Mallioppimisesta

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
pauliina havusela

Mallioppimisesta

Viesti Kirjoittaja pauliina havusela »

kyselisin neuvoa sellaiseen asiaan, että olen ottamassa jossain vaiheessa toisen saksanpaimenkoiran.. ja olen paljon miettinyt sitä, että kuinka pentu alkaa ottamaan mallia vanhemmasta koirasta, esim. lenkillä, jolloin vanhempi koirani ärisee vastaantuleville koirille? tätä tapaa ollaan yritetty saada aisoihin, mutta vielä sitä tapahtuu :? olisi vaan niin hirveän tärkeää ettei kaksi isoa koiraa alkaisi ärjymään kaikille vastaan tuleville.. :roll:

Kertokaa hyviä vinkkejä, jos tiedätte sellaisia :wink:

:lenkki:
eeva linnala

yksi tie

Viesti Kirjoittaja eeva linnala »

Älä ulkoiluta niitä yhdessä. Ei-toivotulla tavalla käyttäytyvä aikuinen koira on pennulle suuri esimerkki.

nimim. "kokemusta on"
pauliina havusela

Viesti Kirjoittaja pauliina havusela »

tätäkin asiaa on pakko koittaa, mutta jossakin vaiheessa on pakko käydä yhdessäkin :lol: :lenkki:
raija tuomisto

Viesti Kirjoittaja raija tuomisto »

Miksi niitä on pakko lenkittää yhdessä? Meillä on koirat melkein aina lenkitetty erikseen, varsinkin remmilenkit. Metsässä käytiin alkuaikoina yhdessä. Nykyinen vanhus ei jaksaisi nuoremman kyydissä, vaikka yhteen sopivatkin muuten. Kun harkitsee toista koiraa, pitää laskea onko niille aikaa erikseen.
PS.Yhden tuttavan koirat alkoivat tapella keskenään, jos vastaantuleva koira provosoi. Nuorempi alkoi haukkumaan vastaantulijalle ja vanhempi kävi sen kimppuun.
Sirpa Rautiainen

Viesti Kirjoittaja Sirpa Rautiainen »

Mä ainakin lenkitän koirat erikseen. Vanhus ei enää jaksais semmosia lenkkejä mitä tehdään nuoremman kanssa. Sitäpaitsi kumpikin saa omaa aikaa vaan mun kanssa juuri silloin lenkillä ja kumpikin nauttii. Vanhus saa rauhassa hissutella ja haistella; ja nuorempi pääsee riehumaan oikein kunnolla.

t sirpa
Minna Lehtonen

Viesti Kirjoittaja Minna Lehtonen »

Minä käytin koirat pentuaikana erikseen remmilenkeillä. Olisiko pentu ollut reilun puolen vuoden ikäinen kun aloin viedä niitä yhdessä. Silloin pentu osasi jo hyvin rauhalliseen ohitukseen tarvittavan käskyn (eli 'ei' silloin kun hihna kiristyy). Ajan säästämiseksi aamuisin remmilenkit on mukava tehdä yhdessä mutta kyllähän tyhmyys joukossa tiivistyy ja pentu saa aikuisesta mallin ja vielä tukeakin 'uholleen'. Minulle sattuneiden pentujen kanssa olen onneksi saanut homman toimimaan.
Anne Mäkinen

Viesti Kirjoittaja Anne Mäkinen »

Mä lenkitin ton mallioppimisen takia pennun erikseen. Nyt on tosin käynyt niin, että vanhempi koira on oppinut huonoja tapoja nuoremmalta :roll:
Vastaa Viestiin