Pennun käytös muiden koirien kanssa

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Yleensä jos toiset koirat ovat vanhempia,niin ne itse näyttävät missä raja kulkee.

Jos koirat on nuorempia/pienempiä,niin pahimman retuuttelun aikana voi koiraa kieltää ja pistää ns jäähylle.

Yleensä kyllä koirat itse pitävät huolta siitä,ettei mennä liian pitkälle,ja pentu saa aika paljon anteeksi,verrattuna aikuiseen koiraan.
Kirsi Niinimaa

Viesti Kirjoittaja Kirsi Niinimaa »

Meillä "pentu" teki samoin terrierivanhukselle. Kokoero on valtava, joten vanhusta jouduttiin paikkaamaan kunnolla 4 kertaa muutaman kuukauden sisällä. Nyt tilanne on se, että vanhus lähti mummolaan viettämään eläkepäiviään, ettei tartte pelätä kotonaan :cry:

Tehtiin jokin peruuttamaton virhe kasvatusvaiheessa ja nyt sit kärsitään siitä, ettei pieniä koiria voi kohdata lainkaan...
raija tuomisto

Viesti Kirjoittaja raija tuomisto »

Minä kyllä aika järjestelmällisesti kielsin pentua retuuttamasta vanhaa koiraa. Vanhempi oli sakemanni, kiltti, pehmeä, periksiantava, pentu röyhkeä, sitkeä, dominoiva.
Hyvin ovat menneet, ikäeroa 9vuotta, molemmat narttuja.
Kerran ihan pikkupentuna nuorempi kiersi ja kaarsi luuta järsivää vanhusta ja yhtäkkiä pyörähti tämän niskaan astumaan. Samantien nappasin pentua niskasta, en jäänyt odottamaan että vanhempi koira tekisi sen ja ehkä vähän rajummin ottein.
Arvojärjestys koirilla on selvä, vaikken ole antanut niiden "itse selvitellä välejään". Ikää koirilla nyt 2v ja 11v.
Teemu Määttä

Viesti Kirjoittaja Teemu Määttä »

Pentujen "leikki tappelun" ei kannata antaa mennä liian pitkälle (jos edes antaa sellaisen alkaa), koska koira voi huonolla tuurilla vanhempana alkaa etsimään pelkästään täysveristä tappelu kaveria, tai joka kerta toisen koiran kanssa leikkimään päästessään alkaa sen "kumpi meistä on kovempi luu" leikin, mikä myöskään ainakaan minusta ei ole yhtään hyvä juttu.
Vastaa Viestiin