Sähkökaulain

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Erkki Läike

Sähkökaulain

Viesti Kirjoittaja Erkki Läike »

Sähkökaulaimet ovat olleet jo monessa maassa (mm Suomessa) kiellettyjä. Nyt kieltoon on tullut lisää.
Saksassa sikäläinen liittovaltion hallinto-oikeus on 23.2.2006 antanut päätöksen, jonka mukaan nämä laitteet ovat myös saksassa kiellettyjä.
Saara Karhu

Viesti Kirjoittaja Saara Karhu »

Hyvä näin. Turhia tuommoset vekottimet. Jos ei oma taito riitä koiran kouluttamiseen ns. psyykkisesti, olkoon ottamatta koiraa.
Ville Salmia

Viesti Kirjoittaja Ville Salmia »

Oltuani yhteydessä saksaan (Bernd R.) selvisi ,että toistaiseksi siellä toimitaan niin kuin ennenkin. Oikeuden päätös on vielä kuulemma julkistamatta, joten virallisuus/lainvoimaisuus ei ole vielä voimassa.
Matti Väistö

Viesti Kirjoittaja Matti Väistö »

Kuinka Suomessa voi myydä julkisesti impulssi haukunestopantoja?
Nina Kallio

Viesti Kirjoittaja Nina Kallio »

^ Mun ymmärryksen mukaan ne ei ole kiellettyjä vaan pelkästään pannat, jossa impulssin ajankohta määrätään ihmisen toimesta.
Tea Tuomikoski

Viesti Kirjoittaja Tea Tuomikoski »

Jep. Sama käsitys mulla, eli laittoman sähkökapistuksesta tekee nimenomaan se, että ihmisellä on sormi liipasimella. Sähköaidat, pannat yms. taas on laillisia siksi, että eläimellä on itsellä mahdollisuus vaikuttaa saako tällin vai ei.
Matti Väistö

Viesti Kirjoittaja Matti Väistö »

Niinkuin siten että jätetään se sille "ongelmakoiralle" kaulaan kun se haukkuu.
Sitten lähdetään töihin ja ollaan tyytyväisiä että nyt se ei kyllä hauku eikä ihmisyhteisön harmonia mene ainakaan meidän syystä.
Koira yrittää juoda sitä raikasta vettä jota setäelitäti jätti lähtiessään, tosin saa saman efektin tästä kuin aiemmin yrittäessään haukkua ------- ties mitä ärsykkeitä.
Kaisu Kainulainen

Viesti Kirjoittaja Kaisu Kainulainen »

Ainakin yhden kansainvälisemmän koiratarvikenettikaupan sivuilla myös tuollaisen sähköisen haukunestopannan kohdalla oli suomen kielisessä sivuversiossa maininta "kielletty suomessa"
Viimeksi muokannut Kaisu Kainulainen, 07 Huhti 2006 00:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suvi Hurri

Viesti Kirjoittaja Suvi Hurri »

Matti, tarkoitatko, että koira saa juodessaan sähköpannasta tärskyn?
Matti Väistö

Viesti Kirjoittaja Matti Väistö »

esim. vettä juodessaan.
Nina Kallio

Viesti Kirjoittaja Nina Kallio »

^ No sehän riippuu ihan siitä, että kuinka "herkkä" panta on. Aikanaan ainakin sitruunapannat eivät esimerkiksi reagoineet vinkumiseen.

Ei sitä koiraa kannata kai heti jättää yksnään pannan kanssa vaan seurata tilannetta ensin.
Peltonen, Satu

Viesti Kirjoittaja Peltonen, Satu »

Mä olen ollut käsityksessä, ettei koulutukseen käytettävä sähköpanta ole vaarallinen, eikä edes tee kovin kipeää? Että iskun määrä on pienempi, kuin mitä meillä saa ihminen fysioterapiassa?

