Pennun murina

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Anita Heino

Pennun murina

Viesti Kirjoittaja Anita Heino »

Noniin, nyt on sitten sakemannin pentu (13vko)talossa! :ihana:
Aivan ihana koira, rauhallinen, kiltti, tottelevainen, ihan kuin enkeli.... :enkeli: :love:
Mutta arvatkaa kun annan sille ruuan ja erehdyn liian läheltä kävelemään, alkaa murina. Koira on kuin toinen, jäykistelee ja vilkuilee. Mutta kun kuppi on tyhjä, sama enkeli on taas talossa, häntä heiluu ja lisää ruokaa haluaisi. Tämä murina, ruuan ja "hyvien" luiden kohdalla alkoi kun, erehdyin antamaan pennulle(noin 10vko ikäisenä) lihaisen sianluun, sillon hampaitaan esitellen murisi, kun ohi kävelin.
Mitä siis tehdä? Pitäisikö koiraa kovistella/antaa syödä omassa rauhassa/olla välittämättä?
Tähän mennessä olen tiukasti kieltänyt, jos ei ole tehonnut niin niskasta kiinni (yleensä ensimmäisestä kiellosta uskoo). Mutta onko tämä sitten oikea tapa reagoida? Onko muilla ollut samallaista ongelmaa? Antakaa vinkkejä, te kokeneemmat.
Suvi Alanko

Viesti Kirjoittaja Suvi Alanko »

Mä oon tehny sillai et jos koira on meillä murissu luusta tai ruuasta niin kippo tai luu kylmästi pois nenän edestä.Edesmennyt narttumme oli aivan mahdoton ruuan suhteen...aloimme ruokkia koiran siten että pidimme kupista kiinni koiran syödessä,jokaisesta murahduksesta kuppi pois ja kun malttoi syödä niin kehuttiin ja siliteltiin.Ja tätä jatkettiin kunnes koira oppi syömään rauhassa ja salli meidän koskea itseensä ruokailun aikana.Ei laumassakaan alempiarvoiset päätä koska syödään,vaan johtaja ilmoittaa koska on muiden lupa syödä.Sallimalla koiralta moisen käytöksen saatat vaan itsesi ja muut perheenjäsenet hankalaan tilanteeseen,koira on silloin ottanut johtajan roolin.Meillä ainakin tukka tärisee jos meille erehtyy irvaileen luista tai ruuista.
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Pentu on oppinut entisessä elämässä=ennen teille tuloa sen,että ruoan ottajia on muitakin,eli aina pitää olla valmiina.

Eli anna pennun syödä rauhassa puuhaile siinä vieressä ja luottamus kasvaa pikkuhiljaa.

Tämä ei tarkoita ettei kuppia voi ottaa pois mutta älä hätiköi.

Jos otat kupin pois ja pentu örisee älä välitä,ota kuppi pois ja anna takaisin,turha alkaa selätteleämään yms toiset koirat on vaan tarkempia sen ruoan kanssa kuin toiset.
Tiina Viinikka

Viesti Kirjoittaja Tiina Viinikka »

Meillä kotona aina on ollut sakemanneja ja isäni niiden johtaja. Mutta yksi uros oli sellanen että aina murisi jos meni liian lähelle ruokakuppia tai luuta, ei se vika siltä ikinä pois lähtenyt, tosin muutenkin se oli luonteeltaan aika aggressiivinen ja arvaamaton koira.
Itsellä onneksi on nyt sellainen uros että hölmönä vaan katsois jos kupin pois ottaisi, ei edes välitä lihaisista luista, viimeksi meni nekin ihan hukkaan. :roll:
raija tuomisto

Viesti Kirjoittaja raija tuomisto »

Minä antaisin koiran syödä rauhassa ruokansa, niinkuin Milko neuvoi.
Pennun pitää osata odottaa ruokaansa ja luvan kanssa saa syödä sen.
Ruuan jätän aivan jalkojeni juureen (keittiössä) ja puuhailen samalla jotain, en kiinnitä mitään huomiota murinaan.
Pikkuhiljaa koira oppii ettei ruokaa tarvi vahtia, kukaan ei vie sitä siltä.
Koiran voi myös ruokkia kädestä ja/tai lisätä välillä kuppiin ruokaa.
Sirpa Hörkäs

