aitaus

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
petri halttunen

aitaus

Viesti Kirjoittaja petri halttunen »

hankimme spk-nartun, joka nyt 2kk. asumme omakotitalossa ja ajattelin tehdä sille aitauksen pihaan.pääosin koira on kanssamme sisällä ja yöt omassa huoneessaan. mutta tarvitseeko tämä rotu aitausta kun olen kuullut, että ne pysyvät pihassa vaikka muu perhe olisi sisällä tai kauppareissulla eivätkä karkaa vai onko tämäkin yksilöllistä. Ja onko aitaus koiralla hyväksi (esim.pesä) vai vankila, jossa siitä tulee vihainen.
Irina Pulkkinen

Viesti Kirjoittaja Irina Pulkkinen »

Meillä on reilu 1 vuotias spu ja pihassa pysyminen vapaana on vähän niin ja näin.. Asumme rivitalossa, ja ei koira karkaile mihinkään, mutta kun on tuollainen aika sosiaalinen tapaus, jos jossain näkyy ihminen sitä pitäisi mennä tervehtimään, (ja tällöin kuulo huonontuu huomattavasti... : wink: ) naapurisovun vuoksi koira on vielä pihassa kiinni. Aita on tulossa takapihan ympärille.

En usko että mikään rotu pysyy pihassa aina ilman koulutusta. Vai onko sellaisia? Ehkäpä meilläkin pysytään vielä pihassa ilman aitaa kunhan koulutus vähän etenee.. toivottavasti... :box:
eija oikarainen

aita vai aitaus

Viesti Kirjoittaja eija oikarainen »

Montaa mieltä. Meillä on 1,2 vuoden ikäinen uros. Takapihalla pensasaita ja siinä kohden, mistä ruohonleikkurin saa tuupattua pihalle, on matala portti. Ainoastaan kerran on ukkeli hypännyt aidan yli ja kun hain niskasta ja persotteesta takasin sitä reittiä pitkin, mitä oli mennytkin, niin enääpä ei tartte katella, onko ukko pihalla vai ei. siellä se on ja pysyy, vaikka ohitse kulkis koiria ja ihmisiä. etupihalla, missä ei ole mitään aitaa, se pysyy tosi kauniisti, mutta turvallisuussyistä emme jätä sitä koskaan aivan yksin, koska lähellä kulkee iso tie ja siellä on liikennettä paljon.

Aita vai aitaus? Minä itse en henkilökohtaisesti rakentaisi aitausta, jos taludessa on vain yksi koira. Eiköhän se opi olemaan tontilla ja pihalla aluksi ihmisten seurassa ja kun alusta pitäen opettaa, että rajan yli ei ole mitään asiaa, niin kyllä se siitä. Aidan sitä vastoin rakentaisin kylläkin tonttia ympäröimään. silloin koira on ikään kuin omalla tontillaan ja yhteisellä alueella, mutta vapaana.

Tänä päivänä kun on kaikenlaisia liikkujia, niin harkitsen aina vakavasti, jätänkö koiraa yksin mihinkään. En jätä ja syy on se, että vaikka koira käyttäytyisikin mallikelpoisesti, niin silti kaikki ohikulkevat ihmiset eivät käyttäydy mallikelpoisesti. Ja siinä on riskinsä.

pohdiskeli Eija
Kristiina Salonen

Viesti Kirjoittaja Kristiina Salonen »

Nyt sivuan hiukan ohi aiheen, mutta.

Meille on nyt tulossa pentu.

Meillä teki koirat oharin mulle tammikuussa. Meitin tanskandoginpentu 5kk oli pihalla, minä viimisillä raskaana ja painelin ulos ajokoiran kanssa, jotenkin vain onnistuin päästämään koiran irti. no eikös tämä doggiuros lähde ajokoiramme perään. Tuloksena 25h karkumatka, etsintöihin osallistui paljon väkeä. Onneksi koirat löydettiin suht hyvässä kunnossa. Pentu toki kärsi hiukan paleltumisvaurioista ja todella heikossa kunnossa oli.

Nyt arveluttaa se, että uskallanko(todennäköisesti en) pitää koskaan spk:ta ja tanskandoggiamme yhdessä vapaana pihalla. Tanskandoggimme ei lähde pihasta minnekkään. Tulee käskystä luo jne. Mutta se lähti aikoinaan ajokoiran perää. ja tällöin ei mitkään kutsut auttaneet. Mitäs sitten jos tuo rontti viekin spk;n mukanaan. Mitä mieltä olette?

Meillä on pihalla häkki(ajokoiran kestävä). Ja yleensä ajokoira on häkissä ja tanskandoggi vapaana pihalla. jos lähdemme jonnekkin pikaiselle käynnille jää kummatkin koirat pihalle häkkiin(ovi on lukittu). Asumme täällä ns. maalla.