Itse olen sitä mieltä, ettei jokaisen kaduntallaajan (esim itseni) tarvitse lupia pannan käyttöön saadakaan. Vaan että käytön pitäisi olla luvan varaista ja luvan haltian pitää pystyä näyttämään tietotaitonsa ja järkensä. Sillä pakotteella, kuin pakotteella voi pilata koiran...

Mutta kysymykseni onkin nyt, että olenko antanut itseni ymmärtää väärin sähköpannan tehon? Eräs mies kerran totesi, että mielummin pistää kaulaansa sähköpannan, kuin ketjupannan ja ohjaimen ihmiselle.

Ja onko tämä nyt laillista vai ei? Ja missä maassa on laillista ja miten tämä on perusteltu? Mä käsitin että suomessakin lakia tarkistettaisiin juurikin sen takia, että sähköpanta on paljon mainettaan hellempi.

Ei sillä, että mä kostuisin laista puoleen taikka toiseen. Meillä ei pantaa ole käytetty, eikä meikäläisen tietotaidoilla edes tulla käyttämään.
Ville Salmia

Viesti Kirjoittaja Ville Salmia »

Kaikkeen koirankoulukseen liittyy olennaisesti ohjaajan harkintakyky.
Mikä tahansa harkitsematon tai tarpeeton väkivalta saattaa vahingoittaa koiraa.Kysymys kuuluukin, onko vika välineessä vai välineen käyttäjässä?

Harrasteampujien aseet seuraavaksi kiellättävien listalle? Jos harkinta pettää, voi tulla rumaa jälkeä. Niinkuin taannoin helsinkiläisessä ampumakerhossa. Itseasiassa veteen piirrettyjen rajojen kanssa pelaaminen johtaa siihen, että carting harrastuksena saattaa olla tarkemmin tutkittuna nuorisolle vaarallista?! :wink:

Asiat käsiteltävä järjellä eikä tuntella.Selvitettäköön kuka ja millä edellytyksellä mitäkin käyttää.

Ville
sami.lehtonen

Viesti Kirjoittaja sami.lehtonen »

Eiköhän se tärsky ole aika kova. :evil: Siis jos sillä annettu pakote on tehokkaampi ohjaamaan koiraa, kun ohjaajan muuten antamat pakotteet.
Taitaa sitruunapannat olla ihan eri värkkejä? Impulssikaulaimista puhuttaessa, joku tarkoittaa sitruunapantaa, toinen haukkupantaa ja näköjään se on kivempi nimitys sähköpannallekkin.
Jokaiselle käyttöä harkitsevalle voisi myöntää luvan, sen jälkeen kun on itse "tutustunut" laitteeseen. Luvan voisi saada vaikka seuraavanlaisella testillä/ajokortilla:
-Laitetaan se värkki omaan kaulaan muutamaksi päiväksi ja kaukoohjain sitten vaimolle, jolla juuri esim. Pms-oireet päällä
-Ja tasapuolisuuden vuoksi vaimon kaulaan, kun isännällä on sunnuntai-aamuna "pikkunen-ravistus"
-Ja lapsille vaikka päiväksi, kun hyppivät sohvalla.
-jne.jne. :D
Tuomo Arovainio

Viesti Kirjoittaja Tuomo Arovainio »

Osaamattomissa käsissä auto, moottorisaha tai lentokone on vaarallinen. Taitaa olla samoin impulssikaulaimen kanssa. Koiralle annettu pakote on aivan yhtä paha omin käsin tai impulssikaulaimen tai minkä tahansa kautta annettuna, se tulee vain eri tavalla. Kentällä pitää olla käsittääkseni terve järki mukana. Kannattaa siis käyttää sitä, teimmepä mitä tahansa.

Tietämättömät ihmiset luulevat jopa normaaleja treenejä eläinrääkkäykseksi. On taidettu väärässä paikassa, väärälle koiralle ja väärällä tavalla käyttää kyseessä olevaa välinettä. En puolustele kyseistä välinettä, mutta moni asia osaamattomien käsissä on vaarallinen.
Vastaa Viestiin