päivärutiinit??

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Elina Karppinen

päivärutiinit??

Viesti Kirjoittaja Elina Karppinen »

Aiheeni ei oikeastaan liity koulutukseen mutta.... Eli kysyisin teidän sakemanni harrastajien päivärutiineistä mitä teette koirienne kanssa(leikit, tms)? kuinka pitkät lenkit? ruokinta ajat, yms?? Varsinkin te jotka käytte töissä/koulussa ja koira on yksin päivän kotona, miten satte sen suuren energia määrän käytettyä, mikä sakemannille on ominaista?
Toivoisin myös kasvatus ja koulutus vinkkejä, kun olen tuon spu ottamassa tuossa kevään aikana... :wink:
Heidi Eronen

samaa mietin...

Viesti Kirjoittaja Heidi Eronen »

Tässä olen itsekin hankkimassa talven/kevään aikana sakemannin pentua ja miettinyt opiskelijana, että miten koulun jälkeen aina saisin pennun energian kulutettua... Mut onneksi olen kyllä kova lenkkeilemään ;) Mistä kennelistä olet meinannut pentua hankkia? :) Itse olen ainakin aatellut, että ostaisin pennulle puuhapallon, että jättäisin vaikka aamulla sen leikkimään sillä, jos energiaa tuntuu riittävän.
sisko luukkonen

Viesti Kirjoittaja sisko luukkonen »

Minulla on 10kk ikäinen musta sakemanni, ja aliotettiin 4kk iästä koirakoulu. kun tultiin kotiin ni koira makas kuin raato , eli aivotoiminta rasittaa koiraa enemmän kuin lenkkeily. sitäpaitsi alle vuoden vanhaa ei kamalasti tarttis rasittaa, paitsi omaehtoinen liikunta on eriasia, kaikkea olis jo pienestäpitäen hyvä harrastaa esm. jäljestystä, suojelua, hakua jne.Olen kuullut että koirakouluihin täytyy ilmottautua hyvissä ajoin ja maksaakin jotain. Itse käyn Järvenpään koirakerhossa jonne mahtuu aina ja ilmoittamatta 20€/vuosi
Päivällä yksin olosta en osaa neuvoa kun koirani ei ole tehnyt suurempaa tuhoa,ei ole montaa tuntia joutunut olemaankaan yksin, mutta puruluita olen jättänyt silti.
Elina Karppinen

Viesti Kirjoittaja Elina Karppinen »

minäki tosiaan vasta toukokuulle sitä pentua hankkimassa.
Viimeksi muokannut Elina Karppinen, 16 Elo 2006 17:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kangasmaa, Laura

Viesti Kirjoittaja Kangasmaa, Laura »

Oma spu on nyt 1,5v ja ollut aika "helppo" koira. Tuhoja ei juurikaan ole tehnyt, vähän järsinyt jalkalistoja, tyynyn nurkan syönyt, yhden aamutossun syönyt. Olikohan ne siinä. Mutta tuo on siis vähäistä siihen mitä moni muu koira tekee (mm. edesmenneet spu:mme...).

Musta tuntuu että koira nukkuu suurimman osan ajasta mitä on yksin. Leluja sillä on: kumipallo, koripallo, tennispallo, pari vinkulelua, gong ja luita. Lähtiessäni töihin annan sian korvan tai kärsän tmv. sekä luun. Isomman luun otan sitten aina talteen kaappiin kun tulen kotiin, ja taas koiralle kun lähden töihin.
Efe osaakin jo mennä odottamaan korvaa tmv. keittiöön, kun olen säilyttänyt niitä keittiön kulmakaapin ylähyllyllä. Istuu nätisti keittiössä kuono kohti taivasta, kun vedän vaatteita päälleni. :repee:
Tämän lisäksi koiralla on "eroteltu" alue missä saa olla kun on yksin kotona. Eli pääsee keittiöön, olohuoneeseen sekä eteiseen.

