Vastaan tulevat tahtovat väkisellä paijata pentua

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Sini Jurvelin

Vastaan tulevat tahtovat väkisellä paijata pentua

Viesti Kirjoittaja Sini Jurvelin »

Minulla on saku tyttö Emma, joka on kohta neljä kuukautinen. Sievä, villi ja vielä vastaan tulevien mielestä paijattava. Harjoitellaan nätisti kävelyä ja ennen kaikkea ihmisten ja koirien ohittamista ilman vetämistä/hyppimistä tai haukkumista. Homma alkaa pikku hiljaa sujua, mutta kun saa kokoajan olla hätistelemässä ja kieltämässä vastaan tulijoita (enemmän kuin koiraa).

Heti kun huomaan vastaan tulijan aikeet sanon vain .. "Anteeksi, mutta meillä on koulutus kesken". Auttaa melko usein, mutta ei aina. Mitä tehdä liian innokkaille vastaan tulijoille, jotka tyrkyttävät kättään pennulle nuuskittavaksi.. Haluttas karjasta et ostakaa oma koira paijattavaksi! Pakko myöntää, että olen pari kertaa huomattanut paijauskielteisyyttäni ihmettelevälle vastaan tulijalle että:" Niin kyllähän kaikki tykkää pennuista, mutta kuinka moni tulee paijaamaan täyskokoista sakua, joka on kuitenkin mieleltään yhä se sama söpöliini". Vastaukseksi sain jotain tuhinaa ja sanan niin.

Mitä te muut olette tehneet???
Janet Tervashonka

Viesti Kirjoittaja Janet Tervashonka »

Ilmoitan ystävällisesti, mutta päättäväisesti, että koirallani on täitä. Kukaan ei ole tämän jälkeen halunnut koskea, eikä myöskään tuonut omaa koiraansa "tutustummaan".
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Kävele metsissä,älä katso ketään silmiin,kerro että koiralla on täitä,huutele/laulele pidä epämääräistä ääntä jne jne.
Satu Rautiainen

Viesti Kirjoittaja Satu Rautiainen »

Kerran eräs vastaantulija kyykistyi rapsuttelemaan koiraani, joka sitten tapansa mukaan alkoi läiskiä tassuillaan (syliin kai halusi). Ja kyllä oli naurussa pitämistä kun tämä rapsuttelia nousi ylös kanssa valkoisen paitansa jossa oli koirani rapaisia tassun jälkiä :lol:
Terhi Puumalainen

Viesti Kirjoittaja Terhi Puumalainen »

Jos joku näytti siltä, että haluaa tulla lääppimään, niin muina miehinä, muka etten ois pahemmin huomannut koko ihmistä sanoin pennulle reippasti "Mennään ohi". Eli ohikulkijaan katsomatta, huomio vain pennussa ja reippaasti vaan sinne päin minne nenä näytti. Joskus saatoin mulkaista pahasti, jos oikein näytti rynnivän. Ei ne perään huudellu, kun kuulivat kyllä että ollaan menossa... :D
Sama juttu, jos joku ois halunnu "ihanan, kaikille niin kiltin" puudelinsa tuoda tutustumaan. Nyt ne samat kyllä juoksee pitkin hankia ja ojia karkuun tätä hirviötä, kun tämähän saattaa purra! :twisted:
(Asian vierestä...mulla sitten sieppaa ne pikkuisten lulujen ja fifien omistajat, jotka oikeesti tulee puolijuoksua flexin päässä sen parikiloisen lamppuharjan perässä kohti, kun "se niiiin haluaisi tulla nuuhkimaan...")
Tea Runnakko

Viesti Kirjoittaja Tea Runnakko »

viimeiseen viestiin jatkaen...

Sitten jotkut vielä parkkeeraavat keskelle polkua, kun koira kerran niin päättää.. Juuri, kun olet itse mennyt koiriesi kanssa ohi, kuuluu perästä fleksin rullausta, ja taakse katsoessa huomaat, että sen koiran kuono/hampaat on muutaman sentin päässä oman koirasi takalistosta -pikkasen hermostuttavaa!
Nina Kallio

Viesti Kirjoittaja Nina Kallio »

Aina voi myös sanoa, että pennulla on kirppuja/täitä tms, lääkitys juuri aloitettu... :viaton:
Sini Jurvelin

Viesti Kirjoittaja Sini Jurvelin »

Hmmm.. koirallani on täitä kuulosti hyvältä... Heh. Niin ja se kuuluvalla äänellä "MENNÄÄN OHI"!

Eilen sain taas Emman kanssa ulkoillessa nauraa. Joku mies jäi pikkuisen mustan "puudelin" kanssa hymyillen odottamaan meitä. Emma hoksas napottajat ja nosti rähinän.. En tiedä miksi tyttö rähisi, mutta odottelija lähti kiltisti jatkamaan matkaa.

