koulutusvinkkejä?

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Eveliina Kuuskoski

koulutusvinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Eveliina Kuuskoski »

Miten olette opettaneet koiranne seisomaan näyttely asennossa ja seuraamaan vierellä.. onko opetus vaikeaa, kun koira on jo 7kk..? olen yrittänyt opettaa, mutta koirallani on hirmuisesti energiaa ja se alkaa ns vouhottamaan :lol: Miten saan koirani tottelemaan, kun se on auki.. jos tiellä menee joku, juoksee se tekemään tuttavuutta, eikä ota kuuleviin korviinsa minun huutojani.. :evil:
Seija Savas

Viesti Kirjoittaja Seija Savas »

Ei tuo ole kovinkaan poikkevaa. Mulla on 7 kk narttu, joka on just samalla tavalla kiinnostunut ohikulkijoista ja äänistä. Yritän muistella edellisen pentuaikoja. Edellinen koira sai paljon kontakteja heti alusta, nykyinen ei kovin paljon verrattuna edelliseen. Tottakai kaverit kiinnostaa kaikki kaverit. Yritetään hommata niille mahdollisimman paljon sopivia kavereita.
Terhi Puumalainen

Viesti Kirjoittaja Terhi Puumalainen »

:shock: Älä ihmeessä pidä koiraasi irti, jos se karkailee ohikulkijoiden luo! Mitä jos se kiinnostava ihminen onkin tien toisella puolella ja rekka tulee just. Tai jos se mummo pelkää kuollakseen ja saa tilanteessa sydänkohtauksen, kun vihanen susikoira tulee puremaan. Tai vastaantuleva koira onkin äärimmäisen aggressiivinen ja pentu saa vekit niskaansa ja ehkä ikuisen pelon muita koiria kohtaan.

Ensimmäinen pennulle opetettava asia tulisi olla juuri luoksetulo. Ja niin kauan kun se ei ole varmaa, ei kannata yleisillä paikoilla pitää pentua irti.

Kannattaisi mennä koulutuskentille mukaan jo pian, kun koirasi on tuon ikäinen, eikä koulutusmenetelmistä ole tietoa... Kohta se on erittäin hankalasti hallittavissa, kun vielä kasvaa. :roll:
maiju savolainen

Viesti Kirjoittaja maiju savolainen »

Ei koiralle tarvi hommata mitään kavereita. :shock:

Koiran ohjaaja on sen paras kaveri. Ellei näin ole, niin koira hakee huvituksensa muualta. Vaikkapa karkailemalla kiinnostavampien kohteiden luo.

Miksi ei 7kk vanha pentu oppisi, kun vielä 7v. aikuinenkin oppii? Pentua ohjaillaan käyttäytymään toivotulla tavalla, ja sitten käytös vahvistetaan palkkaamalla.

Mene ihmeessä lähimmän alaosaston koulutuksiin mukaan. Siellä on oikeat ihmiset neuvomassa, niin tottelevaisuuskoulutuksessa kuin näyttelyharjoituksissakin. Eikös koirasi kasvattaja myös neuvo kuinka pentua tulee käsitellä?
tarja tammilehto

Re: koulutusvinkkejä?

Viesti Kirjoittaja tarja tammilehto »

Eveliina Kuuskoski kirjoitti:.... Miten saan koirani tottelemaan, kun se on auki.. jos tiellä menee joku, juoksee se tekemään tuttavuutta, eikä ota kuuleviin korviinsa minun huutojani.. :evil:
Hmm.. ja eikös tuo järjestyslaki kiellä koirien pitämisen irrallaan. Nimenomaan taajama-alueilla, jossa on kaikenlaista vaaraa...
( Terhi tuossa aiemmin jo esimerkkejä antoikin ).
Eveliina Kuuskoski

Viesti Kirjoittaja Eveliina Kuuskoski »

Kiitos opastuksesta.. Asun maalla joten koira on juoksennellut isolla pihallamme, kun olen sen kanssa leikkinyt, heitellyt palloa ja sen sellaista.. tiellämme kulkee harvoin ihmisiä.. :wink:
raija tuomisto

Viesti Kirjoittaja raija tuomisto »

Juuri tuon takia täällä maalla en pääse tekemään pitkiä pyörälenkkejä vaikka hiekkateitä olisi kuinka ristiin rastiin. Koska tappelu on pystyssä heti kun toinen koira "hyökkää" pihasta. Ja näitä vapaana "pihassa pysyviä" koiria riittää. :evil:
Eveliina Kuuskoski

Viesti Kirjoittaja Eveliina Kuuskoski »

Pakkohan sitä jossain on palloa heittää.. Vaikeahan sitä on hihnassa on silloin pitää ja kun plaania on runsaasti, niin aidan teko on melko mahdotonta.. 8)
Suvi Alanko

Viesti Kirjoittaja Suvi Alanko »

Tässäkin tapauksessa koiraa saa pitää irti omassa pihassa jos se pomminvarmasti pysyy omassa pihassa toisen koiran nähtyään...Meillä pistettiin koirat tarpeeksi pitkän liinan päähän kun piti palloa heitellä eikä ollut vielä aitoja ympärillä.
Vastaa Viestiin