Rähjääminen vastaantuleville koirille

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Veronica Czekaj

Viesti Kirjoittaja Veronica Czekaj »

Meillä mennään kahden nartun kanssa (vuotias on se ongelma, vanhempi ok) muista ohi niin, että vuotiaan remmi tiukalle (tiedän kyllä mitä se aiheuttaa) ja jo ennen rähinää EItä kehiin. Tästä kun luistan niin räksyä tulee. Aluksi yritettiin namilla, mutta niin kuin joku sanoikin, en mäkään saa palkkaa siitä etten potki mummoja. Irti ollessaan vuotiaskin on kaikkien kaveri mutta remmijutuissa on käyny niin kuin Miallekin pennullekin, on se kumma kun ei porukka tajua kun pientä pentua (jolloin peli ei ole vielä menetetty) yrittää opettaa :viha: Paras neuvo on kyllä mun mielestä toi Eevan neuvo (ne nyt muutenkin aina hyviä :wink: ) mutta aina sitä ei ole mahdollista toteuttaa.
Johanna saarela

Viesti Kirjoittaja Johanna saarela »

Mulla myös hieman reilu vuoden ikäinen uros ja ohitukset olleet todellista tuskaa siitä lähtien kun koira täytti 11kk. ja mitä pienempi vastaantuleva koira on, sitä kamalampaa on räyhääminenkin.

Vapaana ollessaan se ei välitä toisista koirista, koira on silloin vain kiinnostunut pallosta, mutta hihnassa ollessa se ei edes näe palloa/patukkaa/namia eikä käskyt auta. Koiralle ei ole koskaan sattunut mitään pahaa eikä se ole kenenkään kanssa tapellut. Tutut koirat se erottaa kaukaa ja niille ei sano mitään.

En todellakaan tiedä mitä teen varsinkin nyt liukkailla, jolloin on pakko pysähtyä aina sellaiseen kohtaan missä sulaa ja varmimmin pysyy pystyssä.
Sirpa Rautiainen

Viesti Kirjoittaja Sirpa Rautiainen »

Hei Jaana!

Toi silmukkajuttu toimii tosi hyvin. Mulla tosin oli pitkä liina jonka kietaisin koiran lantion ympäri. Muutama kuukausi käveltiin kaikki lenkit liina lantiolla, kun koira rupesi pullistelemaan vastaantulijalle vetäisin liinasta täysillä, eli niin kovaa että 40 kiloinen koira "lentää". Koira oli niin hölmistynyt, että pullistelu loppui kuin seinään. Tämä tosin vaatii sen, että niillä ihan ensimmäisillä kerroilla nykäiset niin kovaa kuin jaksat ja vielä oikealla hetkellä. Meillä ei tarvittu kuin muutaman kerran nykäisy, mutta varmuuden vuoksi jatkettiin pari kuukautta liina lantiolla, että koira tietää, että voin koska tahansa nykäistä, jos alkaa uudelleen pullistelemaan muille. Nyt ollaan kuljettu tavallisella remmillä jo pitkään. Aina välillä tulee vastaan sellainen räkyttäjä, että tämäkin unohtaa, että toisen kimppuun ei mennä. Nyt riittää jo tiukka komennus ja kaulapannasta nykäisy, ja hyökkäys katkeaa siihen, kun muistaa, et ai niin enhän mä saanut. Ja näitäkin "unohduksia" sattuu koko aika vähemmän.

Kaikille liukastelijoille hyvä vinkki pilkkimiesten APA-kenkäraudat ja taatusti pysytte pystyssä. Mä olen käyttänyt jo vuosia ja tänäänkin mentiin pitkin jäisiä mäkiä ja ihan rauhassa saatiin olla kun kukaan muu ei uskalla lenkkipoluilla nyt liikkua.

Terveisin Sirpa
Kangasmaa, Laura

Viesti Kirjoittaja Kangasmaa, Laura »

Tuli tästä rähisemisestä mieleeni, että ovatko muut törmänneet koiriensa kanssa siihen että koira rähisisi vain "lättäkuonoisille" koirakavereille?

Meidän edesmennyt spu ruukasi rähistä boxereille. Kaverini osti boxerin, ja yhdessä yritettiin lenkilläkin aikanaan käydä, mutta ei siitä mitään tullut. Muille koirille Eetu ei korvaansa lotkauttanutkaan.

Luin tuossa viime syksynä ns. "susi" Pulliaisen kirjan: Koiran luonne ja käyttäytyminen, ja siinä mainittiin tästä että koira saattaa kokea litteäkuonoiset koirakaverinsa vihaisiksi juuri sen kuonon takia.

Ja juuri kun tälläkin palstalla pääsin kehumasta ettei meillä rähistä kenellekään, ellei kaveri irvistä ensin, niin nytpä on tälläkin spu:lla sama homma: kun lähitalon boxeri tulee vastaan, oma koirani ottaa jo valmiiksi ilmeen "tulepa vähän lähemmäksi..." Muille EI rähise!!

En tiedä pitääkö legenda "sakemanneista tulee helposti rasisteja" paikkansa..? :D
Eija Peltonen

Viesti Kirjoittaja Eija Peltonen »

Silmukan kanssa lenkkeily on toiminut myös meidän 2v sakupojalla toisille koirille pärisemisen estämiseksi. Ja tuon kanssa on kyllä pärjätty ihan ilman varsinaista voimankäyttöäkin; tuntuu olevan ainakin meidän koiralla sen verran "arka" paikka tuo nivusen/lantion seutu, ettei paljoa tarvii kiristää, kun jo lopettaa pöllöilyn. Toisekseen liina menee uroksella juuri vehkeen päältä, joten vamman tuottaminen tuskin tässäkään on tarkoituksenmukaista, että siinäkin mielessä on ehkä hyvä hillitä voimiaan.
Jaana Hiltunen

Viesti Kirjoittaja Jaana Hiltunen »

Voisittekos vääntää viellä rautalangasta...

