Rähjääminen vastaantuleville koirille

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Veijo Kinnunen

Viesti Kirjoittaja Veijo Kinnunen »

Aihe ei todella vaatisi puuttumista, koska ei noita ongelmia ole, mutta tuo jyrkkyys miten eräät suhtautuvat esim. koiran pysäyttämiseen kohdattaessa, hämmästytti ja kirvoitti muutamat vastineet.
Jos todella pystyy, huom.. pystyy koiran hallitsemaan vastaatulo tilanteessa, aivan sama miten se kohtaaminen tapahtuu, istuen tai maaten tai juosten.
Mutta se 50 kiloinen koira 45 kg ohjaaja on aika holtiton yhdistelmä edetessään puolijuoksua kapeaa lenkkipolkua pitkin.
Nyt jos aletaan tuomitsemaan tällaisen parin "syrjään vetätyminen" ollaan metsässä. Aiheesta enempää. old man
eeva linnala

ohituksista vielä

Viesti Kirjoittaja eeva linnala »

Tässä vielä eräs vinkki, jota käytän oman seefferilaumani kera kulkeillessani Helsingin kantakaupungissa.
Kun vastaan tulee koira, iso tai pieni, rähisevä tai rauhallinen taikka koiran omistaja jää seisoskelemaan koiransa kanssa, suosittelen seuraavaa:

Pieni reittivalinnan muutos on helpotus kaikille osapuolille. Omat koirani ilmaisevat heti vastaantulijan, jolloin joko kytkettynä tai yleensä tietenkin vapaana kulkevat koirani tekevät perässäni pienen reittimuutoksen kiertäen kiven, puskan, auton yms. Ideana on, etteivät koirien katseet kohtaa, vaikka aivan hyvin tietävät toistensa läsnäolon. Silloin ei rähjäämisen tarvetta synny. Suosittelen, että totutan koirasi tähän ja toimit aina näin.

Ja katso - ei tule rähinää ja tappeluksia ja kaikki voivat jatkaa matkaansa iloisesti eteenpäin.
yst.terv. Eeva
Noora Koivistoinen

Viesti Kirjoittaja Noora Koivistoinen »

Olen seurannut keskustelua mielenkiinnolla, kun myös minulla on koirani kanssa ongelmaa ohituksissa.
Tiedän, että ongelma johtuu siitä, että koirani aristaa/pelkää toisia koiria. Vasta äskettäin, se on keksinyt että hyökkäys on paras puolustus ja aloittaa rähinän lähes jokaisen vastaan tulevan koiran kohdalla. Koira lopettaa rähinän kun komennan, mutta seuraavan kohdalla alkaa sama alusta. Näin talvikelillä ohitukset ovat entistä mukavempia kun on liukasta ja koiralla on massaa lähes yhtä paljon kuin itsellä.
Istuttaminen on ollut itselle helppoa, mutta jos vastaantulija ei suostu ohittamaan niin en itsekään jää odottamaan vaan sitten mennään ohi vapaalla tyylillä. Jos käyttäisi Eevan tapaa, miten tuo sitten onnistuisi BH-kokeessa, en ymmärrä? :|
Sirpa Rautiainen

Viesti Kirjoittaja Sirpa Rautiainen »

Hyvä Sisko Luukkonen!

Kiitos kommentistasi. Tarkentaisitko vielä missä muualla muka kirjoittelen, kun en itse sitä tiedä.
Ja Veijon sanoin ei tästä sen enempää.

Terveisin Sirpa the old woman
eeva linnala

ohitteluasiaa

Viesti Kirjoittaja eeva linnala »

Tarkennan vielä, että koirat eivät luonnollisessa, vapaassa tilassa ohita toisiaan vastaantullen, vaan se on aina hyvän johtajan "alaisuudessa" tehty tottelevaisuusliike.
Mutta arkipäivän elämässä voisi ajatella:
Hyvä johtaja vie laumansa sinne, missä on "saalista ja turvallista" eli lenkkeilee ja leikkii siinä ohessa, joten hyvää johtajaa kannattaa seurata.

Joten asuessani tiheästi asutulla alueella, olen kehittänyt koirilleni ja itselleni omat reittivalintani onnistuen kohteliaasti väistelemään tiukkoja vastaantulemisia ja minun ja koirieni vapaa-aika eli lenkit leikkeineen ovat hyväntuulista ulkoilua ja urheilua. Aggressio, rähinät sekä ihmisten ja koirien välillä yleensä pahenevat pahenemistaan, mitä enemmän rähistään.

Tarjoa koiralle lenkillä tuon tuosta pientä viihdykettä, etsintää, pientä tottista ym. Se tekee sinusta mielenkiintoisemman ja koirasi kannalta uhkaavan tilanteen jälkeen annat sille mahdollisuuden jälleen touhuta kanssasi, joten todennäköisesti se oppii tarjoamaan ajan kanssa Sinulle toimintaehdotuksia ikävän tilanteen lähestyessä.