Itse en missään nimessä jättäisi mitään koirarotua vapaaksi yksin pihalle. Kun lähden kotoonta pois.
carita servin

aitaus

Viesti Kirjoittaja carita servin »

Mieliä on monia, pentu yleensä pysyy laumansa parissa ja tänä päivänä kun käy näitä luvattomia koiran hankkioita en jätä koiraani niin että joku vain otta sen pihalta.
Itsellämme on piha aidattu koirille vapaaseen likkumiseen (1ha) ja toki pihassa on pari tarhaa jotka katettu ja kopeilla varustettu sekä lukoilla, koirat ovat siellä kauppareissun, jonkun tunnin kun lapset ovat koulussa mutta muuten meillä ainakin koirat elävät meidän kanssa niin sisällä kuin ulkona. Asumme niin sanotusti maalla myös.
Mutta pienen pennun leimautumiseen panostaisin ja suhteen luomiseen sen kanssa ja sitten kaikki muu sen jälkeen sille opetetaan, pihalla olo laumassa tai yksin, tarhassa yksin tai toisten koirien kanssa jne.
Ja kukaan ei varmaankaan halua olla tilanteessa jossa koirat karkaavat ja epätietoisuus niiden voinnista tunneist vuorokausiin on piinaavaa.
Nina Hautala

Viesti Kirjoittaja Nina Hautala »

Meillä myös piha aidattuna ja on 3 sakemannia.Itse en kyllä jättäisi koiraa ilman aidattua pihaa valvomatta koska koskaan ei tiedä nuista ohi kulkioista.Itsekkin olen kuullut että sakemannit pysyvät omalla pihallaan ns. omalla reviirillään vaikka mikä olisi.Kerran olen törmännyt tällaiseen koiraan aidaton piha koira irti ja itselläni koira narussa, kyllä siitä kova elämä syntyi mutta kyseinen koira pysyi omalla pihallaan,joten haukkumisilla pääsimme ohi :roll: olisi todellakin mielenkiintoista tietää miten koira saadaan opetettua siihen :)
Kristiina Salonen

Viesti Kirjoittaja Kristiina Salonen »

Meillä on operaationa pihan aitaus. Vielä ei sitä olla keretty tekemään. Mutta viimeistään ensi kesänä on pihalla aitaus. Koirahäkin lisäksi. Meillä myös koirat on ehdottomasti yön sisällä ja paljon ihmisten kanssa.

Mutta ulkohäkki on oikeastaan pakollinen tuollaiselle ajokoiralle. Koskaan en ole vielä törmännyt ajokoiraan joka vapaana pysyisi :D Mies tähän huikkasi, että pysyy, mutta harvemmin omalla tontilla :D


Olen itse kuullut kanssa noista epärehellisellä tavalla pennun hankkijoista, josta napataan koira pihalta auton kyytiin. :evil:
Peltonen, Satu

Viesti Kirjoittaja Peltonen, Satu »

Yksikään koira ei varmasti oli ihan 100% etteikö lähtisi pihasta. Toisilla koirilla se mielenkiintokynnys vaan on hieman korkeampi kuin toisilla lähteä reissuun.
Enkä koskaan ole kuullut koirasta joka opettamatta pysyisi pihassa. Kyllä se on tavalla taikka toisella iskostettu koiran päähän missä menee reviiri. :wink:

Meillä rivitalon takapiha oli aluksi aidattu ja kun otimme aidat pois riitti koiralle parikertaa murahdus, kun meinasi pihasta jonnekin mennä. Oppi sitten reviirinsä kunnolla muutama viikko ennen... :cry:
Harju Sanna

Viesti Kirjoittaja Harju Sanna »

Meillä oli syksyllä vielä hirvikoira narttu (ei käynyt metsällä), tarha kyllä tehtiin, mutta oikeastaan ei koskaan tarvittu. Koira pysyi nätisti pihalla päivät pitkät kun olimme koulussa ja töissä. Meillä koira opetettiin aika nuorena siten että laitettiin hihnaan kiinni ja käveltiin muutaman kerran tontin rajat ympäri, oppi saman tien. Tietenkin kaikki koirat ovat erilaisia, mutta tuossa yksi ehdotus miten koiran saattaa saada oppimaan pihalla pysymiseen. Koira eli yhdeksän vuotiaaksi ja karkasi vain kerran :)
Nyt meillä on 7kk ikäinen saku uros ja tarha ajateltiin kyllä herralle tehdä kun lumet sulaa. Pysyy pihalla, mutta kesemmällä ei viitsisi koko päiväksi sisälle jättää ja naisia kun täällä naapureissa on paljon niin tarha ihan turvallisuuden vuoksi :)
sanna auvinen

