman siltä, kun koirasi jostain syystä kokisi tarpeelliseksi suojella sinua. Onko lauman johtajuus koiralle selvillä? Voihan tuo kyllä liittyä ikäänkin, kokeilee nyt rajojaan ja sitä kuinka pitkälle voi mennä.
Sointu Salminen

Viesti Kirjoittaja Sointu Salminen »

Kyllä johtajuus on koiralla selvillä,minä olen pomo,mutta se,miten näyttää koiralle että se tulee arvojärjestyksessä vasta viimmeisenä muiden jälkeen koska se raja on alkanut himmetä ilmeisesti ja yrittää ängetä itsensä het miun jälkeen,ei auta miun murina eikä koiran selättäminen heti kun se karvojaan muille nostelee,alistuu vain pissien ja täristen.Kokeillaan nyt ettei noteerata koko murkkua kun se örisee.Tossa iltasella oltiin kaikki koulutus tuokiossa pihamaalla ja meni ilman ainuttakaan murinaa mutta karvat kyllä nousi kuin siilillä piikit.
Sirpa Hörkäs

Viesti Kirjoittaja Sirpa Hörkäs »

Anteeksi,nyt en kerkeä pitempiä kirjottelemaan,mutta jätä ne koiran selättelyt pois.Sillä et ainakaan tilannetaa paranna. :|
Nina Kallio

Viesti Kirjoittaja Nina Kallio »

Kyllä muakin vähän ihmetyttää toi pissiminen.. :|

Itse en ainakaan ole törmännyt varmaan koiraan, joka pissailisi moisessa tilanteessa, mutta voin toki olla väärässäkin...?
Jaana Laaksonen

Viesti Kirjoittaja Jaana Laaksonen »

meillä oli ongelmana ruokakuppikäytös, lapset ei olisi saanut mennä ohitse kun herra ruokaili, tai nautiskeli luusta. ja kun lapset ovat pienempiä kuin koiramme, ei voinut olettaa niiden yksin saavan koiraa ojennukseen. koiruus oli vajaan vuoden ikäinen ja kovasti yritti kiipeillä johtajan paikalle... YHDESSÄ lasten kanssa teimme selväksi koiralle,että minä ( lauman johtaja ) puolustan lapsiani jos koira heille isottelee,ja kun koiruus totteli lasten käskyjä niin minäkin palkkasin koiran. nykyään koiruus kyllä uskoo lapsienikin käskytyksiä, joita tehdään sillointällöin ettei arvojärjestys unohtuisi. meillä lapset jo 9 ja 8v. joten pystyyvät johonkin, mutta en tiedä miten joku 2v. voisi ottaa paikkansa koiran yläpuolella....ja meidän koiruus ei kyllä ole mikään kovakalloisin tapaus.
Päivi Ollikka

Viesti Kirjoittaja Päivi Ollikka »

Näkemättä koiraa vaikea sanoa yhtään mitään.
Mutta hieman ajatusta:
Epävarmuutta se ainakin on. Toivottavasti ikä tekee tehtävänsä aikaa myöden. Testosteroni jyllää tuon ikäisellä pojan naskalilla.
Itse ole tömännyt useisiin pelkoaggressiiviisiin koiriin ja saanut niitä ryhmääni. Koirat ovat olleet AINA epävarmoja ja arkoja. Ne peitteävät arkuutensa aggressioon kaikkea kohtaan ja tekevät omituisia pakko-oireyhtymiä. Kun aggressio poistetaan, jäljelle jää arka koira parka.
Jos käytös olisi puhdasta dominanssia, jota myös voi esiintyä -niin karvat ja eritteet pysyvät silloin hallinnassa.

Nyt täytyisi tietää koiran suku, jotta saisi hieman osviittaa mistä käytös voisi johtua. Kasvattajaan kannattaa olla yhteydessä. He tuntevat materiaalinsa ja tietävät miten toimia (ehkä)
Jokainen ryhmäni "Puuha-Pete" on ollut linjansa tuotos ja samoja juttuja on ollut vanhemmilla. Kasvattajat vain luulevat, että vanhemmat ovat tosi "kovia", kun käyttäytyvät kuin viirupäät. :roll:
Vastaa Viestiin