seuraaminen ja kontaktin otto, vapaanaolo kysymyksiä

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Pauliina Kotilainen

seuraaminen ja kontaktin otto, vapaanaolo kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Pauliina Kotilainen »

Kuinka monella eri tavalla haluatte koiranne käyttäytyvän hihnassa/seuraavan? Olen tässä itse alkanut pohdiskelemaan tuota seuraamishommelia, eli treeneissähän haetaan tätä "kontaktiseuraamista" eli koira tuijottaa silmiin ja on keskittyneesti mukana jutussa.
Entäs sitten jos haluatte koiranne seuraavan lenkillä ollesaan esim. toista koiraa ohittaessa? Eli itse kuvittelisin ihannetilanteeksi, että koira lönkyttelisi rauhassa sivulla. Haluan oman koirani käyttäytyvän näin myös esim. kaupungilla kuljettaessa yms vastaavissa tilanteissa. En kuitenkaan näe mitään syytä "kontaktiseuraamiseen" näissä tilanteissa.
Kolmas tilannehan on sitten lenkillä "vapaa huitelu" :lol: En tosin itse näe sitä mitenkään remmistä repimisenä, annetaan koiralle vain hihnaa reilusti jotta on tilaa römytä ojan pohjia.
Onko teillä näille kaikille tavoille eri käskysana? Miten muuten erottelette nämä seuraamiset?
Toinen mieltäni askarruttava aihe on sitten koiran ns. varmuus. Eli edellinen saksanpaimen narttuni oli erittäin luotettava koira vapaana ollessaan. Uskoi kaiken eikä lähteny minkään (melkein...) perään. Ongelmana oli kuitenkin kissat ja jänikset. Semmoisen jos näki jossain niin se oli menoa se. Saattoi myös joskus yllättää kiinni ollessaan. Onpa tainnut minultakin kerran lähteä olkapää sijoiltaan kun rauhassa juttelin tuttuni kanssa jalkakäytävällä seisten. Koira istu rauhassa vieressäni. Sekunnin sadasosassa löysin itseni ojasta. Koira oli huomannu kissan metikössä ja päätti että nyt mennään. Tilanne oli niin nopea, etten ehtinyt oikein mitään.
Miten tämmöisen saa kitkettyä pois? Olisiko vain pitänyt kehittää siedätyshoitoja? Eli järjestää tilanteita joissa koira on kiinni ja näkee houkuttelevan saaliseläimen. Sitten vain tehdään selväksi että sinne EI mennä? Mites tämän saa sitten siirrettyä vapaanaolo harjoitukseen?
Minkään sortin valtataisteluita ei ollut, oman kokemukseni mukaan johtajuus yms oli kunnossa, eli en tiedä mistä syy löytyisi. Koira vain muuttui kuuroksi ja anto palaa. Palasi sitten takaisin kun ei otusta kiinni saanut.
Korhonen Johanna

Viesti Kirjoittaja Korhonen Johanna »

Itse käytän pennulleni "mennään" käskyä lenkillä, kun haluan sen kulkevan mukanani. Niin pitkälle saa mennä, kun hihna riittää , mutta vetäminen on kiellettyä .
Aijon käyttää "seuraa" käskyä "kontakti seuraamisessa", kunhan aletaan sitä harjoittelemaan. :roll:

Tuohon kissojen ajamiseen en osaa sanoa mitään,
kun ei ole siinä ongelmaa ollut.
Koirani on pienestä asti tottunut kissoihin
(ja tietää että niiltä huutia saa ja kovasti, jos alkaa riehumaan.. :D )
minna tirkkonen

Viesti Kirjoittaja minna tirkkonen »

meillä käytetään seuraa käskyä ainoastaan koulutuskentällä. Lenkillä käsky on sivulle ja vapaa silloin kun voi kävellä liinanmitan päässä minusta.
Janina Vesala

Viesti Kirjoittaja Janina Vesala »

Meillä käytössä on oikeastaan 4 eri käskyä. Itse seuraamisessa käsky on 'sivu', Kontaktikävelyssä 'mennään'. Jos haluan, että lenkillä koira kulkee vierellä nätisti, mutta ei kuitenkaan pidä kontaktia, käsky on 'tule'. Eli koira tulee nätisti vierellä, mutta ei tarvitse ottaa kontaktia. Kun tyttö saa mennä ja haistella annan käskyn 'mee vaa'. Eli kyllä näitä käskyjä meillä aika paljon on :)

Meillä myös ongelmana nämä pienemmät nisäkkäät ulkona. Jos rusakko osuu näköetäisyydelle, se on menoa sitten eikä tyttö kuule eikä näe mitään. Vietit jäävät vielä noin vartiksi päällekkin takaa-ajon jälkeen. Ainut asia jossa meillä on ongelma ja olisi kiva jos tähän tepsisi jokin keino, mutta minä en ainakaan tiedä mitä voisin tehdä.
Vastaa Viestiin