Pakotteet?

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

^^ No se riippuu,esim rauha voi olla hyvä vaihtoehto.
Jaana Hiltunen

Viesti Kirjoittaja Jaana Hiltunen »

Itse en kanssa kuulu niihin odottajiin vaan tavaran on tiputtava suusta hetimiten!
Ja meillä mää telmututan koiran sivulleni ja käsi naruun ja toisen käden laitan kylkeepitkin nivusille ja käsky ja napakka nipistys ja pallo on hallussani josta leikki jatkuu(palkkaan irrotuksesta) ja näin irrotetaan käskystä meillä(nytten jo ilman nipistyksiä)
kaisli-marie hakala

Viesti Kirjoittaja kaisli-marie hakala »

sen olen kyllä oman koiran kanssa oppinut, että tuohon jos käyttää minkäänlaista ruumiillista pakotusta, juippi vaan stressaantuu ja sulkeutuu täysin, eikä tästä ole apua. joillekin voi sopia, mutta pahimmillaan tämän kohdalla on käynyt että kävi kiinni minuun pienimmästäkin ärsykkeestä, kun olin aiemmin rankaissut vastaavissa tilanteissa pienin näpäytyksin jne.

meillä ruvennut toimimaan että lenkillä ja leikeissä aina kaksi lelua, pallo ja käyttölelu. kun tulee luovutushetki, heittelen hetken palloa käsissä ja pyydän sitten irrottamaan ns. "huonommasta lelusta" ,joka ón siis koiralla.
kun koira irrottaa (yleensä heti) , jatkuu leikki samalla lelulla. pallo on siis vain taskussa ja minulla kädessä. toimii kuitenkin.ruvennut helpottumaan heti irrottaminen, vaikkei olisi sattunut palloa mukaan!
Auli Impola

Viesti Kirjoittaja Auli Impola »

Olen opettanut koiriani tottumaan pakotteisiin ja ne reagoivat niihin aktivoitumalla tai passivoitumalla. Mitä milloinkin haluan. Jos kiellän koiraa ei toivotusta käytöksestä, se reagoi passivoitumalla, eli lopettaa tuon tekemisen. Jos taas vaadin koiralta vähän enemmän, annan sen laatuisen pakotteen, että koira reagoi aktivoitumalla.

Vähän vaikea selittää. Minulla on sellainen tunne, että jos koira passivoituu ja menee lukkoon pakotteesta, koulutuksessa on jokin mennyt pieleen, tai koiran ominaisuudet eivät oikein riitä. Kyseessä voi olla myös väärin annettu pakote sillä kertaa. Kannattaisi mennä koiran kanssa jonkun osaavan luo, joka katsoisi vierestä koiran käytöstä. Joskus on vaikea nähdä omasta koirastaan, missä mennään. Eli jullikoiko koira, vai eikö se osaa ja menee siksi lukkoon.

Minä opetan pennun pakotteisiin jo ihan pienenä. Koska lällytän ja pussailen niitä kovasti, niille ihmisen läsnäolo ja lähelläolo on mieluista ja turvallista. Leikin niiden kanssa rätti- ja palloleikkejä jo pienenä, heti kun siihen kykenevät. Kun pentu tekee pahaa, eli menee kukkapurkin mullille tai pureskelemaan sähköjohtoja, ravistan niskasta. Jos ei tehoa, näpsäytän nenille. Juuri sen verran, että pentu lakkaa ei-toivotun tekemisen. Tottelemisesta palkka, eli kehut ja palloa tai rättiä kehiin.

Turhaan en koskaan pentua kiellä, vaan muuten se saa olla melkolailla vapaan kasvatuksen lapsi. Vaarallisista asioista ja vieraille koirille rähjäämisestä rangaistus.

Kun leikin pennun kanssa, nipistelen sitä kyljistä ja taistelen sen kanssa. Se saa voittaa, mutta totutan sen siihen, että ääntä lähtee ja kädet heiluvat silmien edessä. Kun se vastustaa ja suuttuu nipistelystä, palkkaan sen. Koskaan en kiellä housunlahkeissa roikkumisesta tai mistään saalistamisesta.

Pentu lopettaa pureskelun itsestään jossakin vaiheessa, mutta sille jää taito käsitellä päässään pakotteita. Se aktivoituu ja innostuu pakotteesta. Jopa nostaa viettiään.

Keinoja on monia. Keinot pitää soveltaa koiran mukaan. Moni täällä varmasti tietää paljon muunlaisia tapoja vahvistaa pentua tulevaisuuden koulutusta varten. Minun koirilleni tuo on sopinut, koska eivät ole mitään kovin heikkoja. Kaikessa tekemisessä pitää kuitenkin kokoajan seurata koiraa, että ei milloinkaan vie sitä väistämisen puolelle.
Heidi Similä

Viesti Kirjoittaja Heidi Similä »

Mäkin olin tuossa reilu puolivuotta sitten varma että mun koira ei irrota vaikka mikä olisi, olin juurikin tehnyt saman erheen että maanittelin ja pyytelin koiralta irrotusta. No sainpa sitten vinkki viitosen, ja aloin toimia samalla tavalla kuin Jaanakin. Ei tarvinnut koira kovinkaan montaa toistoa ja tajusi alkaa irottamaan ilman nipistystä nivusista. Toki vieläkin saattaa joskus alkaa jullikoimaan, silloin taas muistutus nipistämällä nivusista että mikä se homman nimi olikaan.

Se mikä itseltä koiran kanssa touhutessa usein unohtuu on se että pitäisi muistaa olla koiralle musta-valkoinen, joko-tai eikä koskaan mitään siltä väliltä.
Vastaa Viestiin