Julkinen käyttäytyminen

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Nina Lönnberg

Julkinen käyttäytyminen

Viesti Kirjoittaja Nina Lönnberg »

Hei!
Meillä on vajaa 5 kuukautinen sakemanniuros, joka ei jostain syystä voi sietää pyöriä. Lähes joka kerta se yrittää ryntää pyöriä vastaan tulivatpa ne edestä tai takaa. Olemme yrittäneet laittaa koiran istumaan ja rauhoitella, kiinnittää sen huomiota muualle ym., mutta kauheaa edistystä ei ole tapahtunut.

Toiseksi koira yritää välillä käydä vieraiden ihmisten nilkkoihin/käsivarsiin käsiksi täysin ilman syytä. Nämä ihmiset eivät ole edes katsoneet saati sitten yrittäneet koskettaa koiraa. Miten pääsemme eroon näistä ongelmista? Haluaisin todella koirastani ihmisten kanssa hyvin toimeen tulevan yksilön.

Pentukurssilla molempiin asioihin neuvottiin koiran pyöräyttämistä hihnassa ympäri joka kerta kun se yrittää ottaa kontaktia, mutta edistystä ei vielä ole näkynyt. Onko muilla ollut samankaltaisia ongelmia ja kuinka ne ovat ratkenneet?

T:Nina :hui:
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Mä teen näin,kun pyörä yms tulee ja koira lähtee pomppimaan/yms ja jos se,että pyydän nätisti ei auta,niin silloin seuraa ns tukkapöllyä=ravistellaan niskasta reippain mutta päättäväisin ottein.


Koira ei ole tyhmä eläin,uskon että pian koira alkaa hahmottamaan minkälaista käytöstä toivotaan :?
maiju savolainen

Viesti Kirjoittaja maiju savolainen »

Pentusi käyttäytyy tuolla tavoin koska se on KOIRANPENTU.

Pyöräilijöiden jahtaaminen ei johdu siitä, etteikö se sietäisi niitä, vaan pennun mielestä ne ovat pakenevia saaliita joita on hauska jahdata. Kiellä ja tee itsestäsi mielenkiintoisempi pennun silmissä.

Pennut eivät pureksi käsiä ja jalkoja "ilman mitään syytä". Älä vie pentuasi paikkoihin, missä on vieraita, koiria ymmärtämättömiä ihmisiä. Leiki, ja luo hyvä suhde pentuusi, ettei sen tarvitse hakea huvituksia muualta.

Pentusi vaikuttaa täysin normaalilta sakemanninpennulta. Sinä itse olet hieman hukassa. Kuten kaikki ensimmäisen pentunsa kanssa. Mutta minua kyllä ihmetyttää suuresti, jos pentusi kasvattaja ei osaa sinua neuvoa kuinka pentua tulee käsitellä ja opastaa elämään ihmisten maailmassa.

Hakeudu mahdollisimman pian Saksanpaimenkoiraliiton alaosaston kentälle, jossa on päteviä koulutusohjaajia opastamaan sinua kädestä pitäen pentusi koulutuksessa ja koiran käyttäytymisen ymmärtämisessä.
Sirpa Rautiainen

Viesti Kirjoittaja Sirpa Rautiainen »

Hei Nina!

Mulla oli sama ongelma pari vuotta sitten. Tosin meillä jahdattiin rullaluistelijoita. Mä ratkaisin asian niin, että menin paikkaan, jossa kulkee todella paljon rullaluistelijoita.
Pyysin muutamaa menemään meidän ohi uudestaan ja uudestaan ja koko aika lähempää, samalla minä komensin koiraa. Aluksi pidin sitä maassa makaamassa ja pidin huolen, että se myös pysyi siellä. Kun pysyi maassa päästin istumaan. Kun pysyi istumassa käveltiin rullaluistelijoiden välissä ja niitä suhautti ohi lähempää ja lähempää. Harjoiteltiin todella monena päivänä ja pitkiä pätkiä kerralla, niin että koira oikeastaan väsyi ohi meneviin rullaluistelijoihin.

Nykyään ei enää kauheasti välitä. Silti tehdään samaa harjoitusta vieläkin. Kun keväällä rullaluistelijat lähtevät liikkeelle, mekin painutaan kävelemään rullailijoiden reiteille.

