Rähjääminen vastaantuleville koirille

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
sisko luukkonen

Rähjääminen vastaantuleville koirille

Viesti Kirjoittaja sisko luukkonen »

Olen käynyt koirani kanssa koirakoulussa säännöllisesti 6 kuukauden ajan, mutta silti lenkillä käydessämme koirani ottaa vaanivan asennon ja kohdalle päästyämme hyökkäilee ja räyhää toisille koirille, jos on makupalaa tai patukka saattaa mennä ohitus hyvin ei aina, välillä tuntuu etten osaa jotain mitä on opetettu. Koirani on nyt 10kk vanha. :shock:
minna tirkkonen

Viesti Kirjoittaja minna tirkkonen »

Hei. itselläni on myös reilu 10 kk ikäinen sakemanni. Meillä on ollut samanlaisia ongelmia. Kokeilin koiran ravistelua, ym. tuloksetta. HPHn kouluttajalta sain sitten neuvon, joka on toiminut ainakin meillä.
Kun vastaan tulee koira, niin pyydät koirasi sivullesi istumaan ( jo siinä vaiheessa kun koirasi alkaa jäykistellä) siten, että jäät itse koirasi ja vastaantulevan väliin. Kierrä toinen kätesi koirasi kaulan ympäri ja juttele koirallesi rauhoittavasti koko ohitustilanteen ajan. Kun toinen koira on päässyt ohitsenne, niin kehu ja palkitse koiraasi runsain mitoin.

Nykyään istutaan rauhassa, kun toiset ohittavat meitä. :P
minna tirkkonen
sisko luukkonen

Viesti Kirjoittaja sisko luukkonen »

Kiitos Minna! Täytyykin kokeilla kun mennään ulos.
Hanna Leppälä

Viesti Kirjoittaja Hanna Leppälä »

Vaikka minulla on terrieriuros joka helposti rähjää ohitustilanteissa, kannatan silti eräässä yhteydessä kuulemaani ajatusta että "en minäkään saa palkaa siitä että en potki mummoja kadulla". Eli jos ruvetaan palkkaamaan, sitten pitää palkata seuraavat 10 vuotta. Ohitustilanteisiin ei vain pidä kiinnittää huomiota, äkkiä ohi, seuraamalla jos ei muuten, kunhan ohjaaja ei jäykisty kauhusta etukäteen. Jatkuva ohjaajan jännittäminen saa kyllä koiran jäykistelemään entistä enemmän.
Sirpa Rautiainen

Viesti Kirjoittaja Sirpa Rautiainen »

Heippa Minna!

Minä ainakin näen punaista, aina kun näen jonkun istuttavan koiraansa sivulle, kun sen oikeasti pitäisi ohittaa minun koirani. Mitä jos ohittaminen on ihan yhtä vaikeaa myös minun koiralleni.
Miksi ihmeessä minun pitäisi raahata 40-kiloinen rimpuileva koirani ohi siitä vastaantulevasta koirasta joka laitetaankin maahan tai istumaan. Oma koirani ainakin saa hepulin ja käy täysillä päälle, vaikka muuten ohi päästäisiin vähemmällä vaivalla, enkä usko, että oma koirani on ainoa joka näin reagoi. Ilmeisesti kokee toisen koiran jonkinlaisena uhkana, koska hyvin harva ihminen meinaan pystyy tai viitsii oikeasti tässä tilanteessa pitämään sen oman koiransa naaman toisessa suunnassa kuin sen koiran naama, jonka tässä odotetaan ohittavan sillä aikaa kun oma koira vain odottelee; ja tuijottava koira on aina uhka vastaan tulijalle.
Nykyään annankin samalla mitalla takaisin ja komennan oman koirani istumaan ja siinä sitten tapitetaan toisiamme. Koska olen luonteeltani kuumakalle karjaisen ennenpitkää, että mitä jos otettaisiin molemmat omat koiramme hallintaan ja mentäisiin vauhdilla ohi vaikka väkisin. Harva koiranomistaja tekee enää samaa temppua, kun huomaa minun koirineni tulevan. Varsinkin kun itsellä on kaksi koiraa mukana pistää oikeasti vihaksi ihmiset, jotka eivät ollenkaan ajattele.

