Pennun ottaminen

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Hanna-Kaisa Hiltunen

Pennun ottaminen

Viesti Kirjoittaja Hanna-Kaisa Hiltunen »

Jonkin verran on aikaa vierähtänyt Samun lähdöstä. Minä ajattelin, että ei kyllä ihan heti meille uutta koiraa tule, mutta mihinkä sitä koiraihminen "karvoistaan" pääsee. Kovasti on alkanut koirasivut netissä taas kiinnostaa ja kaipuu treenikentälle olisi kova... Yksinäistä on lenkkipolulla!
Vahingosta viisastuneena ollaan nyt sitten (ehkä jopa liiankin) tarkkoja tässä pentua etsiessä. Katseltu ollaan puolelta jos toiselta.
Kertokaapa muutama perusvinkki pennun hankintaan. Mihin asioihin kannatta eritoten kiinnittää huomiota?
Etsimme käyttölinjaista harrastekoiraa.
Anne Ahokas

Viesti Kirjoittaja Anne Ahokas »

HEI. Miksi kukaan ei uskalla sanoa että pennun hankkiminen on henkimaailman juttu? Joku lukee horoskoopeja(IHAN oikeesti) toisilla on vakkari kasvattajat ja niiden parhaat kaverit. Joku tuijottaa vain tuloksia. Sorry, mutta yhtä vastausta mihin pitää kiinnittää huomio ei ole. Tosi on että käyttökoiraa etsivät vaativat käyttötuloksia, toiset näyttelymeriittejä, mulla (4 s koira) myös terveys arvot oli mukana valinnassa. Ole oikeesti tarkka ,mutta anna myös innovaation viedä,mulla kävi sattuma että kävimme katsomassa pentuja ja ihan eri pentu on nyt meillä kotona, upea eläin, treenit menee hyvin (kohta kisat) hieno luonne, ja mikä outoa se on näyttelystä saanut sg.t ym. (Toistaiseksi täysin terve!!)
Laura tikkanen

Viesti Kirjoittaja Laura tikkanen »

No muutama asia mitä itse katson pentua ottaessani (olipa rotu kuin rotu)

Vanhemmat, varsinkin emän, tulee olla sosiaalisia ja varmoja. Mieluiten otan yhdistelmästä, jossa jo jommalla kummalla/molemmilla jälkeläisnäyttöä. Tulee olla terve muutenkin kuin luustoltaan (allergiat tms). Suvun tulee olla minulle mieluinen. Kiinnitän nykyisin aika paljon huomiota itse kasvattajaan. Kasvattajan tulee kertoa rehellisesti ne hyvät ja huonot. Kasvattajan kanssa täytyy tulla toimeen (toivottavasti pitkänkin aikaa) ja yhteyden pitoa tulee olla kummaltakin taholta.
Terveystakuun perään katson kanssa.

Paras on kierrellä ja käydä tutustumassa mahollisimman moneen paikkaan ja kasvattajaan. Nähdä koirat kotioloissa.
Ja jos epäillyttää jokin asia, ei pidä ottaa :wink:
Anne Ahokas

Viesti Kirjoittaja Anne Ahokas »

PS. Viitaten ed. hyvällä nartulla ei kukaan käytä huonoa urosta, toisin päin kylläkin. Eli jos nartulla on meriittejä ja se on terve kasvattaja etsii parhaan mahd. isän pennuille. Hyvä emälinja on tosi tärkeää, merkityksellisempi kuin matadoriuros , joiden periyttäminen on ?? Toki on myös isä linjoja "siit mie en tiiä mittään" . Onnea pennun etsintään.
Laura tikkanen

Viesti Kirjoittaja Laura tikkanen »

^Periaatteessa tuolla hyvällä emälinjalla ei ole niin suurta merkitystä harrastajalle, kuin kasvattajalle. Kunhan yksilö on itsessään hyvä, minkä kanssa pystyy harrastamaan. Kasvatus onkin sitten erikseen.
Hanna-Kaisa Hiltunen

Pennun ottaminen

Viesti Kirjoittaja Hanna-Kaisa Hiltunen »

Kiitos vinkeistä. Tottahan se on, että kriteereitä on niin monta, kuin on pennun ottajiakin.
Yksi erittäin vastuuntuntoinen ja valveutunut kasvattaja onkin jo tavattu :) Ja tuleva äippä vaikutti oikein lutuiselta yksilöltä :love: Varmaan piinaamme heitä tyhmine kysymyksinemme vielä jatkossakin :jadi:
Peltonen, Satu

Viesti Kirjoittaja Peltonen, Satu »

Kun sä olet löytänyt sellaisen kasvattajan jolta tahdot pennun ottaa, niin istu lattialle ja katsele pentuja. Anna niiden tutustua itseesi, mutta katsele niitä myös niin, etteivät he tiedä läsnäolostasi vaan ovat "kotoisasti" keskenään. Sieltä se oma kaveri ilmaantuu kyllä.

Mutta muista sekin, että on sama millaisen viikarin pentueesta kotiisi otat on pallo siitä hetkestä lähtien sinun, kun kasvattajan portista ulos ajat. Sinä kasvatat ja muokkaat pennusta koiran ja viimekädessä kaveri heijastaa sinun perhettäsi ja tapoja, ei kasvattajan.

Kysele kasvattajalta kaikkea mitä mieleesi juolahtaa, pyydä vaikka että saat soittaa jollekin edellisen pentueen pennun omistajista ja kysellä heidän arkielämästään.
Kysy kasvattajalta paitsi menestyneistä koirista niin niistä koirista jotka ovat "vaan kotona". Usein ne koirat kertovat paljon enemmän, kuin näyttelypallilla keekoilevat käyttövaliot joista kasvattaja tottakai kertoo kysymättäkin..
Jollei kasvattaja tahdo, että hänen taustojaan pöngitään en itse ikinä koskaan ottaisi pentua sellaiselta ihmiseltä. Kantapään kautta opittua.
Vastaa Viestiin