vesikuppi

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Marianne Aalto

vesikuppi

Viesti Kirjoittaja Marianne Aalto »

Hei vaan,

meillä on viisivuotias sakemanni. Sille on noin vuoden verran tullut aina annettua vettä WC:n suihkusta kun se on sinne pyytänyt päästä. Oma vesikuppi sillä oli aikaisemmin, mutta kun se ei koskaan juonut siitä vaan pyysi päästä suihkuun juomaan, ei vesikuppia ole pidetty esillä.

Tänään koiralla oli eteisessä vesiastia ja siinä kylmää vettä. Se ei juonut siitä vaan kipaisi oitis lenkin jälkeen suihkun oven taakse kertomaan että haluaa vettä sieltä. Päätin että suihkuun ei nyt mennä sillä halusin kokeilla, juoko se janoonsa muualtakin. Vesiastiaan se ei kuitenkaan koskenut.

Onko tämä suihkuhuoneen oven avaaminen sille jokin keino manipuloida (dominoida) meitä? Vai onko se vaan niin tarkka raikkaasta vedestä?

Se on hyvin kiltti ja avoin koira, mutta erittäin itsepäinen. Erittäin mielenkiintoinen myös.

Jos jollekin tulee jotain mieleen tästä, olen kiinnostunut kuulemaan.
Terhi Puumalainen

Viesti Kirjoittaja Terhi Puumalainen »

:shock: Itsepä en kyllä alkaisi koiran pillin mukaan kulkemaan.... Ja on minulla muutakin tekemistä, kun juottaa koiraa suihkussa! Muttamutta, koirasi on oppinut tämän tavan. Varmasti alkaa juoda kupistakin, kun ei suihkusta saa jatkossa vettä, itsestäsi tuo on nyt kiinni. Mikäli haluat tuosta tavasta eroon, niin älä ole huomaavinasi koiraa, kun se haluaisi vessaan juomaan. Vaikka kuinka marisee ja vaatii, niin ei mitään huomiointia tai juttelua koiralle. Lenkin jälkeen voit tarjota vesikupin tai ohjaat koiran kupin luo, että hoksii taas mistä sitä vettä saakaan. Eiköhän se siitä! :D
Saara Karhu

Viesti Kirjoittaja Saara Karhu »

Voisit kokeilla ottaa hieman vettä kämmeneesi ja pitää kättä vesikupin yllä (yleensä koiraa juo/nuolee märkää ihoa), ja laskea tätä pikku hiljaa niin että kätesi on vesikupissa.

Tai sitten laittaa hieman vettä kuppiin ja pohjalle namipaloja.
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Jos vesi ei maistu sieltä mistä kuuluu,älä anna vettä,myöhemmin uudestaan.
Mervi Tervo

Viesti Kirjoittaja Mervi Tervo »

Kyllä koira juo veden vaikka mistä kun janottaa :wink:
Ghita Heinämaa

Viesti Kirjoittaja Ghita Heinämaa »

En muista kuulleeni yhdenkään koiran kuolleen janoon vesikupin äärellä, joten kuppiin vettä ja muut tavat naftaliiniin!

Kun harmittelen ja tuskailen kissoja, jotka ovat joutuneet koiriemme tähden puihin ajetuiksi, lohduttaa mieheni minua sillä, ettei kukaan ole vielä toistaiseksi kertonut nähneensä kissan luurankoa puitten oksilla....

Siis, ennemmin tai myöhemmin....
Sanna-Mari Räsänen

vesikupista

Viesti Kirjoittaja Sanna-Mari Räsänen »

joo tosiaan, opittu tapa tuo on. mietin vain, et eihän teillä päivisinkään varmaan kukaan siellä ole häntä juottamassa ja passaamassa. Kyllä se kupistakin alkaa kelvata ku on tarpeeksi jano.
Ei tosiaan kannata koiran pillin mukaan lähtee hyppelee.

eikä se koira sitä tajua et hanastapa tulee puhdasta vettä. kyllä ne juo vaik kuralätäköstä jos jano on-niinku meidän neiti joi ojasta sammakonkutu vettä... :lol:

Luulisi kaikkien kannalta olevan helpompaa kun koira käy kupillansa juomassa silloin kun janottaa ilman että ihminen (jonka kuuluisi olla johtaja) hänelle aukoo ovet ja tarjoaa juoman.

voit vaikka yrittää kehua koiraa ja palkata namein parilla ekaa kertaa kun juo kupista. kaikki positiivinen on sallittua.

tsemppiä
Sanna-Mari Räsänen

vesikupista..

Viesti Kirjoittaja Sanna-Mari Räsänen »

niin unohtupa mainita, et mielenkiinnol seuraan alkaako kakkeleista pian hyppiä sammakoita *bojoing :lol: hah hah haa
Ghita Heinämaa

Viesti Kirjoittaja Ghita Heinämaa »

hmmmmmm..... sammakoita ruskein merkein! :)
Marianne Aalto

Viesti Kirjoittaja Marianne Aalto »

Niin, kiitti vastauksista. Ei minun ole tarkoitus muuttaa koiraani. Kiinnostaa se, että miksi se toimii kuten toimii. On totta että kuravesi ei pelota koiria, mutta hiukankin lämmennyttä vettä ne yrmivät. Eli pohdin tässä sitä, haluaako koira juoksuttaa minua vai onko kyse enemmän siitä, että se tahtoo mahdollisimman kylmää vettä.