Terveisin sirpa

Ei millään pahalla, mutta moinen neuvo sai aikaan oikein kunnon hepulin, älkää hyvät ihmiset ottako oppia moisesta neuvosta, ajatelkaa mieluummin myös vastaantulijaa. Itselläni on koira joka inhoaa muita koiria ja silti päästään hyvin ohi muilla keinoilla, jos vastaan ei tule näitä istujia! Alkuun on todella hankalaa, myönnän, mutta ennen pitkää helpottaa. Ja mitä paremmin koulutettu koira sitä helpompaa myös ohitukset, sen olen oppinut tämän syksyn aikana. Suuret kiitokset siitä treeniporukalle!
Sirpa Hörkäs

Viesti Kirjoittaja Sirpa Hörkäs »

Kaimani kanssa samaa mieltä,että toi tienposkeen istuttaminen on älytön neuvo.Jos ei sen istumaan jäävän kannalta,mutta sen kenen pitäis päästä kävelemään ohi kunnialla.

Itsellä on tyyli,että ohi mennään vaikka sydän märkänis.
Koira saa kyylätä,puhista ja näyttää maailman isoimmalta,mutta turpa pysyy kiinni ja tahti ja suunta on mun määräämä.
Näin tilanne on mahdollisimman äkkiä ohitse molemmilta.
Veijo Kinnunen

Viesti Kirjoittaja Veijo Kinnunen »

Mitäs älytöntä siinä on? Jos toinen koira ei liiku eteenpäin, ohitus kestää noin kaksi sekuntia kauemmin, kuin jos molemmat etenisivät.
Onko tämä aika jokin ratkaiseva tekijä?
Usein on niin, että istuva, hyvin hallinnassa oleva koira on huomattavasti helpompi ohittaa, kuin hihnassa tempoileva vastaantulija.
Eri asia oppivatko kumpikaan ohittaja mitään, se on ohjaajan päätettävissä.
minna tirkkonen

Viesti Kirjoittaja minna tirkkonen »

Ihmettelen suunnattomasti tätä keskustelua, ettei istuvan tai makaavan koiran ohitus onnistu. Pitäisköhän silloin miettiä sitä oman koiran koulutusta uudelleen?

Itselläni on ollut ajatus, että koirasta tulee käyttökoira, ei seurakoira ja silloinhan sen täytyy myös hyväksyä se, että toinen voi istua tai maata.

Eikös BH kokeen säännöissäkin lue " suhtautuminen muihin koiriin: Koiran tulee suhtautua välinpitämättömästi takaapäin ohittavaan ja vastaantulevaan koiraan. Koiran voi komentaa ohitus tilanteen ajaksi istumaan tai maahan. " Myös kansainvälisessä käyttökoira koe säännöissä = IPO on samanlainen lause.

Entäs jos se istuva koira onkin kaupan seinässä kiinni, niin kierrättekö koirinenne korttelin ympäri, vai huudatteko " otetaan koirat hallintaan" kunnes koiran omistaja saapuu paikalle?

Jokainen taablaa tyylillään
Veijo Kinnunen

Viesti Kirjoittaja Veijo Kinnunen »

No jopas nyt jotaikin. Vitsiksi tämä taisi kääntyä. Istuuko koira kohdattaessa, seisooko, pissaako, hmm. ei kai sillä ole väliä, jos joku katsoo istuvan koiransa olevan paremmin hallinnassa, ok.
Jos vastaantulija tällaisesta häiriintyy, peili, iso peili on keksitty.
Sirpa Rautiainen

Viesti Kirjoittaja Sirpa Rautiainen »

Peiliin on hyvä katsoa ja tyhmyydestä sakotetaan. Kerroppa miten mielestäsi sitten pitäisi menetellä kun molemmat tiellä kulkijat sekä minä, että vastaantulija päätämme, että oma koira istuu paremmin sivulla ja molemmat päättävät odottaa, että toinen menee ohi? Tuijotellaanko tuntikausia toisiamme vai mitä?
Näitä koiransa istumaan käskeviä on meinaan ainakin täällä meidän asuinalueella yhä enenevässä määrin. Ja kaikista ikävintä on, että yleensä ihmiset, jotka yrittävät istuttaa koiraansa sivulla, eivät hallitse koiraansa mitenkään. Useimmiten tämä sivuun istutettu ponkaisee siitä ylös ja ryntää ohittavan koiran päälle, juuri siinä vaiheessa kun ollaan jo selkä ohitettavaan koiraan päin. Kokemusta on tästäkin eläinsairaalareissun verran. Siksi luotankin enemmän vastaantulijaan, joka edes yrittää viedä koiransa ohi.
Kyllä minustakin olisi kiva aina leveillä sillä, että koiranipa istuu sivulla kuin tatti kun toinen koira ohittaa, koska sen se myös tekee. Mutta mitä siinä opimme emme yhtään mitään, eikä ohituksissa vierellä istuminen ole mielestäni minkäänlainen vaihtoehto.
Mutta kukin tyylillään ja minä ainakin aion jatkaa omallani!

