Kuinka päästä pelkoärinästä?!

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Kirsi Niinimaa

Kuinka päästä pelkoärinästä?!

Viesti Kirjoittaja Kirsi Niinimaa »

Niin, olisiko vinkkejä tuohon pelkoärinän poistamiseen?

Neiti (1V) nostaa kamalan metelin(ärinän) vieraita koiria/ ihmisiä kohtaan (lähietäisyydellä), KUNNES pääsee haistelemaan, on neiti heti alistumassa, yleen ystävällinen jne.(hihnassa ollessaan)
Kauempana olevat haukutaan muutamalla haukulla (uskoo käskystä esim. "mennään" tai "täällä")

Säikähti pentuna metsässä vastaan tullutta vierasta koiraa...

Kaikenlaista on kokeiltu;mm. suunnan vaihtoa(auttaa hetkittäin, mutta auttaako pelon poistamiseen..), makupaloja/ kapulaa(riippuu neidin/minun motivaatiosta, auttaa toisinaan). On istuttu ojassa ja katsottu ohimeneviä (auttaa, riippuen ohittavasta kohteesta) ...ja kaikkea siltä väliltä...

Meillä minä olen pomo ja neiti sen kyllä tietää, ellei usko, se laitetaan uskomaan. Isäntä on lepsu "leikkikaveri", jota pitää yrittää alistaa astumalla..

Mikäli sinulla olisi vielä sellaisia keinoja, mitä ei olla kokeiltu, on vinkkisi/ neuvosi tervetullut..
Kirsi Niinimaa

Viesti Kirjoittaja Kirsi Niinimaa »

Olisiko meidän neidillä mahdollisesti tämä pelkoärinä opittua käyttäytymistä..

Nimittäin; meidän vanhus (eri rotua) on vihainen melkein kaikille/kaikelle (on sairas) ja luulen että oppi on peräisin siltä ajalta, kun käytin tytöt yhdessä ulkona..

Eilen "lainasin" kaverini 9V spu:ta lenkille ja uskokaa tai älkää, niin neiti otti ikäänkuin "mallia" vanhemmasta.. Ärähti vastaan tulijalle jo kaukaa, vilkaisi urosta, minua ja sanoin vaan ettei Chicokaan ärise -> lopetti ja käveli muina neitinä eteenpäin. Yleensäkkin kävely sujui kuin rasvattu; kävelivät vieritysten, tasatahtia eikä sitä tavanomaista "säntäilyä" jota neiti välillä harrastaa..

Eihän 1. kerta vielä mitään välttämättä kerro, joten tulen lainaamaan toista koiraa vielä useinkin :D

Onko muilla vastaavaa kokemusta mallioppimisesta :?:
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Aikaisemmin mulla oli kaksi urosta vanhempi ja nuorempi.

Vanhempi ei välittänyt muista uroksista ja örisi vastaan tullessa yms.

Nuorempi tuli muitten kanssa hyvin toimeen.
Kun vanhemmasta aika jätti,niin nuorempi tavallaan otti paikan ja aloitti myös örisemisen muille uroksille.

Ja kaverin labbis "inhosi" mun vanhempaa koiraa ja kun siitä sittem aika jätti,"inhoaminen" siirtyi nuorempaan.

Eli kyllä ne tavat osittain siirtyy.
sanna piltonen

Viesti Kirjoittaja sanna piltonen »

meillä on ollut ihan samanlainen ongelma. Näin yhdellä puoli tutulla räminä tölkin samaan ongelmaan ja päätin itsekkin kokeilla, kun muista keinoista ei ollut hyötyä. Heti ensimmäisellä lenkillä näky selvä muutos. Eka kerralla ääni pääsi yllättään ja tuli hiljasta. Seuraavassa koira kohtaamisessa rolle katso koiria hiljaa nopeasti ja sit heti mua eikä päästänyt ääntäkään. Meillä se siis toimi ku tauti...
Kirsi Niinimaa

Viesti Kirjoittaja Kirsi Niinimaa »

Tosta "räminäpurkista" olenkin kuullut. Koira on hiukan arka, joten mietin vaan et mitan suhtautuisi räminään... Raketteja se ei edes hätkähtänyt...

Otetaan kokeiltavaksi :)
sanna piltonen

Viesti Kirjoittaja sanna piltonen »

meidänki koira on aika arka varsinkin noissa ohituksissa. Sun pitää vaan katsoa et pelote ei oo liian suuri ja et kiitos on aina "suurempi". Kyllä sä huomaat ku kokeilet eka kerran ja jätät sen sit heti pois ku tuntuu et sujuu paremmin.
Tiina Viinikka

Viesti Kirjoittaja Tiina Viinikka »

Hei Kirsi!

