Milloin pennun kanssa koulutukseen?

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Sanna Hildén

Milloin pennun kanssa koulutukseen?

Viesti Kirjoittaja Sanna Hildén »

Hei vaan!

Milloin mahtaisi olla sopivin ajankohta pennun kanssa koulutukseen osallistuminen? Ja missä tällaisia mahdollisuuksia mahtaisi olla? Onko sakemanneille omiaan vaiko sitten kaikille roduille yhteisiä?
Kirsi Aalto

Viesti Kirjoittaja Kirsi Aalto »

Heti kun rokotukset on ok.eli 3kk iästä lähtien pidetään jo pentukursseja,mie pidän pk rotuisille pennuille ihan oman kurssin mutta se on vasta syksyllä ja tiällä hesassa..ja mie pidän sellaisen kasvatuskurssin ei mitään toko ym.liikkeitä mitkä pentu kyllä oppii myöhemminkin:)
mutta tapakasvatus alkaa jo heti kun pentu tulee kotia
Sanna Hildén

Viesti Kirjoittaja Sanna Hildén »

Eipä tästä mitään taitaisi ilman tapakasvatusta tulla - oppivaiseksi on osoittautunut, mutta nähtävissä on jo elkeet oman tahdon lujuudesta :D

varsinkin puremisen, lahkeissa ja helmoissa roikkumisen kanssa ollaan ihmeissämme :shock:

otollista aikaa nyt, kun joku on pennun kanssa aina kotona niin on "ohjauksessa" aina valveilla ollessaan, ja kyetään tunnistamaan parhaat hetket eri harjoituksille.....mutta olisi myös mukava saada sitten myöhemmin ihan kunnon koulutusta ja ohjausta - itsellekin! :)
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Puremiseen/lahkeessa roikkumiseen:niskasta kiinni ja tiukka ei toistetaan tarpeen mukaan ja riittävän napakasti,vaikka pentu vinkaisee se ei satu.


Ja jos koira(toivottavasti) on ahne,niin ruokakipon kanssa voi pistää istumaan,maahan,tänne,paikalle yms.

Ja ei sen pennun kanssa tarvi(mun mielestä) vielä paljoa opiskella,kaikkea pientä odottaa vaan,että pää alkaa kestämään.
Eija Latva-Rasku

Viesti Kirjoittaja Eija Latva-Rasku »

Hei, meillä nyt 5 kk ja 2 vkoa vanha narttu. Ollaan käyty pentutokossa siitä lähtien kun sai tehosterokotukset (viikkoa norm. myöhemmin) eli taidettiin aloittaa toukokuun puolella ja kivaa ja hyödyllistä on ollut.

Pennuilla on tuo näykkiminen ja nyppiminen tyypillistä; me päästiin ihmeen helpolla tuon vaiheen ohi (sisällä). Itse en viitsi koiran nahassa roikkua vaan keksin pennulle muuta tekemistä ja yritän saada sen äkkiseltään kiinnostumaan siis muusta tekemisestä ulkona "missä on käpy/keppi" tms.

Meillä on onneksi mennyt nopeasti muuten tuo vaihe ohi, mutta tahtoo alkaa hyppimään kun yritän ravata neidin kanssa; ottaa joko vaatteista tai remmistä kiinni ja silloin pysähdyn kokonaan ja taas käpyä suuhun. Jos jollakulla muuta vinkkiä eikun kertomaan.

Sen verran olen tässä jo oppinut että mitä enemmän neidin kanssa treenaan sen paremmin ja nopeammin oppii ja on kotona rauhallisempi ja tasapainoisempi. Siksi olemme myös aloittaneet jäljestyksen sekä käymme joka toinen viikko näyttelyharjoituksissa (siellä tuo mainitsemani oire tuleekin yleensä esille). Muuten koira hyppääkin auton konttiin kiireellä kun huomaa että "treenireppu" on pakattu eli lähtee mielellään mukaan treeneihin.
Katri Kallionpää

Viesti Kirjoittaja Katri Kallionpää »

Moi Eija ja muut,

Meillä on kohta 6 kuukautta täyttävä narttupentu, jolla on kanssa vähän taipumuksena iskeä lahkeisiin kun lähtee juoksemaan. Käymme pennun kanssa parasta aikaa koirakoulutuksessa, jonka ohjaaja käski kieltämään pentua silloin hyvin napakasti (jopa niin, että pentu ihan pelästyy). Juostessa nilkkoja pureva paimenkoira nimittäin paimentaa ja se ominaisuus täytyy yrittää karsia mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, ettei koira tee sitä koko elämänsä ajan.