Eli onko mukana kaksi hihnaa, toinen normaalisti kaulapannassa ja toinen lanteilla, vai?
Ja sitten et millonka siitä lantiolla olevasta kiskastaan?
Sillonko kun tuijotus alkaa? Vai kiellänkö ensiksi tuojottamisesta ja jos ei usko niin sit kiskasen lantiolla olevasti hihnasta/narusta/liinasta?

alkaa mennä toivo ja mielenterveys tuolla lenkkeillessä :evil:
Sirpa Rautiainen

Viesti Kirjoittaja Sirpa Rautiainen »

Heippa!

Yksi liina. Kiristävä metallipanta kiinnitetty ei kiristäväksi, mutta tiukkaan, siitä liina selän yli, mahan ali , selän päällä olevan liinan ali ja itseä kohti, jolloin muodostuu silmukka.

Minä kiskaisen siinä vaiheessa kun koira reagoi vastaantulevaan koiraan, jota minä en aina vielä edes näe. Koirat reagoivat eri tavalla ja eri aikoina, eli nyt on luettava omaa koiraa. Meillä nousee ensin karvat pystyyn ja korvat alkaa heilua, minä kiskaisen siinä vaiheessa ja samalla hetkellä komennan ei. Käsky ja kiskaisu yhtä aikaa niin tehoaa paremmin. Mulla itsepäinen iso narttu, joten joudun kiskaisemaan oikein kunnolla. Useimmilla tehoaa paljon hellemmällä kädellä nykäistynä.
Koirasta kyllä huomaa heti kun tehoaa. Montaa kertaa ei tarvitse edes nykäistä, koiralle riittää, että se liina on siinä tavallaan muistutuksena.

T sirpa
Marjut Gröndahl

Viesti Kirjoittaja Marjut Gröndahl »

Ensimmäisen koirani kanssa harjoiteltiin tuota ohitusta juuri tuolla istumisella. Se alkuun oli hankalaa ja lopussa toimi, mutta kerran minulle sitten henkilö koirineen sanoi että on kammottavaa ohittaa istuva koira, kaikille osapuolille, kun kukaan ei tiedä pitäisikö hyökätä, hyökkääkö se, pystyykö omistaja pitämään yms. Sen jälkeen olen siirtynyt väkisin liikkeelle ohittamaan ja saanut kylmiä väreitä ja neuvonut paikalleenjääneitä liikkumaan eteenpäin, tai no, vaikka taaksepäin muttei jäämään paikalleen. Koska aina joko se koira kyttää tai hyökkii siitä johonkin, ja vastaantulevalle edessä istuva on isompi uhka kun ohi kävelevä. Itse kierrän todella kaukaa istuvat koska minun kirjoissani ne eivät yksinkertaisesti ole hanskassa, ne vasta harjoittelee, ja 9/10 :stä yrittää jotain hyökkimistä kohdalla kuitenkin.
Itse ohitan panta ylhäällä kurkulla jolloin koira ON hanskassa, ja käskyllä ohi, kun koira väkisinkin tulee vieressä. Se on pennusta asti tiennyt että kun sanon ohi niin mennään ohi. Eihän se ohitusta vielä osaa mutta pikkuhiljaa alan palkkaamaan kun näkee koiran räyhäämättä ja kun ollaan ohi, niin oppii odottamaan palkkaa ja minä ilomielin heittelen kepin tai lumenkokkareen jokaisen onnistuneen ohituksen jälkeen mielummin kun sidon koiraa puuhun ohituksien ajaksi. Luultavasti se "hyvä" riittää aikuisena eikä se mielestäni ole niin kamalaa koiraa kehua jos se tekee sen oikein mitä suuriosa koirista tässämaassa ei osaa lainkaan, osa ei edes tiedä ettei osaa. Kehuisin poikiakin jos eivät potki mummoja vaikka kaikki kaverit niin tekee ja kiusaus olla kooli onkin. Toki asiaan liittyy paljon muutakin mutta pointtini oli että saa koiraa myös palkita ja kehua. Loppuiän makkara-automaatit on tietenkin erikseen, joista luultavasti puhe olikin. ;)
elias kailuoto

Viesti Kirjoittaja elias kailuoto »

meidän edesmenneen nartun kanssa toimi oma rauhallisuus. Kun se nosti äläkän, rauhotin sen isällisen varmasti. Ensin meni tietenkin päin honkia, mutta en luovuttanut ,ja pikkuhiljaa koira alkoi rentoutua ja lenkit suju paremmin. Lopulta, jos kora näytti siltä, että kohta pamahtaa, sain sen rentoutumaan heittämällä pari vitsiä vastaan tulevasta elukasta. Kun ottaa iisisti (melkein) kaikki sujuu. Eikä minusta toisen psyykeen tasaaminnen ole mikään palkinto siitä että se vähän rähisi. sain usein kuulla kommentteja "Älä lässytä sille, jos se ei osaa käyttäytyä." Silloin tällöin tekisi mieli rähjätä omistajille niinkuin koirat toisilleen :roll:
Vastaa Viestiin