En ole kokenut ongelmalliseksi pitää energistä koiraa, vaikka vuorotyötä teen ja vieläpä eri paikkakunnalla missä asun. Käytännössä kaiken vapaa-aikani käytän tavalla tai toisella koirani kanssa, ja Efe on mukanani melkein aina kaikkialla muualla kuin töissä!! :D

En tiedä miten muilla, mutta mulla on koira tottunut olemaan yksin kotona, vaikka alkuun pikkuisena aina vähän möksähti ennen kuin tottui että emäntä on pitempään pois kotoa silloin kun on yövuoro. :wink:

Ei muuta kuin harrastamaan ja touhuamaan kaikkea kivaa koirien kanssa! :)
mikko myllylä

Viesti Kirjoittaja mikko myllylä »

Meillä kohta 7 kuukautinen pentu! aina kun se yksin kotia olemme käynny pienellä kävelyllä jotta se nukkuisi paremmin ja jätetty talo täyteen leluja mutta jostain syystä meidän puusängyn pääty on melkein kokonaan syöty sillä on puruleluja ja kaiken maailman luita mutta jotenkin sänky on pop!!! :lol: minun mielestä koira oppii olemaan yksin vain olemalla yksin alottaen lyhyistä ajoista ja sitten pikku hiljaa pidempiä aikoja tosin kyllä ne aina jotain tuhoaa onhan ne sellasia pieniä toholaisia :twisted:
Elisa Patrikainen

Viesti Kirjoittaja Elisa Patrikainen »

Mulla on 4,5kk vanha narttupentu ja opiskelen ite ammattikorkeessa. Nyt just ollaan vaihettu ruokinta kahteen kertaan päivässä, saa aamulla heti ku herään ja sen jälkeen mennään ulos. Illalla sit seuraavan kerran. Aamulenkki on tällä hetkellä sellanen 15 min vapaana juoksentelua lähimetsässä.

Jätän sille aina jonkun herkkuluun, piilottelen napuja tms. ennen ku lähen kouluun. Että ois jotain muutaki tekemistä ku tuhojen teko :) Eipä toi juuri oo mitään tehnykkään, oon tosin laittanu mun kämpän pentukuntoon, eli täällä ei oo mitään mihin se vois tappaa ittensä, eikä mitään sellasta minkä rikkoontuminen raivostuttais ihan hirveesti. Oon kans rajannu sille tietyn alueen mihin se pääsee (vessa, vaatehuone ja keittiö kiellettyjä)
Käyn yleensä viel ruokavälkällä pissittämässä ja moikkaamassa, ni koiran ei tarvi olla ku neljä tuntia putkeen yksin.

Ku tuun koulusta ni tehään pitkä lenkki. Sitte illemmalla viel sellanen puolisen tuntia ja tottista päälle kotipihalla, ni saa aivotki virikkeitä. Tietenki tähän päälle paljon pieniä pissityskertoja omalla pihalla. Käydään pentutottiksessa sunnuntaisin ja yleensä sen jälkeen koira on ihan puhki koko päivän.

Sisällä en leiki sen kaa oikeestaan mitään, saa itse viihdyttää itseensä omilla leluillaan. Toki on mukana "avustamassa" pyykin ripustuksessa ja muissa kotitöissä :) Piilottelen kyl napuja ja opetan uudet asiat tietty eka sisällä. Yleensä meijän leikki onkin just uusien asioiden opettelua.
Yks kiva leikki meillä kyllä on mistä toi tykkää hirveesti. Eli kädet nyrkissä kuonon edessä, koira saa sit haistella ja sen pitää tassulla läppästä sitä nyrkkiä minkä sisällä namu on. Jos se osuu oikeaan, saa namun.

Tää on mun eka saku ja jännityksellä odotin, et miten pärjään. Hyvin on menny tähän asti, murkkuikä tosin vasta edessä :?: Nyt toi käyttäytyy kyl ku pikku enkeli ja sen toiminnan tarve on helppo täyttää. Tai ainaki se vaikuttaa tyytyväiseltä :D
Kangasmaa, Laura

Viesti Kirjoittaja Kangasmaa, Laura »

Leiki Elisa ihmeessä koirasi kanssa, se on sen työtä! :) Leikin avulla koira oppii, saa virikkeitä, teidän suhde aina vaan paranee mitä enempi leikit sen kanssa ja saalisvietti toivon mukaan kehittyy!!

