Koulutusoppaita

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Hanna-Kaisa Hiltunen

Koulutusoppaita

Viesti Kirjoittaja Hanna-Kaisa Hiltunen »

Tietääkö joku ihan oikeasti hyviä koulutusoppaita tai videoita? Ihan pennusta lähtien.
Marika Kärki

Heippa

Viesti Kirjoittaja Marika Kärki »

En nyt ihan tohon siun kysymykseen vastaa, mutta ajattelin kysästä mitä teille kuuluu? Sillon Samun aikoihin joskus nähtiin ja ois kiva jatkossakin pitää yhteyttä, jos muistat Elviksen ja miut? Vaihettasko vaikka sähköpostiosoitteita niin voitaisiin kirjotella joskus? :)
Hanna-Kaisa Hiltunen

Kirjoja

Viesti Kirjoittaja Hanna-Kaisa Hiltunen »

Heippa! Tottakai olis kiva kirjoitella ja nähdäkkin! Samuahan meillä ei enää ole :( Mutta uusi pentu on tulossa puolentoista kuukauden kuluttua :love:
Laita mulle vaikka mailia! hanna_k99@yahoo.com
Osoitteessa on alaviiva, eli hanna_k
Hilkka Laakso

Viesti Kirjoittaja Hilkka Laakso »

Aika niukasti on kirjallisuutta suositeltu.

Itse olen uunituore pennun omistaja ja vanhemman rouvakoiran pentuajoista on vierähtänyt jo 14 vuotta. Vaikka luulenkin kasvattavani pennun lähinnä maalaisjärjellä, olisi kiva päivittää näkemystä tälle vuosituhannelle ja saada olettamuksille vahvistusta.

Päivi Ollikan suosittelemat Pulliaiset ovat kirjastossa varauksessa. Ihan uteliaisuuttani kyselen, että miksi Halgrenin kirjat saivat roviotuomion? :shock: :lol: En nimittäin (vielä) ole lukenut ainuttakaan, mutta muutama on kyllä tuossa kirjastosta kantamassani pinossa...

Tuolloin toistakymmentä vuotta sitten pentukurssien raamattuna oli Järverud-af Kalinteberg-Järverud: Koirakoulu kirja. Viimeisin kirjastosta löytämäni painos on vuodelta 99. Kelpaako mielestänne yhä suositukseksi?

************

Onkos kukaan kokeneempi tutustunut Anni M Korpelan kirjaan Koirankoulutuksen uskomukset -ja totuus? Julkaisija on Gummerus ja painovuosi 2005, eli aika uusi kirja, ja melkoisesti monesta muusta kirjasta poikkeava sanoma!

Kommentteja tutustuneilta?
Viimeksi muokannut Hilkka Laakso, 12 Maalis 2006 20:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kirsi Aalto

Viesti Kirjoittaja Kirsi Aalto »

http://www.multisoft.fi/koiraneuvola/ke ... php?t=2056
tuolla on kerrottu mielipiteitä.Itsekkin luin sen ja en tykännyt :shock: hänen periaatteistaan
Hilkka Laakso

Viesti Kirjoittaja Hilkka Laakso »

Kirsi Aalto kirjoitti:http://www.multisoft.fi/koiraneuvola/ke ... php?t=2056
tuolla on kerrottu mielipiteitä.Itsekkin luin sen ja en tykännyt :shock: hänen periaatteistaan
No, tuolla harva oli lukenut kirjan ja siksi keskustelu meni enimmäkseen ohi asian. Korpelahan ei esimerkiksi väitä, etteivätkö eläimet muodostaisi laumoja, vaan että eri eläinlajit (myös ihminen ja koira) eivät laumaudu keskenään arvohierarkisesti, vaikka elävätkin rinnakkain ja vaikuttavat toisiinsa.

Itse olen itseasiassa vielä kesken kirjan, enkä ole siitä lopullista mielipidettä vielä muodostanut. En esimerkiksi vielä ole täysin ymmärtänyt, että mitä väliä sillä oikeastaan käytännön koirankasvatukseen on, uskooko vanhaa susilauma -mallia vai Korpelan näkemystä. Paitsi, että se voi helpottaa mahdollista johtajuuden-puute-syyllisyyttä asioiden mentyä pieleen. Mutta mitä muuta, jää nähtäväksi.

Pitänee lukea kirja ensin loppuun. Tässä vaiheessa pikkuisen häiritsee asiasisällön ulkopuolisena juttuna runsas toisto ja julistuksellinen tyyli, jota Korpela kirjoittaessaan käyttää. No, ehkäpä se voi johtua siitä, että hän on jo kirjoittaessaan ennakoinut kritiikkiä, ja siksi tykittää...

p.s: Kiitos Kirsi tuosta linkistä, löysin sen avulla taas itselleni entuudestaan tuntemattomalle koirasivustolle!
Heli Pajala

Viesti Kirjoittaja Heli Pajala »

Itselläni ei ole kokemusta koiran koulutuksesta, kun ensimmäinen koira on vasta suunnitelmissa, mutta liekkö kukaan lukenut Tuire Kaimion kirjaa Pennun kasvatus? Tuira Kaimio on ainakin hevospuolella kohtalaisen tunnettu (kouluttaa eläimet useimpiin suomalaisiin tv-mainoksiin). Itselleni olen jo kyseisen kirjan hommannut, mutta lukenut en vielä ole! Hevospuolelta kun on enemmän tuota kokemusta, niin itse olen ainakin tykännyt Tuiren metodeista ja ajatuksista kouluttaa eläintä!
Mervi Kähönen

Viesti Kirjoittaja Mervi Kähönen »

Tuire Kaimion kirja on mun mielestä hyvä perusteos, mutta ei siellä juurikaan itse tottelevausuusliikkeiden opetuksesta ole, perustapakasvatuksesta ennemminkin. Mutta riippuu siis mitä tarvitsee, sillä pääsee hyvin alkuun. Ennen kaikkea kirja mun mielestä opettaa ajattelemaan koiran kantilta asioita.
Tosin jotkut asiat ovat todella rautalangasta väännettyjä, sakun kanssa mielestäni pääsee oikomaan monessa kohdassa. Toisaalta toki mitä tahansa kirjaa pitää lukea kriittisesti ja oman koiran ominaisuudet mielessä pitäen.
Vastaa Viestiin