Nyt kun aikaa on mennyt reilusti,niin kysyisin miten koirasi tänä päivänä suhtautuu, onko arkuus vähentynyt? Mulla on 1.5v saku uros ja todella arka ja hyvät neuvot olisi tarpeen varsinkin ohituksiin.
Auli Impola

Viesti Kirjoittaja Auli Impola »

Älkää hyvät ihmiset opettako koirianne siihen, että vieraita koiria mennään haistelemaan. Jos koira reagoi toisiin koiriin, kieltäkää sitä. Kyllä se ärinä siitä loppuu. Jos koira ei usko, pakote on ollut liian pieni. Ei ole olemassakaan syytä siihen, että koiran pitäisi päästä haistelemaan vierasta koiraa, saatikka mennä alistumaan sille. Näin koirastanne tulee täysi lapanen.

Koiran pitää luulla olevansa maailman kovin tyyppi. Jos se joutuu haistelemaan vieraiden koirien naamoja ja alistuu, siitä ei koskaan tule mitään. Aina on joku kovempi. Koirasta tulee sosiaalinen, kun muut koirat ovat sille ilmaa.
Tiina Viinikka

Viesti Kirjoittaja Tiina Viinikka »

Hei Auli!
Teenkö oikein koirani kanssa kun kierrän toiset koirat kaukaa? eli se ei ole missään tekemisissä periaatteessa muiden koirien kanssa jos nyt ei yllätyksenä tule vastaan.

Eläinlääkärikin totesi että onpas arka koira sulla,kun pupillit laajeni rokotuspiikistä. Missään tilanteessa poika ei ole ollut vihainen, mutta koirille ainoastaan rähisee ja kovasti ja se on selkeesti arkuudesta johtuvaa.

Perheessämme on aina ollut sakuja ja kaikki ovat olleet niin eriluontoisia ja kun tämä nykyinen on tän sorttinen mistä ei ole aikaisempaa kokemusta niin välillä ei oikein tiedä olenko toiminut oikein, hirveän yhteistyöhaluinen on ja tottelee muulloin hyvin, mutta kun ne toiset koirat.... :?
Auli Impola

Viesti Kirjoittaja Auli Impola »

Moi!

Yksi vaihtoehto tietenkin on se kaukaa kiertäminen, mutta helpommalla pääset, jos kitket tuon jutun koirasta pois. Jos koira on herkkä, se onnistuu helpommin. Minä unohtaisin kaikki tuollaiset räminäpurkit, koska niistä on vain haittaa. Litsari keskelle otsaa ja kielto tehoaa paremmin.

Missään nimessä ei kuitenkaan saa unohtaa kiitosta. Kun koira hiljenee, ja ottaa katsekontaktin, kiitoksen pitää tulla välittömästi. Näin koiralle kerrotaan SELKEÄSTI mitä siltä halutaan. Varmasti koirasi yrittää olla sinulle mieliksi. Pelkästä toisen koiran tuijottamisesta tulee läimäys. Huom! Läimäys ei ole sama kuin koiran pahoinpitely.
Tiina Viinikka

Viesti Kirjoittaja Tiina Viinikka »

Kiitos Auli!

Yritämme taas näillä eväillä mennä eteenpäin. Ja onneksi edistystä on tullut, joten toivoa on, että joku päivä muut koirat ovat ilmaa meidän koiralle.
Auli Impola

Viesti Kirjoittaja Auli Impola »

Tuli tällainen juttu mieleen elävästä elämästä. Ei liity varsinaisesti mitenkään tähän juttuun.

Olin tuolla näyttelyssä Forssassa ja koiria ulkoilutettiin mm. hotellin maastossa. Kävelin siellä koirien kanssa ja näin Baggströmin Satun. Hän käveli oman laumansa kanssa ja minä omani. Kävelimme sen verran lähellä toisiamme, että pystyimme keskustelemaan huutamatta. Molempien koirat olivat hiljaa, eivätkä ottaneet toisiinsa edes katsekontaktia.