Meillä on suurin osa asioista varmaan opittu leikin avulla, ja vieläkin saaliilla. Toki tällä hetkellä jo täytyy vaatiakin (spu 1,5v).
Ja muista palkita/kehua koira jokaisesta onnistumisesta!! :voitto:

Meilläkään ei sisällä tällä hetkellä kauheasti pemuta, kun kauluri on kaulassa, mutta lenkillä sitä ei tarvitse kun koira keskittyy aivan muihin juttuihin. Ja kun emäntäkin on niin lapsenmmielinen, mikäs sen mukavempaa kuin rymytä hangissa, kaivaa kilpaa kuoppia pihan hankiin jne. :D

"Leikki on lapsen työtä!"
Elisa Patrikainen

Viesti Kirjoittaja Elisa Patrikainen »

Joo, tietty leikin sen kanssa mutta opetan samalla. Esim. otetaan ensin istuminen ja kun koira istuu ni sitte pelmutaan, tai onnistunu maahanmeno -> revitään yhdessä rättiä. Ja ulkonaki jos koira tulee hienosti ku kutsun ni painitaan vähän hangessa tms. Eli tollanen leikki on yleensä palkinto jostain.

Tarkotin siis tota sillä "Yleensä meijän leikki onkin just uusien asioiden opettelua."- lauseella. Mutta en osannu ilmaista itteeni :)

Mun tutulla oli jo valmiiks tosi terävä ja arka saku ja sille oli viel heitetty palloa ja pidetty koko ajan viettiä päällä. Koira oli ihan ylikierroksilla koko ajan, eikä osannu rauhottuu ja sillä oli kaikkia häiriökäyttäytymisiä. Saattohan ne johtua jostain muustakin, mutta sen takia oon arastellu vähän villiä leikkiä ja vietin "päällä pitoa".
Mulla on vielä käyttölinjanen ja siitä kyllä irtoo vietti kattoon todella helposti. Oon pitäny tärkeenä, että koira on rauhallinen normaalielämässä ja sitte kentällä tärinöissä.
Ja siellä se myös on tärinöissä. Se istuu, napittaa silmiin ja alaleuka väpättäen odottaa, että koska saa iskee patukkaan kiinni! :D
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Se onko koira käyttö/näyttely-linjainen vai ei ,sillä ei ole merkitystä rauhoittumiseen.

Jos koira ei osaa rauhoittua,silloin on koirassa vikaa.

Normaali koira osaa rauhoittuam,osaa erottaa työn,huvin ja levon.

Ja koiraa voi opettaa rauhoittumaan.
Kangasmaa, Laura

Viesti Kirjoittaja Kangasmaa, Laura »

Jep. Yhdyn tuohon mitä Milko sanoi.

Kun koiralle opettaa jutut: Nyt leikitään ja nyt ei leikitä jne. niin kyllä se oppii. Vaikea selittää. Yrittäiskö esimerkkiä:

Oman koirani kanssa leikitään niin sisällä kuin ulkonakin. Ja se, ainakin omasta mielestäni, tietää koska on käskyn alla ja koska vapaana. Itse palkkaan sen patukalla, ja lenkillä monesti annan purra hihnaa (HETKEN palkkana, en roikkua siinä!). Esim. meillä kun ylitetään autotie koira tulee ensin sivulle. Sitten totean: Reippaasti yli, milloin myös mennään reippaasti yli. Tämän jälkeen koira saa palkinnoksi purra hihnaa ja siinä vähän aikaa vedetään kilpaa jonka jälkeen sanon "riittää" koira päästä irti hihnasta ja lenkki jatkuu ilman sen kummempia temppuja, ennen kuin minä taas päätän koska pemutaan seuraavan kerran.

Sama homma sisällä. Kun leikitään niin sitten leikitään, ja kun haluan että leikki lopetetaan sanon "rauha". Koira yleensä rauhoittuu siihen, joskus saattaa yrittää tarjota vielä jotain lelua mutta en noteeraa sitä enää sitten.

Kentällä myös: jos patukasta ei meinaa päästää irti kun vietti noussut --> otan koiran eteeni ja silitän rauhallisesti nivusia kohti ja samalla hiljaa "rauha, rauha, rauha" kun vietti on laskenut laskee koira päänsä alas ja tiputtaa patukan maahan.

Osasinkohan selittää..?

Elisa, kentältä saa hyviä neuvoja tähänkin asiaan! :tsemp:
Vastaa Viestiin