Täytyypä vielä hieman hihkua, kun oma pentu on kuin unelma: enimmäkseen tottelevainen :wink: , fiksu, miellyttämishaluinen, kiltti, rauhallinen ja vielä nin pirun nätti. Olen aivan rakastunut siihen :ihana:
Nina Kallio

Viesti Kirjoittaja Nina Kallio »

Eija L-R: Tällä hetkellä kuulostaa, että palkkaat koiran (kävyllä)hyppimisestä ja vatteittesi repimisestä...

Menepäs nopsasti oikeisiin koulutuksiin ja hanki oikea palkkausväline ennen kuin tilanne pahenee...
Hilkka Laakso

Viesti Kirjoittaja Hilkka Laakso »

Tuo remmin repiminen osui silmään...

Minä olen antanut pennun roikkua rauhassa, jopa kannustanut "vastustamaan". Osan lenkkiä pentu aina vie minua edellä remmissä, ja tuntenee itsensä mahtavaksi. :lol:

Minä olen mieltänyt tuon aika harmittomaksi laikiksi, jostakinhan sen on pennun riemua revittävä. Se lopettaa sen kuitenkin aina heti kun käsketään, eikä ole moiseen hullutuksen (ainakaan vielä) ruvennut, kun jotakin muuta puuhataan. Muuten Härveli ei roiku vaatteissa eikä raajoissa.

Kommenttia?
Marisa Lundström

Viesti Kirjoittaja Marisa Lundström »

^

Sama täällä.

Kyllä kakara on saanut reuhoa remmissä ihan vapaasti sillä "ehdolla" että kun kielletään niin se on top'tykkänään ja justhetipaikalla :D

Hiukka alta 5-kuinen kakru on kyseessä, ja kerran se hyvin hallitsee remmikäyttäytymisen niin saapi silloin tällöin reuhkata sydämensä pohjasta. Saahan noita uusia remmejä remmikaupasta... :wink:
kaisli-marie hakala

Viesti Kirjoittaja kaisli-marie hakala »

montako euroa menee kk remmeihin? :lol:
minkä takia pentua ei voi leikittää leluilla, patukoila tms. ,miksi remmi on parempi? (ainakin ne maksavat enemmän ja hajoavat nopeammin. :? )
Hanne Muurinen

Viesti Kirjoittaja Hanne Muurinen »

Me ollaan jo pari kertaa "omalla" kentällä käyty, vaikkei vielä tehosteita ole otettukaan. :oops: Minä olen ihan pirun ehdoton tuon ipanan kanssa, jolla ikää nyt siis 14 vkoa. Hihnassa EI roikuta, lahkeessa EI roikuta jne. Tosin tuon lahkeessa roikkumisen on onneksi lopettanut hyvin lyhyeen, toivottavasti tuo tapa ei enää palaakaan. Ja eipä se juuri hihnassakaan roiku.

Iltaisin käydään tunnin lenkillä, jossa tenava saa temuta siskonsa (ja emänsä) kanssa. Matka ei siis ole pitkä, mutta aikaa siellä vain tuhraantuu, kun pentuja odottelee ja katselee niiden leikkiä. Osa matkasta mennään sitten hihnassa (leikkiessä AINA irti). Pitkin matkaa, etenkin irti ollessa, kutsutaan luokse ("tänne") ja palkataan jollain oikein hyvällä (maksalla, makkaralla jne.). Hihnassa ollessa harjoitellaan sitten sivulle tuloa ("sivulle"), saatetaan ottaa myös muutama maahan meno ("maahan"). Olen myös alkanut kiinni ollessa opettaa "riittää"-käskyä. Tuppaa olemaan mielellään siskonsa kimpussa koko ajan.... :roll: :D Aika hyvin tuo "riittää" meneekin jo perille ja lopettaa siskonsa härnäämisen.

Pääasia noilla iltalenkeillä meillä kuitenkin on tarpeiden teko ja leikki, josta pennut varmasti oppivat paljon hyödyllisiä asioita tulevaisuutta silmällä pitäen.

Sori, taisin OT:ksi vetää enkä edes vastata kysymykseen. 8) :oops:
Vastaa Viestiin