Sienikoiraksi!?

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Terhi Puumalainen

Sienikoiraksi!?

Viesti Kirjoittaja Terhi Puumalainen »

Kertokaas, jos olette kouluttaneet koissustanne sienikoiran?! Lupailin koittaa tuosta jäpikästä tehdä suppilovahverokoiran (vai olikohan se kanttarelli :roll: )... Sieniä en siis liian hyvin itse tunnista ainakaan vielä :D , mutta saan niitä sieniä, mitä koirakin pitäis sit kouluttaa löytämään. Onko välttämätöntä olla tuoreita, vai onko kuivatuista tai pakastetuista sienistä muuttunu ominaishaju kauhiasti?

Varmaan samaan tyyliin koulutus, kuin esim. jälkikepin ilmaisu...?

Vinkkejä ja kokemuksia otan vastaan tai sitten mennään vaan ja kokeillaan kuinka käy :lol:

Aurinkoisia metsäretkiä toivotellen, Terhi
sanna auvinen

Viesti Kirjoittaja sanna auvinen »

viime syksynä,kun käyttiin koirien kanssa sieni metsällä ni löyty sieni ja sit kaikki sitä ihmeteltiin ja aina joku sen tallo,et ei tullu kanttarelli koiraa
Irene Routio

Viesti Kirjoittaja Irene Routio »

Koirat etsii minun hajuiset kanttarellit hyvin, mutta talloo kasvustot. Kanttarelli toimii esine-etsinnässä siinä kuin muutkin esineet, mutta mikä juju tässä piilee?
Eräs saksanpaimenkoiran omistaja suositteli samaa menetelmää kuin pommikoirille: pistetään pallo kanttarellien kanssa samaan pussiin hajustumaan jääkaappiin ja pallolla leikkiessä koira oppii yhdistämään pallon ja sienen ja hakee sitten sienimetsässä "palloja" tai jotain sinne päin. Itseltä on kyllä kanttarellit, aika ja kärsivällisyys päässeet loppumaan kesken...
Anu Heikkilä

Viesti Kirjoittaja Anu Heikkilä »

Eikös se sienestämisen juju piile juuri löytämisen ilossa! Minä sieni-hullu ainakin tahdon itse löytää...! :) Tossa naureskelin juuri, opeteltiin kesällä metsällä kulkiessa, et aina kun minä pysähdyn, koiruus jolkottaa mun luokse pyytämättäkin.. Ei ollutkaan kovin hyvä idea, kun syksyn tullessa, aina kun pysähdyin pyllistelemään sieniä, niin "joku" juoksee innoissaan ja talloo ne vähäisetkin... :lol: Me etsitään sitten kaikkea muuta, possunkorvista villasukkiin ja kuurunpiilo on ehdoton "feivörit".
jari.vihersalo

Viesti Kirjoittaja jari.vihersalo »

Vilon Antti tampereelta on kouluttanut sienikoiria. Sillä ilmaisi haukkumalla.
Seija Kulmala

Viesti Kirjoittaja Seija Kulmala »

Nuti (EG Xita) on kouluttautunut aivan itse ilmaisemaan mustikkamättäät.

Ilmaisutapa on syöminen. :)

Tänä kesänä ei juurikaan ollut mustikoita, mutta Nuti löysi pitkänkin matkan päästä ne vähäiset mitä metsässä oli.
Anu Heikkilä

Viesti Kirjoittaja Anu Heikkilä »

kirjastosta bongasin aiheesta kirjotetun oppaan "koiran kanttarelli opas" vai mikä se nyt oli.. Jonkun ruatsalaisen mamman kirjottama. Käyhän katsomassa, oli sellainen aika ohut läpyskä. Pikaisesti silmäilin, ni vaikutti ohjeet aika samalta, kuin muussakin etsimisen opettelussa! :)
Vastaa Viestiin