Saksanpaimenkoira +Beagle = ?

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Helena Jantunen

Saksanpaimenkoira +Beagle = ?

Viesti Kirjoittaja Helena Jantunen »

En tiedä kuuluuko tämä viesti tänne sivustolle, mutta nyt kaipaisin mahdollisesti tulevana saksanpaimenkoiran omistajana apua. Minulle on moni sanonut, että Saksanpaimenkoira ja Beagle on mahdoton yhdistelmä, onko ?
:roll:
Meillä on kotosalla 8 viikkoinen Beaglepoika ja sanoisin, että hyvin vahva tahtoinen koiruli onkin. :D
Olen menossa katsomaan ensi viikolla meille tod. näköisesti tulevaa sakemannin pentua. Haluisimme nartu mieluiten, koska käsitys ja hieman tuota mutua on asiasta, että toimeen tullaan helpommin. Sakemanni on minun ensimmäinen oma koirani ja aiheeseen on kovasti yritetty perehtyä. Kokemusta on ja ei ole. :oops:
Toivoisin, että te kokeneet sakuihmiset ja muutkin kertoisitte miulle kokemuksistanne ! Kiitos kovasti etukäteen !!
Sirpa Hörkäs

Viesti Kirjoittaja Sirpa Hörkäs »

Onko kukaan perustellut väitettään,että miksi juuri tuo yhtälö olis mahdoton?

Eihän ne koirat toisiltaan rotua tiedustele ja kaikki on yleensäkin kiinni enemmän yksilöistä.

Meillä on sakemanni ja papillon,eikä näiden kahden välillä ole ollut minkäänlaista ongelmaa.
eija oikarainen

hei

Viesti Kirjoittaja eija oikarainen »

Ymmärsinkö oikein, että teillä on nyt 8 -viikkoinen beagle?

Nyt laitan vain mutu-juttuja eikä tarvitse vastata, jos tuntuvat kiusallisilta, mutta heräsi kysymys, että miksi näin pian sitten toinen pentu? Vai onko beagle vanhemmillasi? Ja asutko itse kotonasi vielä, siis vanhemmilla.

en osaa sanoa, mutta itse en välttämättä ottaisi kahta noin suuren kokoeron omaavaa pentua yyhtäaikaa. Pennut kasvavat nopeasti ja jo 10 - 11 viikkoisena sakemanni on jo aika kookas ja sillä löytyy voimaa. Pentu ei välttämättä osaa arvioida voimaansa, eikä kokoaan, kun koheltaa ja niiltä ei voi täysin, eikä saakaan kieltää leikkiä.

Itsellämikin on ollut sekä sakemanni että sheltti (kääpiölasssie kansankielellä/shetlanninlammaskoira) yhtä aikaa ja kaikki on mennyt hyvin. Kuitenkin olen tehnyt hankinnan niin, että sheltti on tullut ensin ja kun se on ollut puolitoista, on tullut sakemanni. alusta saakka kaikki on mennyt hyvin. Nyt molemmat jo haudassa.


Beagle, eikö se ole metsästyskoira? Matala, ja jykevä? Voimakastahtoinen?

Periaatteessa ison ja pienen koiran oleminen samassa taloudessa on varmaan ihan hyvä juttu ja koirat kyllä oppivat. Mutta tuota ottamisajankohtaa itse ainakin miettisin ja keskustelisin siitä kasvattajan kanssa. Toki tälläkin alueella olisi mukavaa kuulla mielipiteitä.

t. Eija
Helena Jantunen

Viesti Kirjoittaja Helena Jantunen »

Heippa !
Beagle on metsästyskoira ja sellaista hän saa harrastaa kunhan aika ensi koittaa siihen touhuun sydämensä kyllyydestä. :lol:
Ajattelin tai ajateltiin, että kun kummatkin on pentuja ne tottuisivat paremmin toisiinsa. Tiedetään, että meistä ihmisistä kaiketi on aikalailla kiinni se, että miten ne pärjäävät keskenään.
Olen saanut tai olemme saaneet isännän metsästajäkavereilta palautetta, joilla on ollut kyseinen yhdistelmä ja kunnollisia, että kokeneita koirien isäntiä, että vaikeaa on ollut. Lähinnä mustasukkisuutta, aggresiivisuutta toista kohtaan etc. Kunnon tapelluja vaikka koko luokka on se mikä on.
Sakemannin hankitaan on perusteelliseti ajateltu ja yleensäkin kahden koiran hankitaan. Asumme sen verran muista sivussa täällä Kaakon kulmassa, että kutsumattomia vieraita ei hyvällä katsota ja siksi olisi koirulilla hyvä olla vahti ominaisuus. :) Myös kunnon turva, kun metsän keskellä asut ja yksin olet paljon kotosalla. Sitähän on sakemannissa ja täältä mistä olemme alustavasti pennun varanneet, taustassa löytyy sitäkin puolta. Koira on myös miu lenkkikaveri. Perhekoiria kuitenkin täytyy olla molempien ja suvaitsevia muita ihmisiä kohtaan, ETC.
Nämä ja moni ominaisuus on sakussa, että Beagleassä.
Siksi kysyinkin lähinnä tältä foorumilta, että miten me voisimme ehkäistä mahdollisia tappeluita etc. ?? :idea:
Vinkkejä otetaan mieluusti vastaan... kiitos !
:lol:
Hanna Keskinen