Terveisin sirpa
Veijo Kinnunen

Viesti Kirjoittaja Veijo Kinnunen »

Jos tarpeeksi kauan koirianne istutatte, voitte alkaa turista keskenänne, tutustua toisiinne, kerrotte tästä suuresta ongelmasta, miten se voitte ratkaista. Voittehan yritää toisella kädellä kaivaa lanttia taskusta ja heittää arpaa, kumpi uhrautuu, ja ottaa askeleen eteen, sopia vielä, että sen jälkeen toinen ottaa myös askeleen eteen, puoli taakse, kaksi sivulle jne... voitte oppia vaikka uudet tanssikuviot siinä taiteillessanne, tärkeintä on, että koirillanne on hauskaa.
sisko luukkonen

Viesti Kirjoittaja sisko luukkonen »

Hei Sirpa Rautiainen
Minä nuoren koiran omistajana ihan vilpittömästi kysyn, miten ohituksen voisi tehdä onnistuneesti :roll: Niin sinä rupeä riitelemään,etkö voi millään palstalla keskustella asioista "rakentavasti". Ei ole kivaa lukea sinun kaikkitietävän ihmisen juttuja :cry:
Heidi Similä

Viesti Kirjoittaja Heidi Similä »

Tää on kyllä hiukkasen kakspiippunen juttu, vastaantulijalle tuo istuttaminen on kyllä oikeasti tosi v:mäinen juttu meilläkin päin näitä töröttelijöitä riittää, yksikin menee kävelytieltä noin metrinverran sivummalle ja yrittää koiraansa istuttaa, mutta toisen koiran kohdalla piski ponkaisee täydellä vauhdilla ja rähinällä kimppuun. Toisaalta taas jos koira siinä sitten oikeasti istuu ohituksen ajan niin yks keinohan se on tuokin. Itse en taitas kuitenkaan moiseen lähteä vaan puskisin tavalla tai toisella vastaantulevasta ohi.

Ei mun mielestä Sirpan jutuissa oo mitään ihmeellistä saahan sitä nyt oman mielipiteensä sanoa sillä tyylillä millä tykkää.
Sirpa Hörkäs

Viesti Kirjoittaja Sirpa Hörkäs »

Tässä asiassa on näköjään kaks koulukuntaa.
Olen kai vähän outo,mutta edelleen se tien varressa tönöttäminen jokaisen vastaantulijan kohdalla on älytöntä.Mun mielestä.
Jokainenhan tietysti tekee niinkuin lystää,en hernettä sieraimeen siitä vedä,enkä kellolla aikaa ota,kuinka kauan ohitus milläkin tyylillä kestää. :jadi:
Koulimista vaatii ja sama vaiva,onpa tyyli mikä tahansa.

Ihannemaailmassahan ohitukset tietysti sujuis ongelmitta,vaikka tienvarressa seisois koiralauma päällään ja jokaisen koira olis niin hyvin koulutettu,ettei se välittäis hittojaakaan niistä päällään seisojista.
Sitten kun herätään todellisuuteen,niin ei se homma aina olekaan niin.Ainakin jutuista päätellen,siellä tien laidassa usein kököttää se Heidin mainitsema viimetingan hyökkääjä omistajan kanssa,joka nätisti pyytelee koiraansa käyttäytymään ja jos toisen remmissä keikkuu helposti provosoituva koira,niin ohitus on mennyt ns.reisille molemmilta.

Tietysti kaikki tutkii peiliä ja pyrkii niihin ihanneohituksiin,vaikka tienposkessa olis viiden askeleen välein istuvia koiria ja omastahan on tottakai tarkotus vääntää niistä mitään välittämätön superohittaja. :D

Tota seurakoira-käyttökoira vastakkainasettelua en tajunnu.Meillä on pätenyt ja pätee sama sääntö joka hurtalle.

Mun on vaikea muuta neuvoa ohituksiin antaa,kuin että kerrotaan ja näytetään koiralle,miten sen tulee toimia.Halutaan sen ahteri sitten viiden minuutin välein ketoon tai päätetään kävellä vastaantulijasta enempiä välittämättä eteenpäin.Ei koira siitä rikki mene,jos siltä vaatii asioita ja estää sitä pyllyilemästä.
Ei mulla ainakaan ole "syntynyt natsiksi"-oloa.
Katri Järvinen

Viesti Kirjoittaja Katri Järvinen »

Entäs auktoriteetti, auttaisko asiaan :?
Vastaa Viestiin