Kouluttamisesta...

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Susanna_Laitila

Kouluttamisesta...

Viesti Kirjoittaja Susanna_Laitila »

Elikkä mulle on tulossa pentu jonka kanssa aijon tietysti harrastaa kaikennäköistä... Kyselisinkin nyt kirjojen nimiä (jotka todettu hyviksi :) ) joista voin lukea esim. jäljen ym. opettamisesta!! Haluaisin saada mahdollisimman paljon tietoa eri lajeista että sitten tulevaisuudessa voin opettaa niitä koiralleni :lol: (Kyseessä on ensimmäinen saksanpaimenkoirani :ruusut: joten en tiedä kyseisistä lajeista kauheasti)
eija oikarainen

kirjoja ja muuta

Viesti Kirjoittaja eija oikarainen »

Paljon riippuu siitä, onko tämä myös ensimmäinen koirasi. Tai siitä, mikä on yleensä tietämyts koirista ja juuri tästä rodusta. Se auttaa alkuun.

Toisekseen, kaikki koirat ovat yksilöitä ja niillä on omia taipumuksiaan ja erikoispiirteitä. Kaikki ei sovi kaikille koirille. Siksipä tutustuminen juuri omaan pentuun on tärkeää. Alukuviikkojen kokemukset ja pennun kanssa olemisella on tärkeä osa myös myöhempää toimintaa ajatellen. Kuinka paljon pentu saa myönteisiä kokemuksia kanssasi. Joskus törmää hyvin kokemusköyhiin koiriin, jotka elävät yleensä tarhoissa. Niiden käyttömahdollisuudet voivat olla hyvinkin rajattuja.

Eli perusohjeeksi alkuun nuo edellä mainitsemani ja sitten voisi olla hyväksi tutustua kasvattajan antamiin ohjekirjoihin kunnolla. Sen jälkeen voit lukea, jos haluat sellaisen kirjan kuin "Kuuntelen koiraani". Nyt en muista kirjoittajaa, kun kirja on lainassa, mutta siinä kirjassa on muutamia tärkeitä susilauman käyttäytymissääntöjä, jotka auttavat suhtautumaan koiraan ja rakentamaan johtajuutta oikealla tavalla. Kuitenkin kirjassa on myös paljon sellaista, jonka suositan kyllä jätettäväksi harkintaan ja käyttämään suodatusta.

Toisena ja perusteoksena käyttäisin Kennelliitostakin saatavaa "saksanpaimenkoira" -kirjaa. Se on vanha teos, mutta siitä saa historiikkia, taustatitoa rodusta jne.

Mistäpäin, Susanna, olet löytänyt pennun ja koska se on sinulle tulossa?

terkuin ¤Eija
Katri Toivainen

Viesti Kirjoittaja Katri Toivainen »

Ainakin Palveluskoiraliitolta voi tilata ohjekirjasia eri lajeista ja niiden opettamisesta. Onnea uuden pennun kanssa :D
Marko Kurkinen
Viestit: 948
Liittynyt: 20 Huhti 1996 14:33
Paikkakunta: Oulunsalo

Viesti Kirjoittaja Marko Kurkinen »

Susanna_Laitila

Viesti Kirjoittaja Susanna_Laitila »

Tuleva pentuni on ensimmäinen saksanpaimenkoirani, mutta kyseessä ei ole ensimmäinen koirani. Perheessäni on ollut kaksi labratorinnoutajaa ja nyt vanhemmillani on cairnterrieri. Minulla on kokemusta koirien hoidosta mutta kyseinen rotu on minulle uusi! Olen lukenut kirjan Saksanpaimenkoiran kasvatusopas, mutta siinä kerrottiin vain perusjuttuja (Miten opettaa käskyt istu, tänne jne.) jotka olivat minulle jo tuttuja. Asun Porissa ja otan täältä sen pennun, Reikon kennelistä... Elokuun puolessa välissä on luovutus :love:
Saija Hietakangas

Viesti Kirjoittaja Saija Hietakangas »

Yllä olevasta linkistä hyviä tottelevaisuuskoulutus ja koiran kotikasvatus sekä jos jälkeä aiot niin tuo jäljestäminen - vihkonen on hyvä, eikä maksa paljon :)
Vastaa Viestiin