Viesti Kirjoittaja Hanna Keskinen »

Yksi hyvä keino välttyä tappeluilta on ottaa koirat eriaikaan. Samaan aikaan otetut pennut todennäköisesti ottavat yhteen jossain välissä, sillä pitäähän niiden selvittää kumpi on ylempänä.

Kun pentu tulee aikuisen seuraksi, ei alemmasta ole epäilystäkään. Tosin eihän sekään takaa sitä, etteikö koirat saattaisi ottaa myöhemmin yhteen, mutta huomattavasti pienempi riski siinä on.

Omistaja voi toki yrittää itse päättää kumpi on se ylempi ja estää koiria itse ottamasta selvää, mutta hieman vaikea se varmaan on koirille saada selväksi. Jos omistaja kaiken lisäksi "valkkaa väärinpäin", ei se varmasti estä koiria ottamasta yhteen jossain vaiheessa ja lisäksi aiheuttaa vain lisää kitkaa koirien välillä. Jos koirat eroavat paljon toisistaan, ei välttämättä ongelmia tulekaan. Eli toinen ottaa automaattisesti sen alemman viran, mutta kaksi voimakasluontoista koiraa kyllä yrittävät varmasti pitää kiinni ylemmän osasta ja puolustaa sitä.

Tämä nyt oli lähinnä maalaisjärkeä käyttäen kirjoitettu, sillä itse en ole koskaa ottanut kahta koiraa noin pienellä ikäerolla, enkä kyllä tule varmasti ottamaankaan. Omilla ikäeroa n. 2v, mutta välillä tuntui ettei sekään riitä. Hyvin meni n. 2-3v, mutta sitten nuorempi alkoi testaamaan vanhempaa. Pahempia tappeluita ei ollut, mutta jouduin välillä tunkemaan väliinkin. Nyt on ollut taas jo useampi vuosi, ettei välejä ole tarvinnut selvitellä tappelemalla.
Janina Vesala

Viesti Kirjoittaja Janina Vesala »

Saman ikäiset koirat tulevat ilmeisesti ottamaan mittaa toisistaan myöhemmin(liki yhden vuoden ikäisenä) että kumpi on se pomo. Saman ikäiset on siinä huono, että niillä ei ole arvojärjestystä, joten saattaa tulla aika pahojakin tappeluita,luonteista riippuen. Jos otatte sen nartun, niin riski on tietenki pienempi, sillä uros alistuu nartuille. En tiedä oliko tästä mitään hyötyä mutta... :lol:
Helena Jantunen

Viesti Kirjoittaja Helena Jantunen »

Hei !!

Kiitos kun sain vastauksia tähän kyssäriin. :käsi:
Todennäköisesti otetaan ja siirretään sakun hankita vuodella, että saadaan beaglepoika "peruskouluun" ja kunnon koiruuskansalaiseksi. :)
Kummallekin parempi ja oikeudenmukaista, kun puhutaan voimakas luonteisista koirista. Eikä haluta tieten tahtoen väkisin sählätä.
Jatkan näiden sivujen lukemista ja opettelua, että naapurin sakun paijaamista toistaiseksi.
Hyvää kesän jatkoa kaikille nelijalkaisille ja kaksijalkaisille! :P
Toivoopi Miehikkälän Marski kaksijalkaisineen !
Kristiina Salonen

Viesti Kirjoittaja Kristiina Salonen »

Muokataanpa tilanne ajantasalle

Eli Suomenajokoira 3½v, Tanskandoggi 1v ja saksanpaimenkoira on tulossa ensi kuussa. Kaikki siis ovat uroksia

Olen ennemmin pitänyt ikärajana sitä kahta vuotta. Mutta toivotaan, että tuolla 11kk ikäerollakin pojat tulisivat juttuun... :)
Viimeksi muokannut Kristiina Salonen, 23 Elo 2005 11:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eija Savolainen

Viesti Kirjoittaja Eija Savolainen »

15 vuoden kokemuksella voin sanoa, että beagle ja saksanpaimenkoira pärjäävät samassa taloudessa. Nytkin on perheessä kumpiakin kaksin kappalein.
Jaana Hiltunen

Viesti Kirjoittaja Jaana Hiltunen »

Mun sessi tulee ainakin oikein mainioisti toimeen beagle kaverinsa kanssa, mitä nyt vähän beagle pitää jöötä tuolle meijän höyrypäälle :lol:

Minä en oo koskaan kuullukkaan moista väitettä, että eivät toimeen tulisi...
Vastaa Viestiin