sosiaalirinkiin?+/-?

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Irene Routio

sosiaalirinkiin?+/-?

Viesti Kirjoittaja Irene Routio »

Kiinnostaisi kokemukset sosiaaliringistä, puolesta vai vastaan?
Pentu n 4 kk kohtaa harvoin vieraita koiria ja tosiaan 60 km marraskuun tunnelmallisessa hämärässä koulutuskentälle ei jaksa innostaa...
Kilpailevat kasvattajat ovat joskus maininneet käyvänsä uuden koiran kanssa vasta puruissa...
Ja sitten meidän rotuhan on kuitenkin niin ylivoimainen käyttöominaisuuksiltaan, että "sohvatyynymallit" ei oikein istu tähän askarteluun...
Pentu osaa jo etsiä "jäljen" alun, saalistusinto makkaran perään on suunnaton.
Johanna Mattila

Viesti Kirjoittaja Johanna Mattila »

Riippuu vähän, mitä tuolla sosiaaliringilä tarkoitat. Jossain vaiheessahan ne olivat kovastikin muodissa, eikä se minusta vieläkään ole huono juttu, jos kaikki osallistujat tietävät mitä tuolla harjoituksella haetaan. Mikään pentujen leikki- ja rähinärinki se ei saa olla.
Minä olen sisäistänyt sosiaaliringin eräänlaisena laumaviettiharjoituksena. Tarkoituksena siis se, että koira on kiinnostunut ohjaajasta, seuraa hänen tekemisiään eikä pöllöile niiden muiden rinkiläisten perään. Minusta sosiaalirinki on kiva harjoitus pellossa kasvaneelle (meilläkö muka? :oops: ) nuorelle koiralle, joka ei vielä oikein mitään osaa. Ringissä tulee pennullekin se koulutuskentän funktio tutuksi, siis se, että siellä ollaan ohjaajan kanssa hommissa eikä kyttäämässä painikavereita. :lol:
Irene Routio

Viesti Kirjoittaja Irene Routio »

Sosiaaliringillä tarkoitin ryhmäkoulutusta, keskitytään treenaamaan niin, että lähellä on paljon muita koiria. SPL:n treenit lelun kanssa pyörimisineen tuli tutuksi jo vanhemman koiran kanssa. Pennun kanssa palveluskoirapuolen treeneissä pitää olla itse tarkkana, ettei tule liian pitkää harjoitusta ja pennun keskittymiskyky herpaannu...
Meillä on paljon eri yhdistysten treenejä samalla alueella ja "muut" muistavat aina silloin tällöin todeta sakemanniporukoiden harrastavan "vaan puruja" ym, mutta sehän on tietty vaan harrastukseen kuuluvaa sisäpiirihuumoria. Mukava nähdä muitakin rotuja.
Vastaa Viestiin