Varmaan saat muutaman lapsen suhauttelemaan pyörillään ohitsesi kun vain kysyt. Harjoittelu vaatii kärsivällisyyttä ja sitä, että vaadit koiraltasi tottelevaisuutta. Tosin koirasi täytyy ennen näitä harjoituksia jo osata istua ja mennä maahan kun käsketäänja myös pysyä siellä.

Kannattaa mennä alaosastoon treenaamaan, sieltä saat varmasti vielä lisäapua. Tsemppiä!

T sirpa

Ps Aluksi voit leikkiä koirasi kanssa pallolla tai patukalla tai palkata sitä namuilla eli yrittää kiinnittää koiran huomio itseesi, vaikka ympärillä meneekin pyöräilijöitä. Palkkaa sillä mikä kiinnostaa koiraasi eniten.
Nina Lönnberg

Viesti Kirjoittaja Nina Lönnberg »

Kiitoksia vihjeistä. Alajaostoon ollaan jo jätetty hakemus sisään ja kentille pitäisi pian siirtyä. Yksityisellä pentukurssilla näitä asioita ollaan jo jonkin verran harjoiteltu.
Maijulle sanoisin vielä, että tuo kiinni käyminen on tapahtunut lenkkipoluilla, jolloin on hankala valita kulkeeko siellä "vieraita, koiria ymmärtämättömiä ihmisiä". Tietenkin koirani käyttäytymisen tuntien olen valmiina ja pyrin jo ennalta ehkäisemään/varautumaan ettei tuollaista näykkimistä tapahtuisi kun joku vastaan tulee tai ohi kulkee.

Noiden pyörien suhteen on onneksi jotain edistystä tapahtunut sitten pahimpien aikojen, ja enää vain n. 50% niistä saa koirani huomion. :wink: Täytyy yrittää tuollaista "siedätyshoitoa". Itsekin sitä syyllistyy odottamaan pennulta liian nopeasti liian paljon. Uskon kyllä että ajan ja harjoittelun kautta siitä vielä kunnon koirakansalainen tulee. :)
Sanna-Mari Räsänen

fillareista

Viesti Kirjoittaja Sanna-Mari Räsänen »

joo, tosiaan pentuha sulla on vielä ja ei hän niitä vihaa vaan niiden kans olis kiva leikkiä ja jahistaa niitä takaa ku sopivasti lahkeetki vipattaa mistä olis niin kiva ottaa kii.

täytyypä sanoa et aika erikoinen on teill siellä päin pentukurssi jos noin neuvotaan.. hieman ihmettelen kyllä.

meillä oli hieman samantyylisiä onkelmia pyörien, potkurien, pulkkien ja lastenrattaiden kans (kun ne oli outo ja uus juttu, lähinnä oli urpattelua ja karvojen nostamista ku ollaan epävarmoja)

mutta siihenki tehos kaikkein parhaiten siedätyshoito. enää meiltä puuttuu vain rollattori-seikkailut



kuljin koiran ja potkurin/pyörän/ lastenvaunujen ym kanssa ihan rauhallisesti enkä´puhunu muuten ku kehuakseni koiraani.
yksi kerta riitti jokaiseen. paitsi, lastenvaunuihin tarvittiin ainaki se 10 kertaa et tottu niihin.

onneks me ei olla jahisteltu mitään, ei edes kissoja. :lol:

mieluummin kehu aina koiraasi kuin että reuhdot hihnasta.

pitkällä pinnalla ja lempeydellä voitat enemmän ja paremmin.
ehkä tuota reuhauttamista käyttäisin aivan viimeisenä vaihtoehtona,


kontaktin luominen ei ole ihan helppoa eikä se tapahdu parissa päivässä. mun oma vaavi täytti 10kk ja meilä alko toimia katsekontaktin ottamine pyynnöstä vasta hiljattain (tosin ei oltu ees opeteltu sitä)

koulutuksissa oli hankala olla kun siellä vaadittiin sen osaamista niin sit päätim ottaa joka ikiselle lenkille makkara/namibaarin mukaan ja aloin pyytää katsekontaktia aina kun ohitettiin jotain ja sit palkka.

palkan paikkaa ajaa myös joku huippuhyvä lelu josta voi sit vähä taistella ku on menty ohi, mutta todettakoon että makkaraa saat syöttää mielinmäärin ja tällä metodilla ei niin kauheasti voi opettaa ns.vikaan

voit liittää kontaktin hakuun jonkun sanan esim. katso

meillä ei aiemminkaan eikä myöskään nyt koira saa ruokaansa mennä syömään, ei saa lähteä luota kun lasken irti, tai ovista ei tullla ennekuin on saatu lupa juuri tuolla katsekontaktilla.

