Pennun totuttaminen vanhempaan koiraan??

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Satu Lampio

Pennun totuttaminen vanhempaan koiraan??

Viesti Kirjoittaja Satu Lampio »

Meidän pentu on nyt reilu 12 vk, ja labbiksemme vajaa 3v.
Kun pentu ja labbis annetaan olla samassa huoneessa, alkaa pentu riepottaa vanhempaa koiraa ihan täysillä. Puree korvista, roikkuu mahasta, hyppii selkään ja repii koko ajan. Vanhempi koira on niin lepsu, ettei edes murahda, jos sattuu, mutta yrittää pikemminkin juosta karkuun.

Pennuthan leikkii tuolla tavoin, mutta labbiksemme ei ole koskaan oppinut leikkimään toisten koirien kanssa (pitää enemmän ihmisten seurasta). Pentu tuntee käskyn ei, kun sitä komennetaan, mutta leikin lomassa se muuttuu kuuroksi.

Miten opettaisi koirat olemaan yhdessä, ilman paikkauksia?!
Tällä hetkellä koirat asustavat eri osissa taloa, seurustelevat kyllä portin läpi. Lisäksi laskemme ne about 5 kertaa päivässä samaan huoneeseen/ulos, mutta pentu riehuu liikaakin. Olemme pari kertaa laskeneet labbiksen samaan huoneeseen, kun pentu nukkuu, mutta se herää -> alkaa riehuminen.
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

No pentuahan voi itsekkin komentaa.

Ja pitää vaikka suosiolla erillään jos homma ei toimi,niin kumpikin saa olla rauhassa.
Elisa Patrikainen

Viesti Kirjoittaja Elisa Patrikainen »

Mun vanhemmilla on mittelpitz narttu ja mulla itselläni sakupentu. Arvaahan sen että leikki ei oo molempien mielestä mukavaa ja mitteli toimittaa lähinnä riepotuslelun virkaa. :) Lisäksi toi pentu on niin jästipää, ettei se ees usko pienen koiran komennusta, vaan tassua iskee naamalle.

Oon ottanu ite tiukan linjan, että mittelin kanssa ei leikitä noin. Jos leikitään sisällä, ni pentu on maassa ja mun kontrollin alla. Ja ulkona kaikki jahtaukset on kiellettyjä ja jälleen mittelin ehdoilla. Jos tuntuu että pentu ei jätä sitä rauhaan vaan haastaa jatkuvasti leikkimään/käy päälle, niin oon tiukasti kieltäny ja ottanu vähän niskavilloista jos ei tunnu tehoovan. Yleensä muistaa sen jälkeen 15 min ja sit pitää kieltää uudestaan. Oon kuitenki huomannu, et mitä enemmän niitä pitää yhdessä ja noilla säännöillä koko ajan, ni pentu on oppinu ottaa varovasti mittelin kanssa.
Työtähän se vaatii, mutta on kivempi ku saa koko lauma olla rauhassa yhessä.
Janina Vesala

Viesti Kirjoittaja Janina Vesala »

Meidän novascotiannoutaja oli 13 vuotta pennun tullessa taloon. Tietenkin pentu puri ja pomppi ja yritti leikittää toista. Vanhempi aina ärähti ja sanoi että anna mun olla rauhassa! Pentu ei uskonut komentamista, joten puutuimme siihen itse. Emme enään antaneet pennun mennä pomppimaan vanhuksen niskaan. Alku oli epätoivoista, koska joka ilta kun pennulla alkoi olla virtaa se haukkui ja hyökkäili vanhuksen päälle ja sitä ei jaksanut hullukaan. Aikamme komentelimme ja sanoimme että ei saa kiusata vanhempia pentu oppi siihen, että siitä ei todellakaan ole leikkikaveriksi. Joskus tämän jälkeenkin se saattoi yrittää silloin tällöin houkutella leikkimään, mutta lopetti aina heti. Eli komentamalla pentu pois, näin me teimme ja se toimi!

Nyt täällä on kummallakin juoksut ja kyseinen pentu yrittää kovasti astua vanhempaa ja siitä seuraa taas sitä ärähtelyä ja haukkumista :lol:
Sirpa Rautiainen

Viesti Kirjoittaja Sirpa Rautiainen »

Meillä ikäeroa 7,5 vuotta, eikä vanhus ole koskaan jaksanut riehua pennun kanssa. Minä olen pitänyt huolen siitä, että vanhus saa olla rauhassa. Pentua voi ja pitää komentaa. Aika pian oppii ja sitä helpompaa mitä aikaisemmin pennulle opettaa, että vanhus jätetään rauhaan. Meillä nuorempi nyt 2,5 v. ja edelleen leikityttää ja käykin välillä paiskaamassa vanhusta tassulla, mutta nyt uskoo jo vanhuksen ärähdystä ja perääntyy samantien ja rupeaa touhuamaan omiaan.

Terveisin

Sirpa
Satu Lampio

Viesti Kirjoittaja Satu Lampio »

Pentua emme ole saaneet uskomaan käskystä, että vanhempaa ei saa riepottaa kuin lelua, vaikka seinälle on nostettu. Vanhempi koira kyllä on jo pariin kertaan suuttunut niin pahasti, että pentu ei aina hyökkää nujakoimaan.

Olemme huomanneet, että Tessa (=pentu) on ihan älyttömän mustasukkanen Roopelle. Jos menet Roopen puolelle, hirveä haukkuminen ja ärinä alkaa portin takana, sama juttu jos alkaa silittää tai puhumaan Roopelle portin yli.
Nyt alkoi hiljaa- käskyn opetus..

Muutenkin neiti on niin pirun sisukas ja itsenäinen. Pentuaitauksessa ei suostunut olemaan, vaan huutamisen jälkeen hivauttautui (puoli metriä) korkean aidan yli, ja tiputtautui selälleen toiselle puolelle aitaa.
Toisaalta, oppi sisäsiistiksi samana päivänä, kun vaihtoi kotia, joten aitausta ei tarvittu. Oppinut käskyjä ekan opettamisen jälkeen (noudattaminen aina vaan välillä tökkii).
Sirpa Rautiainen

Viesti Kirjoittaja Sirpa Rautiainen »

Heippa Satu!

Kuulostaa ihan samalta kun meillä aikoinaan. Mä vaan otin pentua niskasta kiinni ja nostin muualle kerta toisensa jälkeen, ja kyllä se lopulta oppi ( hermot siinä tosin jo meinas mennä). Kannattaa vaan olla sitkeä.
Tosin kyllä tolla nuoremmalla vieläkin on niitä riiviöhetkiä, mutta nykyään vanhus puree sitä jos se ei lopeta. Ja mun mielestä ihan hyvä, että vanhus pitää puoliaan, nuorempi jo 2,5 vuotias ja puolet isokokoisempikin eli kyllä kestää vanhuksen komentelun.

Terveisin Sirpa
Vastaa Viestiin