Viesti Kirjoittaja sanna auvinen »

miks meille tuli sit se puupää saku????tietää kyl rajat,mut viis niistä veisaa.kotiin,kun huutelee ni tulee kyl kovaa korvat luimussa.ollaan päädytty juoksulankaan kun ollaan töissä ja koulussa.max 5h päivä.lopun ajan saavat olla vapaana.toisinaan pysyvät hyvin pihassa ja toisinaan livahtavat naapuriin
Mikko Pietarinen

Viesti Kirjoittaja Mikko Pietarinen »

Kaikille asiaa kyseleville tasapuolisesti voisi sanoa että sakut sen enempää kun muutkaan koirat ei automaattisesti pysy pihassa jos niitä ei siihen opeteta. Sittenkin on vielä suuria yksilöllisiä ja ohjaajakohtaisia eroja miten se pihassa pysyminen onnistuu.

Toisille yksilöille riittää kun ne kerran tuodaan karvat pöllyten takaisin pihaan, toiset ei usko vaikka minkä tekisit vaikka hyvin oppivat rajat ja tietävät tekevänsä vastoin ohjaajan haluja. Toisille riittää opetus, toisille matala aita, toisille korkea aita ja osa joutuu turvautumaan näkymättömään aitaan tai viimekädessä juoksulankaan jos ei oppi mene jakeluun kunnolla.

Näkymätön aita jossa on varoitusääni, liput ja pippuri tai sitruunasuihke, on erinomainen keino opettaa koira kunnioittamaan tontin/reviirin rajaa. Sekään ei valitettavasti toimi aukottomasti kaikille yksilöille.
Mervi Tervo

Viesti Kirjoittaja Mervi Tervo »

Mikko puhuu asiaa :wink: Kaikki koirat ovat yksilöitä. Meidän koirat ovat vapaana pihalla aina kun itsekin ollaan. Pentu (7kk) haluaisi kovasti lähteä ohi kulkevien ihmisten mukaan, mutta tottelee kyllä hyvin kun kieltää. Narttu ei mene vaikka ihmiset kutsuisivatkin sitä (se on aika ikävää, että on sellaisia ihmisiä...)
Eli pitäisin meidän narttua "varmana" koirana pysymään pihalla, MUTTA emme KOSKAAN jätä sitä pihalle irti yksin, koska koira on aina KOIRA ja koskaan ei voi tietää mitä tapahtuu.
Muuten koiruudet asustelevat häkissä pihan perällä ja ovat siellä oikein onnellisia. Sanalla "häkkiin", sinne painutaan niin että tanner tömisee. Sillä ne saavat olla herroja, eikä kukaan käske eikä komenna. Ja saavat olla niin kuin haluavat, eikä meidän tarvitse pelätä, että joku veisi ne mennessään tai lähtisivät vaikka maailmalle seikkailemaan.
Mielestäni koiran kuin koiran pitää AINA olla omistajansa hallinnassa ja sehän tarkoittaa sitä, että koira ei koskaan ole yksin irti omallakaan (aitaamattomalla) pihalla.
Anu Heikkilä

Viesti Kirjoittaja Anu Heikkilä »

Mikko Pietarinen kirjoitti: Näkymätön aita jossa on varoitusääni, liput ja pippuri tai sitruunasuihke, on erinomainen keino opettaa koira kunnioittamaan tontin/reviirin rajaa. Sekään ei valitettavasti toimi aukottomasti kaikille yksilöille.
Täs heräs mielenkiinto.. mistäs "tommottii" saa? Tai miten..? Meillä kans ongelmana, vaik maalla asutaankin, tuo liian tuttavallinen naapureiden yms. ohikulkijoiden tervehtiminen. Tien postilaatikot on just tos meidän kohalla ja 7kk "paviaanimme" ei ota oppiakseen, et sinne tielle EI mennä. Aidan rakentaminen ollu mielessä, (mut portin laitto ongelmallista..ei päästä pian talvella autolla pihaan, jos ei saa kunnon vauhteja.. :lol: )
Viimex kun joutu vähän niskasta ravistaa, ni poikahan luikki karkuun oikein kunnolla ja siinähän minulla oli soppa valmis. Ei vasitenkaan tullu kun kutsuin, eli metsään meni se "koulutus"-yritys. Aikasemmin kun saanu kiinni itse-teosta, oon samantien raahannu(hangoittelevan) koiran ja paiskannu sisälle yksinään ja pari tuntii ilman huomioita. Ei oo tehonnu... Muuten kyllä tottelee ja kiltti ja sosiaalinen, mitä välillä pieniä eroahdistuksia...
Vastaa Viestiin