Luonnetesti

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Hanna-Kaisa Hiltunen

Luonnetesti

Viesti Kirjoittaja Hanna-Kaisa Hiltunen »

Toimintakyky Suuri +2 (kerroin 15)
Terävyys Kohtuullinen, ilman jälj. jäävää hyök.halua +3 (kerroin 1)
Puolustushalu Suuri hillitty +2 (kerroin 1)
Taisteluhalu Suuri +3 (kerroin 10)
Hermorakenne Suht. rauhallinen +2 (kerroin 35)
Tempperamentti Vilkas +3 (kerroin 15)
Kovuus kohtuullisen kova +3 (kerroin 8)
Luoksepäästävyys Hyväntaht. luoksepäästävä, avoin +3 (kerroin 15)
Laukauspelottomuus Laukausvarma +
Yhteensä 249 p.

Mitä teille kertoo tällainen tulos luonnetestistä? Kyseessä uroskoira.
Itse vasta opettelen näitä asioita, joten apu on tarpeen :jadi:
Ainakin näin minun tiedoilla, vaikuttaa hyvältä koiralta.
Eve Mikkola

Viesti Kirjoittaja Eve Mikkola »

Aktiivinen rohkea tasapainoinen.
Tunnen yhden koiran juurikin noilla samoilla pisteillä (liekö jopa koira jonka pisteet olet laittanut 8) ) ja siinä on kyllä koira minun makuuni.
Kovuus ehkä vähääkään epävarmoihin käsiin ei ole niin hyvä juttu, mutta kun asian tiedostaa niin kokematonkin saa koirasta vaikka mitä irti. Hyvä puoli tuollaisessa koirassa on, että seei helposti ota itseensä ohjaajan pöllöilyistä.

tuollainen koira on juuri sitä, mitä minä haluan nähdä kun puhutaan Saksanpaimenkoirasta :)
Hanna-Kaisa Hiltunen

Luonnetesti

Viesti Kirjoittaja Hanna-Kaisa Hiltunen »

Sitä uutta pentua tässä ahkerasti katsellaan. Luonnetesti on yhden erittäin kiinnostavan pentueen isän. Vaikutti oikein hyvältä yhdistelmältä. Monia on katseltu ja vertailtu ja monia hyviä on tullut vastaan.
eeva linnala

luonnetestien pistemäärät

Viesti Kirjoittaja eeva linnala »

Luonnetestien pistemäärät eivät valitettavasti anna koiran kokonaisuudesta kuin pienen aavistuksen. Tärkeää olisi nähdä itse testi.
Vaikka itsekin olen useamman oman koirani luonnetestauttanut, eivät niistä tulleet pisteet ole korreloineet koirien koutettavuuden eikä edes arjen hyvähermoisuuden kanssa. Uskoisin, että koetulokset ja koiran näkeminen arki- sekä koulutustilanteessa antavat Sinulle paremman ja selkeämmän kuvan koirasta.
yst.terv. Eeva
Hanna-Kaisa Hiltunen

Re: luonnetestien pistemäärät

Viesti Kirjoittaja Hanna-Kaisa Hiltunen »

eeva linnala kirjoitti:Luonnetestien pistemäärät eivät valitettavasti anna koiran kokonaisuudesta kuin pienen aavistuksen. Tärkeää olisi nähdä itse testi.
Vaikka itsekin olen useamman oman koirani luonnetestauttanut, eivät niistä tulleet pisteet ole korreloineet koirien koutettavuuden eikä edes arjen hyvähermoisuuden kanssa. Uskoisin, että koetulokset ja koiran näkeminen arki- sekä koulutustilanteessa antavat Sinulle paremman ja selkeämmän kuvan koirasta.
yst.terv. Eeva
Totta tuokin, että luonnetesti ei kaikkea kerro, mutta kyllähän se jotakin suuntaa antaa näin alkuvaiheen katselmuksissa. Haluamme joka tapauksessa nähdä pentueen vanhemmat, mielellään molemmat, jos vain mahdollista.
Jotkut kasvattajat myös mielellään antavat luonnetestivideonsa nähtäväksi.
Lilli Hyvärinen

Viesti Kirjoittaja Lilli Hyvärinen »

Saksanpaimenkoiran rodunomainen koe on suojelukoe.
Koiran treenaminen SchH-kokeeseen ei ole ihan yksinkertaista,se kysyy aikaa,vaivaa,asiaan paneutumista,halua uuden oppimiseen ja vähän rahaakin. Kuitenkin,kun koiraa treenaa tottikseen,jälkeen ja puruihin,hahmottuu omassa nupissa aika selkeä kuva koiran ominaisuuksista. Ja jos näin ei käy, lisäapua saa maalimieheltä ja koetuomareilta.

On pirun paljon helpompaa viedä koira luonnetestiin. Miksi kasvattaja haluaa mennä sieltä,mistä aita on matalin? Moni villakoirakin on saanut luonnetestistä tosi kivat pojot,mutta onko sillä mitään tekemistä käyttökoirajalostuksen kanssa?

Jos kasvattajalla ei ole halua käyttää jalostuskoiriaan SchH-kokeessa,voi kuluttaa hetken miettiessä,millä pohjalla kasvattajan ns. jalostustyö on.
Monesti siitä on jalostus kaukana,yleensä kyseessä on vain koiramäärän lisääminen.
Soile Vatamo

Viesti Kirjoittaja Soile Vatamo »

En ole ensimmäistäkään pentuetta kasvattanut tai edes sakemannia omistanut (vielä 8) ) , mutta eikös noilla luonnetesti pisteillä varustettu koira pärjäisi ihan hyvin SchH kokeessa? Hermorakennekin +2, mitä ei ole varmaan edes monella SchH koiralla?
Vastaa Viestiin