Myöhemmin samalla reissulla kun, Emma oli keskittynyt kanssani lumipenkkaleikkiin ja minä tietoinen ohittavasta koiran ulkoiluttajasta. Eiköhän se mamma päästänyt koiransa sinne penkkaan Emman kaveriksi. Huoks. Tuollaiset salakavalat melkein ohi menevät, mutta sitten mielensä muuttavat ovat todella hankalia ja vaikeasti ennakoitavia.
Mikko Pietarinen

Viesti Kirjoittaja Mikko Pietarinen »

Meillä aika hyvin tehoaa rapsuttajiin kun näkee ihmisen lähestyvän rapsutteluaikeissa niin kuiskaan koiralle kuuluvasti että "ja nyt et sitten näykkää niinku viimeks". Aika hyvin on rapsuttelijoilla mieli muuttunut eivätkä edes tuhahtele perään.
Mervi Tervo

Viesti Kirjoittaja Mervi Tervo »

No ei se ole ihme, että sakemanneilla ja niiden omistajilla on vielä tänäkin päivänä aika epämääräinen maine jos kaikki pentujen (ja aikuistenkin) taluttelijat tällaisia juttelevat :shock:
Minä en pistä hanttiin jos ihan tavalliset tallaajat vastaan tullessa haluavat silitellä ja taputella meidän koiruuksia. Ilmankos niistä on niin sosiaalisia tullutkin :D
Sini Jurvelin

Viesti Kirjoittaja Sini Jurvelin »

Mervi Tervo kirjoitti:No ei se ole ihme, että sakemanneilla ja niiden omistajilla on vielä tänäkin päivänä aika epämääräinen maine jos kaikki pentujen (ja aikuistenkin) taluttelijat tällaisia juttelevat :shock:
Minä en pistä hanttiin jos ihan tavalliset tallaajat vastaan tullessa haluavat silitellä ja taputella meidän koiruuksia. Ilmankos niistä on niin sosiaalisia tullutkin :D
Niin.... Et tainnut tajuta jutun juurta.. Kysehän on siitä et Emma on super sosiaalinen ja haluaa paijattavaksi.. aina. Kävelystähän ei tule mitään jos minun täytyy kaikki halukkaan paijaajat vain ottaa ilosylin vastaan. Toiseksi Emma on nyt melkein kaikista suloinen ja paijattava. Pian tyttö kuitenkin kasvaa isoksi ja he vielä äsken Emmaa paijaamaan pyrkineet eivät sitä halua tehdäkkään.. mutta Emma kyllä.
Mervi Tervo

Viesti Kirjoittaja Mervi Tervo »

Hmm...ymmärsin kyllä, mutta ymmärsitkö sinä minua :lol:
Tarkoitin lähinnä näitä "koirallani on täitä" ja "nyt et sitten näykkää.." juttuja...
Täytynee alkaa kirjoittaman hieman pikkutarkemmin..... :P
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Ihmiset eivät tahdo ymmärtää jos sanoo,että en halua että tulet taputtelemaan koiraani,koska...

On helpompi sanoa,että on täitä yms.

Itse katselen muualle ja paahdan ohi jos joku yrittää tulla taputtelemaan ja usein yritetään ilman lupaa.
Terhi Ojala

Viesti Kirjoittaja Terhi Ojala »

Joo noi "tällä on täitä" toimii aika usein! Mutta kävipä meillä näin kerran; olin lenkillä eli kaksi koiraa mukana. No vastaan pienellä metsään johtavalla polulla tallustaa jostain ihmeen kaupalla pultsari joka krääsäsi jo 2m päähän kuselle ja viinalle...no se tulla hoipersi suoraan meitä kohti. Molemmilla koirilla karvat pystyssä ja matalaa murinaa(nämä eivät kännisistä uhkaavan oloisista pidä) hyppään ojan yli koirien kanssa ja koitan kiertää tilanteen.

Avot, se pultsari hyppää perään ja möngertää jotain että "meilläkin on tällainen sesse ollut". Sanoin päättäväisesti että ET koske koiriini, ne saattavat purra, ja niillä on täitä. Aha, äijä sanoo siihen että "Ei haittaa, mullakin on täitä, ja kyllä koira koiran tuntee". OU jee...eipä siinä sitten muu auttanut kuin huutaa mitä kurkusta tulee ennekuin se OIKEASTI täinen äijä koskee mun koiriin että "nyt s****na häivyt" kyllä se siitä otti jä lähti ja mutisi mennessään jotain kusipäisestä ämmästä... 8)
kati laikko

Viesti Kirjoittaja kati laikko »

sanoin aina suoraan,kun pennun kans menin"et kyl nyt silitellään ja paijataan,mitä se on muutaman kuukauden päästä kun koira kasvaa,kaikkootte ympäriltä. ei koira tajua sitä miks ennen noi oli ystävällisiä ja nyt karttaa."Tehonnu on ja tehoo edelleen.Nyrpeetä naamaa näkyy ja saa jatkossa näkyäkkin.Silti koira on ystävällinen kaikille,vaik lenkillä kaikkien luo ei oo päässytkään.Sanokaa suoraan vaan,mitä sitä kiertelee.
Vastaa Viestiin