Mitä koesuorituksen tottelevaisuusosaan tulee, on koirasi toki siinä aivan eri mielentilassa kun lenkillä. Jos rähinäongelma on kentällä, siirry takaisin leikki- ja braijausvaiheeseen, tee itsestäsi palloinesi ja patukoinesi koiran intohimoisen leikin unelma. Se ylittää kaiken riidanhalun ja huolet.

Suosittelen kääntymään kotipaikkakunnan SPL-koulutusohjaajien puoleen, saat varmimmin Suomen parasta tottiskoulutusta.

Iloista joulun odotusta!
t. Eeva, Musti ja Piki
Tiina Kinnunen

Viesti Kirjoittaja Tiina Kinnunen »

Minun sake räyhäsi nuorena vastaan tuleville koirille.
Ainut millä sain sen pois oli tuo istuminen -mistä täällä on kiistelty...
Auktoriteetti auttaa myös asiaa...
Ei:n sanominen myös tarkoittaa EI:tä!!!

Useimmiten räyhäävät koirat on pelko räyhääjiä...
Kun vastaan tulee toinen koira, oma koira valmistautuu puolustautumaan/puolustamaan!!
Eikö?
Mutta jos siinä tilanteessa viedään koira suoraan tilanteeseen, mitä pelkää tai nostetaan adrenaliini tasoa kaiken maailman konsteilla, saattaa tulos olla toisin päin kuin on haluttu..

Minusta paras keino on ottaa tilanne hallintaan!
Lauman johtaja määrittelee miten mihinkin tilanteeseen suhtaudutaan!
Ja tilanteen rauhoitus on paras keino.. Mutta koiralle ei lässytetä!
Vaan 'hiljaa' komento annetaan ennenkuin suu on auennut..


Eli jos koira pelkää (ja siksi räyhää) on johtajan pystyttävä luotsaamaan tilanne turvalliseksi.

Ja meillä se on onnistunut tuolla istumisella ja AINA on itse oltava oman ja vieraan koiran välissä!
Koira ei saa selvitellä välejään vastaantulijan kanssa!
Sinä otat tilanteen vastaan ja myös vastaat tilanteesta..
Ja koiran on istuttava suu kiinni! Siitä ei luisteta...

Meillä koirat pelkää eniten koiria, jotka ei ole omistajansa hallinnassa, nykyään kun vastaan tulee sellainen tapaus, koira menee jo itse istumaan tien sivuun ja seuraa tilannetta siitä.
Mutta hallinnassa olevat koirat ohitetaan sivulla kävelemällä...

Yks mikä kans auttaa -ainakin meillä, on oma päättäväisyys...
Päättää jo tilanteen tullessa, ettei sitten koiran suusta pääse inahdustakaan..
Ja on tosissaan!!!
Koira vaistoaa jos epäröi tilannetta tai epäilee omia kykyjään saada koira hiljaiseksi!

Tällaisia keinoja meillä on käytetty :wink:
Viimeksi muokannut Tiina Kinnunen, 13 Joulu 2005 04:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tarja hauta-aho

Viesti Kirjoittaja tarja hauta-aho »

Pakko pistää lusikka soppaan :lol:

Meikäläisen koirat on ohittanut kukin tyylillään.nartut menneet ohi
"ei välitä" käskyllä ja mennään.
Uroksen kanssa on istuttu tien laidassa ja se ei todellakaan katso
ohi menevää koiraa vaan tapittaa minua.
Enkä ole kertaakaan kuullut ohittavan koiran alkaneen meille räyhäämään koska koirani ei istuessaan provosoi mitä se tekee seuratessaan vaikka ei yleensä edes lähe räyhäykseen mukaan.
Se rakastaa puhisemista ja mahtailua :D

Jos sattuu samoin tekevä(istuva) kaveri tulemaan vastaan,odotan että hänkin saa koiransa istumaan ja sen jälkeen otan koiran "seuraukseen" ja ohitamme,näin myöskään se istuva koira ei provosoi meitä.