Viesti Kirjoittaja Sirpa Hörkäs »

Miäkin huutelen luottamuksenrakentamisen perään.Ei se luottamus synny,jos tollasessa tilanteessa menee nassikkaa niskasta repimään tai ottaa sapuskat sen nenän edestä pois.Ehkä,jos pentu on kovin herkkis,niin sen saa "pelosta" pitämään mölinät mahassaan,mutta kuka sellasta suhdetta koiransa kanssa haluaa?
Sehän on ihan luonnollista,että "alemmatkin" puolustaa ruokaansa.Pentu tai aikuinenkaan ei siis ruuasta murinoillaan "yritä pomottaa".Osuvampi kuvaus niille murinoille vois olla epäluottamuslause.

Meillä ja tuo otus on aina syönyt ruokansa niin,että olen häärännyt siinä lähellä omiani,kuitenkin antaen koiralle ruokarauhan.En turhaan härki sen kuppia,enkä ottele kuppia huvikseni pois.Korkeintaan otan kupin käsiini,että koira saa putsattua viimesetkin rippeet sieltä tai olen lisäillyt kuppiin jotain "herkkua".
Kun se luottamus on kunnossa,niin syömisestäkään ei tarvi tehdä mitään numeroa,koira ei katso tarpeelliseksi puolustaa omaansa.Ja tietää,että koiralta voi tarpeen vaatiessa kaivaa kitusista väärät objektit pois sen käymättä näpeille.

Kai toi oma luottaa,kun se usein tuo luunsa mulle,että piteles akka tota,niin minä jyrsin. :D
Suvi Alanko

Viesti Kirjoittaja Suvi Alanko »

En minäkään mee repimään koiraa niskasta tai muutenkaan satuttamaan sitä,mutta yleensäkin meillä ei ole koskaan ollut muiden koirien kanssa ongelmana ruuan tai luiden karehtiminen...keskenään ovat nahistelleet ja murisseet mutta se on loppunut siihen kun itse tulen paikalle.Edesmennyt narttumme oli entisessä kodissaan oppinut ruuan kadehtimisen ja kun se meille tuli yli vuoden vanhana niin selväksi tehtiin ettei meillä suvaita tuollaista käytöstä.Eikä siinä mennyt kuin kaksi päivää kun koira oppi syömään kadehtimatta.Kyseisen koiran syödessä ei voinut yhtään liikkua kun se jo oli kimpussa,päätin tehdä siitä kerralla lopun.Toki pentu on pentu,mutta itse olen tehnyt kerrasta koirilleni selväksi sen ettei ihmisille murista ruokien ja luiden kanssa.Kukin tekee tyylillään,näin meillä ja elukat sen tietää.
Anita Heino

Viesti Kirjoittaja Anita Heino »

Mitä suvi teit että sait murinan 2päivässä loppumaan??!! :?:
Suvi Alanko

Viesti Kirjoittaja Suvi Alanko »

Annoin koiralle hyvin pieniä määriä ruokaa sen kahden päivän aikana ja joka murahduksesta kuppi siirrettiin odottamaan.Taas uudestaan ja hyvästä käytöksestä sai syödä ruuan loppuun.Ei tämä kyseinen koira mikään tyhmä ollut,äkkiä se hoksas mikä oli homman nimi.Ruokaa tarjosin siis muutaman tunnin välein.Toki koirasta itsestä kiinni kuinka äkkiä oppii tavoille ,mutta meillä ei annettu vaihtoehtoja paitsi että sitten ollaan ilman ruokaa.
Anita Heino

Viesti Kirjoittaja Anita Heino »

Nyt on murinat aikalailla loppu (joskus saattaa vielä hiljaa vähän pörrätä).
Tein vähän samallailla kuin Suvi, että jos murisi, kuppi pois. :arrow: sitten otettiin vähän istumisia ja maahan menoa tms. jos totteli, kuppi takaisin. Alkaa ton koirulin jäyistelykin jo hellittää... Kiitos, hyvistä vinkeistä!! :kumarrus:
Vastaa Viestiin