Luoksetulo

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Kangasmaa, Laura

Luoksetulo

Viesti Kirjoittaja Kangasmaa, Laura »

Meillä on hiukan ongelmia luoksetulon kanssa. Koira on nyt vuoden ja 2kk, joten ei kait siltä älyttömiä voi vaatiakaan. Jonkinlainen uhmaikä päällä, kokeilee milloin mitäkin ja välillä on ns. kuuro vaihe.
Ollaan kentällä käyty siitä asti kun koira mulle reilu vuosi sitten tuli, ja edistystä on tapahtunut. Nyt kuitenkin luoksetulon kanssa on ongelmia. Olen ollut koiralle jämäkkä, ja se tietää kuka on pomo. Jos olen antanut jonkun käskyn niin se on myös pitänyt tehdä, enkä ole antanut periksi tyyliin "no ei sitten jos et halua..."

Eli, koira tottelee kotona aivan vimpan päälle. Kentälläkään ei ikinä mitään ongelmia. Kerran jo totesinkin, että jos väitän joskus kentällä ettei mun koira tottele, kukaan ei usko...

Niin, ja pohjustukseksi vielä ettei tämä suinkaan ole eka sakemanni. Perheellämme on ollut näitä aiemminkin, mutta tämä on se eka ihan oma

:love:

Esimerkkejä:

Kotona kun lähdetään lenkille, en edes ehdi sanoa sivulle ja istu jne. kun koira jo istuu sivulla nätisti ja ottaa katsekontaktin. Sama luoksetulon kanssa - sisällä.

Ulkona kun ollaan niin saattaa lähteä huitelemaan omille teilleen (ei kylläkään karkaa, vaan pysyy lähellä), tai sitten juoksee mua kohti mutta vauhdilla ja ohi :evil:
Kentällä taaskin tulee todella nätisti luokse...

Jos taas nostatan viettiä ja leikitän patukalla, saattaa luoksetulo onnistua hyvinkin.
Joskus taaskin kun oon antanut käskyn paikka, kävellyt kauemmas ja sitten annan käskyn "tänne" niin koira nytkähtää paikoillaan , mutta tuntuu niinkuin se ei oikein olis varma että pitikö tässä nyt tulla luokse vai ei. Ja koiralle ei takuulla ole epäselvää mitä tänne-käsky tarkoittaa.

Onko tämäkin nyt vaan sitä emännän kokeilua ja uhmaa, vai mitä ihmettä!?

Välillä tuntuu että voi itku! Meidän eka koira oli jo täysillä töissä (virkakoira) puolitoistavuotiaana, ja meillä sitä mietitään vielä tämän yhden hunsvotin kanssa miten sitä tullaan emännän luokse... :roll:

Muuten koira on kyllä kehittynyt aivan valtavasti! Seuraamiset menee mahtavasti, myöskin menee vaihdista maahan/istuu jne. Ainut missä nyt on ongelma on tämä luoksetulo.

Auttakaa!
Sirpa Rautiainen

Viesti Kirjoittaja Sirpa Rautiainen »

Heippa!

MIte teillä toimii laumavietti? oletko koiralle se kaikkein tärkein maailmassa? Jos olet ei pitäisi luosetulon olla mikään ongelma. Aika kummalliselta kuulostaa, että koira tulee treenikentällä luo, mutta ei muulloin.

Meillä toimii vapaana eri luoksetulokäsky kuin kentällä. Tällöin luoksetulo tarkoittaa sitä, että pitää tulla ilmoittautumaan ja saa sitten painella matkoihinsa. Jos kuitenkin annan saman käskyn kuin kentällä on tultava naama minuun kiinni istumaan ja näin myös tekee.

Kun kutsut lenkillä luokse otatkoi koiran aina kiinni? vai päästätkö sen useimmiten samantien menemään vapaa käskyllä? Miten toimii, jos lähdet koirasta poispäin juoksemaan? Tuleeko perään kuin ohjus vai huiteleeko omiaan?

Meillä oli kans kova uhmäikä, mutta luoksetuloon ei kyllä vaikuttanut, meillä tosin aika hurja laumavietti. Mamma on kaikki kaikessa.

Näin netissä on tosi vaikea kenekään antaa mitään neuvoja, kun ei ole koiraa nähnyt. Onko mahdollista, että jonkun aikaa käyt lenkillä treenikaverin kanssa, joka näkee miten koira käyttäytyy kentällä, mitä todennäköisimmin tältä kaverilta saat parhaat vinkit. Hän kun tuntee koiraa jo muutenkin.

Toivottavasti saat asian kuntoon, tsemppiä!

T sirpa
Kangasmaa, Laura

Viesti Kirjoittaja Kangasmaa, Laura »

Oon kyllä koiralle kaikki kaikessa, ja lähtee kuin ohjus perään jos lähden eri suuntaan tai menen sitä piiloon. Tarkkailee kovasti missä menen ja tulenhan varmasti perässä. Myöskin jos joku toinen pitää koiraa vaikka heken pannasta kiinni, vaikka olisin ihan vieressä, tulee koiralle kauhea hätä, että eihän se emäntä nyt häviä mihinkään. Meillä kun lauma on minä ja koira.

Kun vapaana ollessa kutsun luokse niin en ole ottanut aina kiinni, ettei koiralle tule siitä sitä tunnetta että aina joutuu kiinni kun tulee emännän luokse. Välillä tulee hyvinkin ilmoittautumaan, mutta välillä vaan jää nuuskimaa ojan penkareita kun kutsun. Ihan kuin koira ajattelis "näkeehän tuo että tässä oon, mitä se mua kutsuu..."