Uskoisin jos itse polttaisin päreeni siitä miten vastaantulevat ohittavat meidät tai jäävät paikoilleen (muu ei haittaa kunhan kulkuväylää jää ohitukseen)ja avaisin sanaisen arkkuni,olisimme varmaan koirani kanssa yhtä kiihtyneessä mielentilassa ja siitähän ei hyvä seuraa :wink:
sisko luukkonen

Viesti Kirjoittaja sisko luukkonen »

Kiitos kaikille!
Tuli paljon varteen otettavia vastauksia, joitakin jo kokeiltukin. Eli auktoriteetti auttaa varmasti, ja koirakoulussakin opetettiin mitä rauhallisempi olet itse niin koirakin on. olen ottanut tiukan linjan ohi mennään ja minä käsken, ei enää hyökkäile mutta yrittää haukkua, vaikka onkin hyvänenäisesta ja saalisviettisestä suvusta. Ollan kyllä käytykin koirakoulussa 4kk iästä alkaen, mutta kun ei tuntunut mikään opittu tehoavan, ehkä olin vähän hätäinen. Hyvää Joulua Ja Tulevaa vuotta kaikille!!!
Janina Vesala

Viesti Kirjoittaja Janina Vesala »

Minä yritin alussa tota istuttamista, koska olin kuullut että on erittäin hyvä keino estää haukkumista. Onnistuihan tuo, ettei koirani haukkunut ja rähissyt, mutta pidemmän päälle katsoin sen olevan huono keino. Mielestäni täytyy pystyä ohittamaan toinen koira vaikka juosten tai kontaten. Vaikeaahan se alussa on, mutta meillä se ainakin sujuu jo melko hyvin, kun olen vain ronskisti ottanut lutkuista kiinni räyhätessä ja komentanut. Nyt ohitus sujuu jo suht hyvin eikä tarvitse miettiä paikalla istumisia ym.
eeva linnala

rähjäämisestä

Viesti Kirjoittaja eeva linnala »

Ehdotan, että harjoittelet nyt päivittäin eli monta kertaa päivässä, kentän laidalla ja teillä ja poluilla niin, että ensi n on vastaantuleva koira on hiukan kauempana ja että koirasi oppisi olemaan tuijottamatta.
Tarvitset nyt ainakin sata suunniteltua harjoitusta ennenkuin se ihan normaalikävelyllä onnistuu, varsinkin kun rähinän aloittaa usein vastaantulija.
Kun se on kerran oppinut ei toivotun käyttäytymisen, tulee poisopettamisesta urakka, mutta se kannattaa.
yst.terv Eeva
Jaana Hiltunen

Viesti Kirjoittaja Jaana Hiltunen »

Mulla kans reilu 1,5v. uros ja ohittaminen yhtä tuskaa :(

Välillä sain ohituksiet siihen kuntoon et läheltäkin ohittaminen onnistui kun koira oli silmukassa ja toisen koiran tullessa vastaan käännyin vähän koiraani päin ja heti kun se mitenkään noteerasi vastaan tulian kielsin, matalalla "murisevalla" äänellä ei! Koiran ollessa kohdalla ja omani kun yritti ärähtää kumarrun enempi koiraani päin ja taas ei!

Tällä tavalla ohitimme onnistuneesti muutamia koiria...
Sitten tuli lenkkeilyyn tauko, kun koiruus sairastu ja kuntaas ihmistenilmoille päästiin oltiin lähtöpisteessä :cry:

Nyt viellä kun on pirun liukasta, koira painaa melkein samanverran kun itte niin ohitukset on tosi hankalia.

Välillä kun tehdään pitkä lenkki ja lenkin alussa tulee paljon koiria vastaan ja yritän pitää koirani hiljasena, niin loppu lenkin ohitukset onnistuu niin et tuijotus, kielto ja sen jälkeen koira vilkuileemua ja maataja räyh, räyh haukku muuttuu vinkumiseksi ja viuh viuh närkästyneeksi haukuksi.

Istuttamalla saan rauhotettua koiran esim. kun olemme menossa koirapuistoon yms. paikkoihin/niistä ohi, missä on paljon koiria.

Itte viellä meen aina jotenkin ihan lukkoon kun tulee koiria vastaan, pelkään koirani reaktiota, jännitän käyttäytymistä ja sitten viellä kun ehkä joka toinen ohitettava jotain murjaisee näsä viisaasti kun näkee ettei koirani ole täysin hallinnassa.
Kangasmaa, Laura

Viesti Kirjoittaja Kangasmaa, Laura »

Tuohon kun Jaana sanoi että ihmiset katselee näsäviisaasti jos koira ei ole hallinnassa --> siitä ei kannata välittää!!

Ihmiset nyt sattuu olemaan semmoisia että aina pitää saada olla sanomassa ja arvostelemassa (no ihan ei voi yleistää :) ), mutta siinä vaiheessa kun koulutat koiraasi ja haluat saada koiran tottelemaan sinua/keskittymään sinuun elä välitä muista ihmisistä! Sillä ei ole mitään merkitystä mitä he ajattelevat sinusta, tai siitä mitä teet koirasi kanssa.

Meillä on toisten koirien ohittaminen suht helppoa, ei rähistä ellei toinen koira eka aloita (silloin Efe ärähtää puolustautumiseksi), mutta tietty haluaisi mennä aina välillä vähän tutustumaan. Meillä on milloin istuttu, milloin menty maahan ja silloin tällöin mennään ohi seuraamalla, riippuen onko toisella oma koira hallinnassaan. Mutta kaikkeni teen että saisin aina koiran keskittymään muhun, koska olen lauman johtaja eikä sen pidä välittää muista ympärillään. En väitä että kuono olisi helppoa saada aina emäntään päin, mutta kahta vaihtoehtoa en anna.