Sanoinkin Satulle jälkeenpäin, että huomaa, että meillä molemmilla on ollut koiria kauan. Hän on kouluttanut monta koiraa, joten ymmärtää miten hyvä käytös opetetaan. Oli todella miellyttävää. Koirilla ei ollut mitään yritystä lähteä vieraaseen laumaan haistelemaan.
Jaana Hiltunen

Viesti Kirjoittaja Jaana Hiltunen »

Minä nyt lisäilen kans...
Eli omani on joskus ollut JÄRKYTTÄVÄ remmiräyhä, räyhä edelleen mut ei enää niin paha, säkä pystyssä ja hirveellä äänellä piti kaikki vähääkään koirasta epäilyttävät jutut varmuuden vuoksi haukkua.
Kokeiltiin nameja, leluja ja apinana hillumista.
Kokeiltiin sitruuna suihketta ja sitruunapantaa, kokeiltiin liinaa ja kaiken maailman pantoja ja valjaita ja vempaimia kaikki toimivat loistavasti HETKEN ja aina kerkesin innnostua et jes, nyt on remmiräyhäys historiaa...mut eih...

No nyt sitten vastoin kaikkien neuvoja ja ohjeita(paitsi aulin...KIITOS AULILLE!!!) otin koiran kans rajut keinot käyttöön...
Sitten kentälle, pienikin räsähdus niin "EI!" ja kiskaisin koiraa nivusista(tuosta ohuesta nahasta massun ja takajalkojen välissä) ja pöllöilyt loppui ja heti palkkaa hirveesti.
Sit aloin vain normaalisti käymään kentällä oli siellä koiria tai ei(liinalla varmistan ettei pääse hillumaan) ja yleensäkkin kaikkialla, en väistele sen kummemmin vaan kiellän napakasti ja nyt ihan aikuisten oikeasti ollaan edistytty...
Kentällä eron huomaa ihan selvästi, koira ei edes yritä mennä nuuskuttelemaan muita...lenkilläkin ollaan edistytty, mut toisinaan pitää viellä nippasta muistutukseksi...
Joskus kyllä sitten koira menee jotenkin ihan yli tai jotain kun se alkaa huutamaan...siis
esim. koirapuiston toisella puolella on koira ja minä toisella leikin omani kans ja kun omani huomaa sen toisen niin se yrittää karkottaa sen räyhäämällä ja sit kun käyn omani repäsemässä pois räyhäämästä niin se alkaa huutamaan...eli vinkuu murisee ja haukkuu suu kiinni maatakohti(olen siis käskenyt koirani maahan)...tästä kun kieltää se yltyy vaan enemmän ja enemmän kunnes menen niin kauas että toinen koira ei edes näy...tätä ei tapahdu muualla kuin tuolla koirapuistossa...enkä tod. tiedä mistä johtuu...

joskus oli sama käytös kun ohitettiin joku läheltä ja nokakkain...silloin kans räyhäs ensin ja sit kun siitä kielsin(liinalla riuhtasin) alkoi hillitön vinkuminen, maatakohti haukkuminen , muriseminen ja yleinen häslääminen...se ikääin kuin "viritti" itteesä jo heti kun huomasi toisen koiran se alkoi silleen nytkyttää ja vink vink ouiii räyh räyh ja sit kun kielsin alko jumalaton hilluminen...oli ihan sama mitä siinä teki/tekee...voi nostella poskista, persiistä, mistä tahansa tai tehdä mitä tahansa se huutaa ku hullu...sama on nyt siel puistossa...sitä ei saa hetkeksikään hiljentymään muuta kuin menemällä kauemmaksi...mut jos molemmat ollaan lähellä välissä olevaa aitaa ei tuu mitään...

ja nyt tuo jo tietää kun puistoon mennään. Niin se huutaa tasasesti koko matkan autolta puistolle(just tuolleen rähisten ja vinkuen)...joten nyt ei puistoilla...

Jos joku osaa sanoa mistä tuo vinkumis yms. juttu johtuu ja mitä sille pitäs tehä niin vikkejä otetaan vastaan.
Silleesä siis tähän asti et kun räyhää kielto ja sit "mennään" ja mennään kauemmaksi aidasta leikkimään ja näin ei sit ongelmia...
Mut en tiedä...sinänsä jännä et sit kentällä missä koirat on lähempänä ei samalla tavalla käyttäydy....

plää...
Kirsi Niinimaa

Viesti Kirjoittaja Kirsi Niinimaa »

Hei Tiina!
Aikaa edellisestä on kulunut reippaasti ja neiti on muuttunut todella paljon!
Ikää on parin vkon kuluttua 2,5V.

Remmirähinät on melkeinpä 1/100 kohtaamisesta, mutta meidän pihaa pitää muistaa vartioida tolkusti :D . nyt varsinkin kun yläpihalle laitettiin aita eli reviiri on laajentunut :wink: .

BH-koe lähestyy uhkaavasti ja uskon kovasti sen läpimenemiseen :tsemp:
Vastaa Viestiin