Jäljen ja hakutreenien aloittaminen pennulla: yhtaikaa ?

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
johanna valjakka

Jäljen ja hakutreenien aloittaminen pennulla: yhtaikaa ?

Viesti Kirjoittaja johanna valjakka »

Vuosia on jo vierähtänyt edellisen koiran koulutuksesta (jälki, haku...), joten verestäkääpä muistiani ja onko metodit miten muuttuneet viimeisen 10 vuoden aikana...
Eli onko viisasta aloittaa hakutreenit pennulla jo nyt (kohta 4kk ikää)? Olen ajanut nyt muutamia peltojälkiä ja haluan alkaa treenaamaan myös hakua, mutta milloin? Mielipiteitä tuntuu olevan erilaisia, kun olen koiraihmisiä jututtanut. Jotkut ovat sitä mieltä ettei molempi lajeja tulisi harrastaa samalla koiralla, toiset taas erimieltä...mietin vaan itse että onko haittaa koulutuksen kannalta ja oppimisen kannalta jos aloitan hakutreenit jo nyt? Vai olisiko viisaampi unohtaa jälki ja alkaa keskittyä hakuun, sillä haku tulee olemaan se meidän ns. ykköslaji tulevaisuudessa (ainakin toivotaan niin).
Niin ja sitten mietin tota hakuhommassa ilmaisua: itse kannatan jostakin kumman syystä enemmän haukkuilmaisua, mutta moni on rullan kannalla...varsinkin kun on kesä ja helteet, kisoissa rankaa jne...(nämä siis kokemuksia toisilta koiraihmisiltä)...voiko / kannattaako ilmaisua opettaa jo ennakkoon (haukkumista) eli siis ennen kuin aloitamme edes hakutreenit ja jos niin miten?
Kiitos jo etukäteen vastauksista!
Riikka Martikainen

Viesti Kirjoittaja Riikka Martikainen »

jos on ensimmäinen koira eikä ohjaajalla lajeista mitään tietoa neuvoisin aloittamaan yhdestä lajista ja kun siinä ollaan vähän perillä opetetaan toinen. Ihan vain siitä syystä että kun lajot ja harrastus on tuttuja tiedetään mitä koiralta tullaan haluamaan ja treenejä osataan viedä eteenpäin niin ettei lajien välille synny ristiriitaisuuksia opetus vaiheessa. itse otan pennullani hakua ja jälkeä yhtäaikaa mutta haku on metsässä ja jälki pellolla joten paikat ovat erilaiset kuten treenirutiinit. kun oppii jäljestämään pellolla se on helppo siirtää metsään. Haussa on käyty 4kk ikäisestä niin nykyisen kuin edellisen koiran kanssa. ilmaisutapa määräytyi koiran luonteen ja ominaisuuksien mukaan, eka koira oli rullalla ja nykyisestä tulee haukkuva. Haukkuja opetettu 4kk asti muualla ensin käskystä haukkumaan ja vahvistettu, sekä rinnalla 6kk eteenpäin otettu saalisrättileikkejä maalimiehen kanssa jossa haukut tulivat automaattisesti mukaan ekasta kerrasta lähtien. Kunhan koirani haukku varmistuu ja se kasvaa korvien välistä otan haukut hakumetsään mukaan (nyt 8kk). Siihen asti rakennetaan motivaatiota haun maalimiehiin treenaillen noin kerran viikossa.

R 8)
Eila Auvinen

Viesti Kirjoittaja Eila Auvinen »

Aikalailla samaa mieltä on edellisten kanssa oltava.
Alkup.kirjottaja taisi mainita kyllä ettei ole hänen ensimmäinen koiransa.
Jos alottaa just jäljenopetuksella niin osaa pitää tarvitessa nenän maassakin kyllä ne sen ilmavainun aika mukavasti osaavat muutenkin.
Samalla koiralla voi hyvin harrastaa montakin lajia.

Päivittäin on tullut harjotettua eri osioita eli samalle päivälle en mielellään kahta eri juttua ala koiralle tahkoamaan.

"Häiritsevimpänä" koiralle olen kokenut esine-etsinnän ja haun "samankaltaisuuden" eli mokkelo on taas täällä päässä, kun ei ole tullut rituaaleja opetettua vaan koira on suurinpiirtein saanut arvata mitä sieltä metästä löytyy vai oliko tyhjä pisto. :oops:

Pelto ja metsäjälki niiden välillä tein nyt nuorimman kanssa ratkaisun, opettaa se jäljestämään (eri alustoilla mutta ) niinkuin pellolla tulee jäljestää.
Ilmaisut maahanmennen.

(Meni muuten helkutin hyvä metsäjälkikoiran alku ihan pilalle :wink: ).

Molemmille silti niitä puruja otetaan ja kummasti nuo aina ovat sopeutuneet kulloiseenkin harjotukseen, treeniaddiktin emännän kanssa.
Vastaa Viestiin