Harmitti ihan kun illalla joku mies juoksi kokonaan jalkakäytävältä pois autotielle ja kysyi samalla että onko koirani vihainen. Totesin ihmeissäni että ei ole ei, niin tämä sanoi että lähistöllä on joku samanlainen joka yrittää joka kerta purra kun vastaan tulee... Liekö totuus että se joku koira yrittäisi ihmisiä purra, vai kokeeko hyökkääväksi jos koira esim. yrittää päästä haistelemaan, mutta tulipa vastaan ihmisiä tai ihmisiä koirien kanssa niin tulisi koiranohjaajan tehdä kaikkensa että koira kuuntelee ja tottelee ohjaajaa!! Työtä se vaatii, mutta kannattaa.

Ja tosiaan, kun ihminen on määrätietoinen ja varma niin ei koirallekaan jää mikään epäselväksi. Sama on todettu heppojen kanssa, kun metsässä on nähty ja kuultu "mörköjä" --> ei siellä mitään ole, mennään vaan ja ei kun pohjetta ja menoksi! :D

Tsemppiä kaikille! :tsemp:
Jaana Hiltunen

Viesti Kirjoittaja Jaana Hiltunen »

Tuossa lueskelin noita vanhoja viestejä ja pällistelemään jäin tota kengännauha lantiolle ja ohi, hommaa...
Olen kyllä sen "silmukassa" pitämisen oppinu ja se on tuottanu jonkin verran tulosta, siis se kun koiran rinnan alta laitetaan kulkemaan se hihna.

Mut tää et pannaan lantion kohalta kulkee oli ihan uus juttu, toimiiko?!?
Ja mites ku kyseessä on uros, eiks ne vehkeet jää väliin?
Ja sitten viellä et mitenkä se käytännössä toimii...siis kun ollaan lenkillä, koira silmukassa ja vastaan tulee koira, vetäsenkö siitä silmukan narusta kun tuijotus alkaa?...ja jos ei riitä niin vetäsenkö uudestaan?...koira kulkee ohittaessa sivullani ja on kuonopannassa et saan pidettyä koiraan edes jonkinlaisen kontrollin(käännettyä pään niin ettei pääse vahingossakaan puremaan vastaantulevaa koiraa)

Kaikki hyvät neuvot on tarpeen.

Leluilla saan huomion itteeni mut toisen koiran ollessa kohdalla jää lelukin kakkosex ja minä ja namit ja....
on kokeiltu hyvällä ja pahalla mut eih :?

Muuten ei mitään ongelmia ole ja niin lutunen pakkaus on, mut nää ohitukset...murrrr :evil:
Veronica Czekaj

Viesti Kirjoittaja Veronica Czekaj »

Meillä mennään kahden nartun kanssa (vuotias on se ongelma, vanhempi ok) muista ohi niin, että vuotiaan remmi tiukalle (tiedän kyllä mitä se aiheuttaa) ja jo ennen rähinää EItä kehiin. Tästä kun luistan niin räksyä tulee. Aluksi yritettiin namilla, mutta niin kuin joku sanoikin, en mäkään saa palkkaa siitä etten potki mummoja. Irti ollessaan vuotiaskin on kaikkien kaveri mutta remmijutuissa on käyny niin kuin Miallekin pennullekin, on se kumma kun ei porukka tajua kun pientä pentua (jolloin peli ei ole vielä menetetty) yrittää opettaa :viha: Paras neuvo on kyllä mun mielestä toi Eevan neuvo (ne nyt muutenkin aina hyviä :wink: ) mutta aina sitä ei ole mahdollista toteuttaa.
Johanna saarela

Viesti Kirjoittaja Johanna saarela »

Mulla myös hieman reilu vuoden ikäinen uros ja ohitukset olleet todellista tuskaa siitä lähtien kun koira täytti 11kk. ja mitä pienempi vastaantuleva koira on, sitä kamalampaa on räyhääminenkin.

Vapaana ollessaan se ei välitä toisista koirista, koira on silloin vain kiinnostunut pallosta, mutta hihnassa ollessa se ei edes näe palloa/patukkaa/namia eikä käskyt auta. Koiralle ei ole koskaan sattunut mitään pahaa eikä se ole kenenkään kanssa tapellut. Tutut koirat se erottaa kaukaa ja niille ei sano mitään.

En todellakaan tiedä mitä teen varsinkin nyt liukkailla, jolloin on pakko pysähtyä aina sellaiseen kohtaan missä sulaa ja varmimmin pysyy pystyssä.
Vastaa Viestiin