ongelmakäyttäytyminen

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Virve Koivisto

ongelmakäyttäytyminen

Viesti Kirjoittaja Virve Koivisto »

Hei, teemme kouluun pientä tutkielmaa koiran ongelmakäyttäytymisestä ja nimenomaan murisemisesta ja muusta "uhkakäyttäytymisestä" perheenjäseniä kohtaan. Mikäli asiasta on kokemusta niin vastaisitteko omien kokemustenne, ajatustenne ja havaintojenne pohjalta seuraaviin kysymyksiin, kiitos.
Pyrimme selvittämään löytyykö ko. käytökselle jotain yhteistä tekijää.
1. Onko perheenjäsenille murisevalla koiralla tietty perheenjäsen (esim. lapsi) jolle se murisee?

2. Minkä ikäinen on tällä tavoin käyttäytyvä koira?

3. sukupuoli?

4. rotu?

5. Miten ongelma on saatu ratkaistua ja mikä on ollut ko. käyttäytymisen syy? Vai onko ongelma ratkaisematon ns. tapa?
Susanna Tiilikainen

Viesti Kirjoittaja Susanna Tiilikainen »

OT:na pakko mainita että eihän tuollainen käytös koiran vikaa ole vaan omistajan.

Koiran luku/koulutus/opetus/ojennustaito puuttuu jos koira noin alkaa käyttäytymään.

Ihmisillä ihme vimma vääntää kaikki poikkeava koiran viaksi vaikka suurimmassa osassa tapauksista koira toimii täysin luontaisesti.
Virve Koivisto

Viesti Kirjoittaja Virve Koivisto »

Niinpä, ja tämän takia haluamme saada selville ns. yleisimmät syyt jotta ihmisiä taas pystytään opastamaan koira asioissa eteenpäin.
Hanna-Kaisa Hiltunen

Ongelmakäyttäytyminen

Viesti Kirjoittaja Hanna-Kaisa Hiltunen »

1. Onko perheenjäsenille murisevalla koiralla tietty perheenjäsen (esim. lapsi) jolle se murisee?

Koiramme murisee minulle, eli emännälleen.

2. Minkä ikäinen on tällä tavoin käyttäytyvä koira?

1v 10kk

3. sukupuoli?

Uros

4. rotu?

Saksanpaimenkoira

5. Miten ongelma on saatu ratkaistua ja mikä on ollut ko. käyttäytymisen syy? Vai onko ongelma ratkaisematon ns. tapa?

Käyttäytymisen syy on ollut (todennäköisesti) koiran usein toistuneet (ulko)korvatulehdukset ja niiden hoito, koira "pelkäsi" kosketustani. Ongelma ratkaistiin itse kehittelemälläni "silityssiedätyshoidolla". Menin koiran luokse ja murinasta huolimatta silittelin ja rapsuttelin niin kauan, kunnes murina loppui. Tuloksia tuli jo muutamassa päivässä, murinat vähenivät.
Myös ruokakuppimurinaa esiintyi joskus. Siinäkin suhteessa parannusta on tullut, kun olen pakottanut syömään ruokansa niin, että minä pitelen kuppia kädessäni.
Vastaa Viestiin