aluksi palkkaukseen riitti ihan pienikin vilkaisu ja namia ja kehut.

näin voit siis aloittaa ja tehkää se rauhallisessa paikassa. pidä huoli että koirasi katsoo sinua silmiin. tämän jälkeen et ota mitään kontaktia koiraan ja olet aivan hiljaa kunnes se taas ottaa sinuun ITSE kontaktia. taas namia ja kehuja.

vähitellen voitkin sit alkaa vaatia tekemään koiraasi tämän pyynnöstäsi.

eli kun ohitatte pyöriä tms jotka häntä kiinnostaa niin ole koiraasi nopeampi. voitte vaik loikata sivummalle ottaman kontaktia.

se mitä koirasi ei näe, sitä ei siis ole.

meillä neiti välil unohtaa pyytää lupaa.. tänäänkin seisoin valehtelematta sen 20min ennenku neiti muisti et ainiin jotain piti tehdä.

löydät myös paljon ohjeita kontaktin hakuun netistä.

itse käytin opetuksen alkuvaiheessa nakstinta.

.... muista kehua koiraasi aina kun se muuallakin teidän ollessa ottaa sinuun itse vapaa ehtoisesti kontaktia.

tämä on kuitenkin ihan helppo homma mutta kuitenki aika vaikee.

niin, ja pidä huoli, että koirasi oppii saamaan palkan "silmistäsi" : eli annat namin ylhäältäpäin ettei se opi palkkaamaan itseään maasta tai muuten alempaa.

pyydä rohkeasti neuvoa koiraharrastajilta/kouluttajilta kentältä.

en minäkään mikään mestari ole näissä aisoissa mutta sanotaanko että monet asiat olen oppinut kantapään kautta ja pahemman kerran.
no, siperia opettaa.

TSEMPPIÄ mie mielellään anna lisä neuvoja jos vain osaan auttaa, mulle saa laittaaa s-postiakin.

niinhän se menee että ohjeita ja kouluttajia on yhtä monta ku on koiranomistajaa... on niitä vääriä/huonoja neuvoja ja niitä hyviä.

se vain niin moni asia pitää kokeilla mikä on se paras homma itselle.
Nina Lönnberg

Viesti Kirjoittaja Nina Lönnberg »

Hei taas!
Nyt on reilu viikko mennyt ja mieli vaihteeks korkealla. Oltiin eilen treenaamassa ja meidän enkeli kulki siellä muista koirista piittaamatta kiltisti. :D Kuviotkin meni niin kuin piti.

Pyörätkin ovat saaneet olla käytännössä rauhassa todella harvoja poikkeuksia lukuunottamatta. Ehkä tämä vielä tästä. Edistystä tapahtuu ihan huomaamatta pikkuhiljaa. :voitto2:

Vielä kuitenkin harjoiteltavaa ja parannettavaa löytyy, sillä tuo epäluulo vieraita kohtaan ei ole kadonnut minnekään. Ehkä enemmänkin kasvanut vaan. Jos joku pysähtyy juttelemaan, menee koira nuuhkimaan aluksi ihan kiltisti, kunnes yhtäkkiä tarraa käteen kiinni. Ollaan yritetty saada tuota epäluuloa karsittua antamalla vieraille makupaloja, joita voi antaa sitten koiralle, mutta ne syötyään alkaa räksytys ja hihaan kiinni käyminen. Niin ja yrittää se joskus tuota vaikka kukaan ei pysähtyisi tai katsoisikaan kuten aiemmin sanoin.

Näköjään tällaisen räyhäämisen kanssa on muillakin ongelmia kun noita muita palstoja katselee. Meillä se ei vaan niin paljon kohdistu muihin koiriin kuin ihmisiin. Kotona ja tutuille ihmisille se on varsinainen pehmo, mutta vieraihin suhtautuu todella karsastellen. Mikäli tähän vielä löytyisi hyviä neuvoja, olisin todella kiitollinen. Pelkät kiellot kun tuntuvat menevän kuuroille korville.
Kaupungissa kun asutaan, olisi todella tärkeää että pystyisi kulkemaan muista piittaamatta.

Mielenkiintoisena lisänä vielä, että julkisissa kulkuvälineissä se on kuin enkeli eikä välitä mistään tai kenestäkään, mutta kadulla kulkiessa sitten isottelee.
Vastaa Viestiin