Minulle Sam on ystävä. On hyvä että se voi ilmaista toiveitaan. Näin säästyn esim. mahdolliselta ripulin tai oksennuksen siivoamiselta lattialta kun se ilmoittaa että on ongelmia ja tahtoo pihalle. Myöskään vanhaa ruokaa ei jää kuppiin mätänemään ja haisemaan kun tietää milloin koiraa kannattaa syöttää. Se ei syö milloin tahansa.

Kyllä minä olen koiran kanssa päivät, kun teen työtä kotona. En ehkä pitäisikään koiraa jos olisin vaikka 10 tuntia työn takia poissa.

Samhan on pitovaikeuskoira. Se on kaksi kertaa haettu kasvattajalta ja kaksi kertaa tuotu takaisin hänelle ennen kuin siitä tuli meidän koira.
Sanna-Mari Räsänen

ehkäpä siinä onkin se syy

Viesti Kirjoittaja Sanna-Mari Räsänen »

....että miksi koirasi käyttäyttyy noin. jos se on ollut huonolla pidolla esim vaik joillaki puliveivareilla tms jossa sillä ei ole ollut mahdollista saada vettä kupista.

silti suosittelen kokeilemaan että se oppisi juomaan kupista. onhan minunkin koira ystäväni-ei se sitä muuta miksikään vaikka hieman joutuisikin koira tapojaan muuttamaan.

meillä mennään ihmisten ehdoilla ei koiran. koirani ei koskaan pyydä itse ulos (paitsi jos on ripuli tai muuten kipeänä massu)

Minun mielipide on se, että ihminen on laumanjohtaja jonka ehdoilla mennään. Luin tuossa erään koulutuksesta saaman oppaan jossa oli mielestäni aika hyvin sanottu (jotenki näin) : monet ihmiset, joiden koirat pyytää päästä ulos tms. ajattalevat ihmiset että onpas se viisas ku osaa pyytää ulos. tosiasiassa sillon koira on se joka määrää tahdin.


meidän vanhempi koira (pian 12v) on aivan mahdoton välillä tietyissä vinkumisissaan. Täytyy myöntää että se on hyvä asia että hän osaa pyytää päästä wchen jos on oksennus tulossa ja hän menee kaivon luo ja oksentaa sinne.
2sti on yksin ollessaan mennyt wchen tekemään löysät.

kerran naurettiin et milloinha se oppiii menee oikein vessan pytylle, pyyhkii pyllynsä ja vetää vessan

:lol:

Tämäkin on vähä kakspiippunen juttu... tavallaan hyvä asia mutta.

Mie en kyl kauheasti pompi koirani pillin mukaan (koska sillonha se on johtaja)
mie en ees leiki hänen pyynnöstään kuin tosi harvoin.

sillä johtajahan on se joka määrää mitä tehdään ja millon.

nyt varmaan vaikuttaa et mie olen iha kauhee hirviö jonka koira on onneton ja hautoo vähintäänki itsaria.

sanotaanko näin, et enemmänki mie olen oppinu edellisestä koirastani sen verran paljon et piti vähä alkaa muutta eränäisiä asioita ja toimintatapoja.


mutta jos se sinulle sopii tuo suihkuttelu juominen niin mikäs siinä.
eihän se varmaan maailmaa kaada.

Ja ei mun koira ole vielä kuollut janoon kun hän saattaa joskus joutua olee yksin jopa 14h MAKSIMISSAAN yksin sillä teen 3 työtä ja ihan aina ei pääse töistä ajallaan, mutta onneksi asiaan tulee muutos.

hyvin hän on pärjännyt, sillä otan vesikupin joko kokonaan lähtiessäni pois tai jätän sitä hyvin vähän,sillä hän kun riekkuu ja leikkii päivällä niin sit helposti hänelle tulee vielä se "ohops, nyt tuli muute pisu housuun ku oli niin hauskaa etten huomannu et pissittää" -elämys

näin olen välttyny vesisängyltä tai muutenkin että hän sit jaksaa paremmin olla ilman et hätä iskee ku on rakko suht tyhjä..


en mie mielestäni hirviä ämmä ole ja koiraki on onnelline, nytki makaa vieressä selällään ja kuorsata korisee. :)


mutta tapoja on niiin monia ja jokainen tekee niin ku parhaakseen näkee
Satu Rautiainen

Viesti Kirjoittaja Satu Rautiainen »

Omalle koiralleni ei kanssa kelpaa juoda vettä omasta kupistaan vaan wc-pöntöstä :shock: . Tämäkin vain jos wc:een ovi auki (eli melkein aina) muuten kyllä kipittelee kupilleen.
Eija Latva-Rasku

Viesti Kirjoittaja Eija Latva-Rasku »

Kiitos linkin aloittajalle, olen itsekin mennyt siihen vipuun että aloin antamaan koiralle vettä suihkusta :lol: , onneksi jätin moisen kun huomasin ettei vessassa saa rauhassa istua kun jo tullaan "juomaan". Kyllä vesi kupistakin maistuu ihan "makialle", niin ja WC-pöntöstä jos silmä välttää :oops: , suosittelenkin kannen kiinni pitämistä.

Ostin muuten kupin joka ei pääse kaatumaan kun neiti kaatoi koko ajan vesikupin nurin meille tultuaan. Nyt 5 kk täyttävänä on jo oppinut juomaan kaatamatta mukiaan joten kaivoin edesmenneen muruni juomakipon kaapista ja jo vain pysyy pystyssä, nautinnollisia vesikippohetkiä...
Vastaa Viestiin