Onkohan koiralla sitten joku semmoinen että se luottaa mun kuitenkin tulevan sen luo, tai jotain kun on vapaana. Kentällä kuitenkin aina vietti nousee, ja siellä ollaan otettu luoksetuloa niin että joku pitää koirasta kiinni ja päästää irti kun kutsun. Efe ei vielä osaa tulla silleen että juoksis mun eteen istumaan, vaan sitä vasta harjoitellaan. Siinäkin kun on ollut ongelmia väistämisessä. Eli koira tulee kovaa vauhtia kohti, mutta väistää just ennen jalkoja. Vähän kuin se pelkäis törmäävänsä tai jotain. Oon nyt koittanut patukan kans opettaa, ja edistystä on tapahtunut. Koira kun keskittyy siihen palkan saamiseen niin ei väistä tullessa.
kirsi piirainen

Viesti Kirjoittaja kirsi piirainen »

Hei Laura! Olen itsekin kajaanista ja kentällä käyn. Missä olet käynyt koirasi kanssa kun en ole sinnuun törmännyt...ihan vinkkinä voin sanoa että kunnon koulutusta saat keskiviikkoisin paltaniemellä klo 18 uskosin että siellä saat luokse tuloon sellaset eväät että alkaa pelittää... :)
Kangasmaa, Laura

Viesti Kirjoittaja Kangasmaa, Laura »

Kirsi;

Kajaanissa mekin ollaan kentällä käyty. Tänäänkin oltiin... Aina ei tietty pääse, kun tekee kolmivuorotyötä eri paikkakunnalla missä asuu.

Alkuun käytiin Hämeenlinnassa, ja siellä jo kun Efe oli pikkuinen aloin opettaa luoksetuloa.

Kyllähän se näytti nyt kentällä patukan kans tulevan hyvin luokse, ja vauhtiakin oli...

Täytyy nyt seurailla vaan ja treenata kovasti. :tsemp:
kirsi piirainen

Viesti Kirjoittaja kirsi piirainen »

moi.tosiaan olitkin kentällä paltsikalla.en muistanut esittäyttyä kun niin höyryissäni siinä pyörin.Ei minusta sulla ole mitään ongelmaa luokse tulosa :P kovasti vaan reeniä niin kyl se siitä.....vieläkin paremmaksi :voitto2:
Kangasmaa, Laura

Viesti Kirjoittaja Kangasmaa, Laura »

Olisit Kirsi nähnyt meidät tänään lenkillä... :roll: "Mitä? Tänne vai? Miksi? Etkös sä just sanonut että vapaa? Vai onko siitä tosiaan puoli tuntia..?" :foni: Voih, ehkä se ajan kanssa, ja kun vaan treenataan ja treenataan ja vieläkin treenataan...
Ei silti, sitten kun otin paikallaan olosta luoksetulon niin sehän tuli kuin ohjus. Tuulellakäypä, vai?
Niinhän tuo isäkin väitti että hänenkin koirat tulleet luokse kaikista parhaiten, kun olleet valmiiksi käskyn alla. Onhan tuo nuori, ehkä siinä on vielä toivoa! :D
kirsi piirainen

Viesti Kirjoittaja kirsi piirainen »

no moi.Kuule toivoa on kun on nuori koira,mutta ala jo vaatia siltä ihan tosissaan ja liina käyttöön tuossa luokse tulossa. Kysyitkö keskiviikkona kentällä niiltä kouluttajilta siitä luokse tulosta? ens viikon keskiviikkona sitä ei olekaan kun on se bh-koe kajaanissa.
Kangasmaa, Laura

Viesti Kirjoittaja Kangasmaa, Laura »

Joo, kysyin siitä luoksetulosta koulutuksessa. Väittivät, ettei siinä ole ongelmaa, "ja vauhtiakin on"... Pitäis tosiaan semmoisen ihmisen nähdä se luonnossa, joka on nähnyt kentällä.
Lähden kuitenkin tällä viikolla käymään Etelä-Suomessa, josko tuo isä joutais vilkaisemaan koiran käyttäytymistä, ja ehkä vähän neuvomaan.
Otan tosiaan nyt kuitenkin liinan käyttöön, ja kokeilen sillä.

Tällä hetkellä koira saattaa ajoittain tulla todella hyvin luokse, eteen istumaan ja ottaen katsekontaktin (patukan piilotan käsieni taakse). Muutenkin on viime viikon jälkeen tapahtunut edistystä, mm. seuraamisissa istuu/menee maahan vauhdista ILMAN että lähtee hiipimään perääni ja tulee luokse käskystä. Ota tuosta nyt sitten selvää... :roll:
Toivoa on nuoressa koirassa, enkä usko että kukaan pääsisi sanomaan etten vaadi siltä, vaikken räyhää ja noidukaan (yrittää välttää isän tekemät virheet :wink: ). On tilanteita joissa en vaadi tarpeeksi, mutta pyrin vaatimaan!! Onko mulla sitten pakotteet liian "löyhiä"/varonko liikaa, siihen kommentoikoon joku viisaampi, joka meitä näkee...
Ja kentällä sitä jostain syystä, ainakin itse, jännittää aina.
Peltonen, Satu

Viesti Kirjoittaja Peltonen, Satu »

Moro Laura!
Meillä toimi Rommin kanssa aikanaan se, kun pistettiin perään 15m pyykkinarua ja koira "vapaaksi" lenkillä. Kun huudettiin tänne, eikä koira tullut niin se oli helppo vetää narusta luo. Eli ei ollut vaihtoehtoa. n. 129,5 kertaa näin toimittuamme eritilanteissa:metsässä, pellolla kesken koirakaverin kanssa leikin jne meni vieti perille ja käsky toimi loistavasti. Tietysti kehut piti aina olla mahtavat!

Nyt samaa kokeillaan tuon rasavillin dobberin kanssa, jolla ikää huimat 4kk.
Vastaa Viestiin