Haku!

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Sanni Sengström

Haku!

Viesti Kirjoittaja Sanni Sengström »

Miten olette alkaneet treenamaan hakua ja minkä ikäisenä (siis koiran ikä :wink: )?
Lea Ojala

Viesti Kirjoittaja Lea Ojala »

Meillä oli ukko n. 1/2v.
Hakuryhmässämme on käyny jopa 3 kk ikäsiä pentuja muutaman kerran herättämässä juttua ja sit ovat jääneet tauolle kasvamaan.
Hilkka Takala

Viesti Kirjoittaja Hilkka Takala »

Vanhempi taisi olla puolivuotias ja nuoremman kanssa otettiin ensimmäiset vainut 9 viikkoisina, en usko et iällä on mitään alarajaa.
raija tuomisto

Viesti Kirjoittaja raija tuomisto »

Eikä yläikärajaa :wink:

Ensimmäinen koira hakua aloitellessa 3-4v (itse olin 27v)
Silloin pidettiin koiraa kiinni, maalimies juoksi lähimmän puun taa piiloon ja koira lähetettiin perään....

Toinen koira oli 2-3v, siihen aikaan käytettiin aluksi haamuja ja ääniapuja. Haukku liitettiin myöhemmin hommaan mukaan.

Nuorimmainen oli 8-9 viikkoa, vainulla aloitettiin, otettiin myös peräänjuoksuja, haamuja ja ääniapua.
4-5kk ikäisenä harjoiteltiin rullantuontia pellolla, myöhemmin rulla vaihdettiin haukkuun
Nyt koira on 3v, edelleen otetaan vainuja, paräänjuoksuja haamuja...
Hilkka Takala

Viesti Kirjoittaja Hilkka Takala »

No raija, ajattelin ettei kukaan murehdi yläikärajaa vaan miettii onko pentu liian nuori, mut onneks olit tarkkana :D

Nuorimmaisellani aloitin siis haun opetuksen ottamalla ilmavainuja, pentu tajusi homman heti ja nyt koiran ollessa puoli vuotias olen ottanut mukaan lähettämistä, eli hain koiran kanssa vainun, palaamme keskilinjalle ja lähetän koiran.

Niin ja haukkuilmaisua olen pennulle opettanut nelikuukautisesta lähtien aluksi kotona ja ulkona ja sitten pari kertaa keskilinjalla ja nyt muutaman kerran ukon luona, sen jälkeen kun on jo saanut palkan löydöstä.
Mutta ilmaisulla ei tietysti ole vielä mikään kiire!
Sanni Sengström

Viesti Kirjoittaja Sanni Sengström »

Osaistteko kertoa vähän konkreettisemmin, miten se haun opetus tapahtuu tai vaikka laittaa linkkejä, mistä löytäisi apua haun opetukseen:?: Meidän lähistöllä kun ei ole mitään hakuryhmää menossa, että voisi sieltä hakea apua. Foorumillakaan ei ole hakua käsitelty oikeastaan lainkaan :roll:
Hilkka Takala

Viesti Kirjoittaja Hilkka Takala »

no tuolta ainakin löytyy kattava opastus http://kotisivu.mtv3.fi/suojelu.net/hakua.htm

eli tuolla kohta tuuliharjoittelu on sitä vainun ottamista mistä minä pennullani aloitin harjoittelun.
Sanni Sengström

Viesti Kirjoittaja Sanni Sengström »

"Maalimies piiloutuu pennun näkemättä suht’ lähelle keskilinjaa vastatuuleen" Tarkoitetaanko tällä sitä, että pennun huomio kiinnitetään muualle siksi aikaa kun maalimies piiloutuu, ettei se näe mihin suuntaan maalimies lähtee vai eikö pentu saa edes tietää, että maalimies on lähtenyt johonkin piiloon (tulipa vaikeesti selitettyä) :?: Onko tuo keskilinja siis se paikka josta lähdetään hakemaan maalimiestä piilosta :?: Eikös tuo maalimies voi olla kuka tahansa henkilö, jota koira hakee innoissaan?
raija tuomisto

Viesti Kirjoittaja raija tuomisto »

Kyllä sun kannattais silti hakeutua johonkin hakuryhmään, yksin on hakua hankala harjoitella.
Kaikkia pieniä yksityiskohtia on vaikea selittää näkemättä tilannetta ja koiraa ja sinun itsesi on vaikea muistaa ilman ohjaajaa mitä milloinkin pitäisi tehdä.
Haussa periaatteena on että koira saadaan motivoituneeksi etsimään sille täysin vierasta maalimiestä.
Keskilinja on paikka mistä koiraa lähetetään linjan molemmille puolille etsimään.
Pennulla täytyy olla tieto että joku lähti piiloon, koira voidaan kääntää ympäri tai viedä sitä poispäin ja palataan takaisin hakemaan vainua maalimiehestä. Tärkeää on että maalimies kiertää tarpeeksi kaukaa piiloon ettei koira saa vainua tämän jäljestä.
Peltonen, Satu

Viesti Kirjoittaja Peltonen, Satu »

Voisiko joku ystävällisesti kertoa, että miksi ihmeessä maalimies palauttaa koiran keskilinjalle?

Musta olisi loogisempaa ja järkevämpää, että maalimies odottaa alusta asti koiran kanssa piilossa, että ohjaaja menee paikalle. Mutta ikinä, koskaanhan ei tule kisoissa tai kokeissa eikä VARSINKAAN TODELLISUUDESSA käymään niin, että eksynyt kipittää koiran kanssa ohjaajan luo.

Mikä tässä on pointti? Koska kuulemani selvitys ihmiskuljetuksesta ei mene mulle läpi. Hakukoiran tarkoitus ei lienee ole kuljettaa ihmistä itsekseen mihinkään. Se, että koira pysyy maalimiehen mukana eikä jätä häntä ei oikein myöskään kuulosta järkevältä sillä voihan maalimies liikkua koiran kanssa piilon ympärillä.

Joten voisiko joku kertoa mulle, miksi näin?
Vastaa Viestiin