Koiran ulvominen vieraiden perään.

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Kristina Polso

Koiran ulvominen vieraiden perään.

Viesti Kirjoittaja Kristina Polso »

Sakemannini, kohta 6v narttu, on koko sen ajan mitä on minulla ollut (noin 10 viikkoa) ulvonut ja kiskonut vieraiden perään. Ei kotona, mistä vieras saa ihan rauhassa lähteä, mutta ulkona ollessa kyllä. Eli jos pysähdyn juttelemaan vaikkapa ihan uppo-oudon ihmisen kanssa, ja tämä lähtee sitten pois, koira alkaa ihan mahdottoman älämölön ja kiskoo tämän poistuvan henkilön suuntaan. Tätä ei tapahdu joka kerta, vaan silloin tällöin. Kun ulvonta alkaa, sitä on todella hankala lopettaa, olen kokeillut kieltoa, namia, leikkiä, rauhoittamista... mikään ei tehoa, vaan koira ulvoo aikansa, sitten korvat lurpassa lähtee kävelemään mukaani. Eli mistähän mahtaisi johtua? Ja miten saada kitettyä pois?

Sen jo tiedän, että johtajuusongelmaa meillä on edelleen, vaikka parempaan suuntaan ollaan menossa jo. Lenkillä ei enää juuri räyhää toisille koirille, vain muutamalle "valitulle" yksilölle. Ja olen siis koiran 3 omistaja, voisiko tämä vaikuttaa käytökseen?
Jonna Putkonen

Viesti Kirjoittaja Jonna Putkonen »

Hei! Onko tilanne yhtään parantunut? Olet kuitenkin sakemannille jo kolmas omistaja joten saattaa viedä enemmän aikaa koiran tottua taas uuteen kotiin ja "komentajaan" jota täytyisi kiltisti totella että elämä olisi mukavaa ja tasapainoista. Sanontakin kuuluu että saksanpaimenkoira on yhden ihmisen koira ja kun näin käy, että koira vaihtaa omistajaa, varsinkin useammin kuin kerran, sillä saattaa mennä pää pyörälle. Kuusivuotiaalta koiralta vie huomattavan paljon enemmän aikaa tottua uuteen kotiin kuin pieneltä pennulta, joten kärsivällisyys on kaiken a & o.
Millaisista oloista olet koiran hankkinut? Tiedätkö millaisia ihmisiä sen elämässä aiemmin on ollut? Ehkä sillä on jonkinnäköisiä tunnetiloja minkä takia se päästää mekkalan joskus kun joku ihminen lähtee sen luota. Ajan kanssa asia helpottuu melko varmasti ja odotahan vain, kunhan koira ottaa sinut aivan omakseen niin uskoisin että pääsette ongelmasta eroon! Maltti on valttia :P
Vastaa Viestiin