Luoksetulo

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Lotta Heikkilä

Viesti Kirjoittaja Lotta Heikkilä »

Lilli Hyvärinen kirjoitti:Sanni,sitä liinaa saa ainakin pk-tavaroita myyvistä eläinliikkeistä,mutta tosiaan tavallinen pyykkinarukin käy hyvin ja kulkee kevyesti koiran perässä.

Lotalle;eihän kukaan kehoitakaan nuhtelemaan koiraa sen tultua luokse.
Oho, tää ei oikein osannut lukea. sorry! :oops:
Janina Vesala

Viesti Kirjoittaja Janina Vesala »

Jos ei ensimmäisestä käskystä tule luokse, oletko kokeillut että lähdet itse juoksemaan karkuun täysillä? Mitä koira tällä hetkellä tekee? Jääkö tyytyväisenä leikkimään itsekseen vai hätääntyykö ja juokseeko perääsi? Sanotaan, että normaalisti jokainen koira jolla on ihmisen kanssa suhde kunnossa lähtee ihmisen perään tämän juostessa karkuun.
Jos teillä tämä menee niinkuin "pitäisi" niin palkkaat koiran vaikka jollain ekstraherkulla kun on tullut luoksesi. Ja tosiaan, harjoittele myös muulloin kuin silloin kun sinun täytyy koira kytkeä. Eli koira saa juoksennella vielä sen jälkeenkin vapaana vaikka on luonasi "joutunut" käymään.
Koirasi voi myös pitää sitä leikkinä kun ei anna ottaa kiinni. Jos olet JOSKUS KERRAN EREHDYKSISSÄSI vähänkin "jahdannut" tai muuten vain antanut sellaista kuvaa että yrität saada sitä kiinni niin koira alkaa pitää sitä leikkinä. Onkai se kivaa kun omistaja hikihatussa miettii kuinka saisi koiran kiinni.. En minäkään tulisi luokse jos se karkuun juokseminen olisi kivempaa :P
Tässä jotakin ajatusta...Toivottavasti saat sen sujumaan!

Meillä luoksetulot sujuneet moitteettomasti 7 viikkoisesta lähtien ilman mitään houkutteluja tai muuta hermoja raastavaa ;)
Sanni Sengström

Viesti Kirjoittaja Sanni Sengström »

Kyllä koira ampaisee perääni kuin ohjus, jos lähden toiseen suuntaan juoksemaan, mutta se menee ohi eikä anna ottaa kiinni. Tänää oltiin mettälenkillä ja koira pysytteli koko ajan lähellä ja kun huusin sitä, se yleensä tuli luokse, mutta ei joka kerta. Sitten jos se tuli, palkitsin sen nakeilla, kehuilla ja rapsutuksilla.

Tuota liinaakin kokeiltiin, mutta ongelmaksi tuli se, kun oltiin mettälenkillä, se ei pysynyt polulla vaan meni pitkin metsikköä, jolloin liina ei sitten toiminut.

Olen nyt tehnyt niin, että aina kun annan ruoan tai ollaan menossa pihalle, kutsun koiraa ja kun se tulee, palkitsen kehuilla ja rapsutuksilla ja sitten tuolla ruoalla jos on sen aika. Välillä huudan sitä myös "turhaan" ja kun se tulee (tulee sisällä aina kun huudan), palkitsen sen herkuilla.

Nyt ollaan mielestäni hiukan edistytty jo 8) Kyllä se tästä sitten..
tanja ruuskanen

Viesti Kirjoittaja tanja ruuskanen »

Tämä nyt ei sinänsä liity luoksetulo ongelmaan, mutta kysyisin nyt kokeneemmilta, että kuinka saada koira tulemaan mahdollisimman "tiiviisti" luokse? Narttu nyt 11kk ja ollaan ihan hiljattain alettu opettelemaan eteentuloa ja kerta toisesensa jälkeen neiti yrittää joko suoraan sivulle taikka jää ½m-1m etäisyydelle minusta :? Alaosastolla muistan neuvon jossa koira asetettiin n. metrin-kahden päähän eteen ja hihnan avustuksella/kaulapannasta ohjaamalla otettiin luokse tiiviisti. Tämä ei kuitenkaan ole tuottanut toivottua tulosta.

Olen harjoitellut nyt seinän tms. vieressä, jolloin koira ei pääse edes yrittämään sivulle vaan eteentulo on ainoa vaihtoehto. Hyvin menee, mutta aivan liian kauas minusta. Mitä neuvoksi? 8)
Lotta Heikkilä

Viesti Kirjoittaja Lotta Heikkilä »

Meillä auttoi ainakin se, että pyysin koiran istumaan ja itse siirryin sen eteen haluamaani kohtaan. Se ei selvästi tuntunut aluksi koirasta mukavalta ja se yritti aina peruuttaa vanhaan paikkaansa, mutta kun sitä oltiin muutamia kertoja harjoiteltu koira ei enää pyrkinyt taaksepäin ja nykyään luoksetulossa tulee oikealle paikalle (yleensä ;) ). Palkitsin koiraa nameilla, kun se oli hyvässä kohdassa ja piti muhun kontaktia "iloisesti". Nämä ohjeet tuli meidän alaosaston kouluttajilta.

Ja luoksetulossa ohjeena oli, että palkkaan koiran lelulla aina sen kuonon menosuuntaan eli mun vierestä selän taaksepäin, enkä siten miten se mulle olisi helpointa eli koiran pään taakse.
tanja ruuskanen

Viesti Kirjoittaja tanja ruuskanen »

kiitos vinkistä Lotta.

Pitääpä kokeilla ja katsotaan kuinka käy. Kyllä minä uskon, että sinnikkään harjoittelun jälkeen tämäkin rupeaa sujumaan, kunhan vaan saan koiran hoksaamaan mitä haluan tämän tekevän :wink:
Merja Takaeilola

Viesti Kirjoittaja Merja Takaeilola »

Mulle neuvottiin tämä keino, kun koirani jäi istumaan liian kauas. (Ja saat uskoa että väkisin ohjaus narusta eteeni sai vain koiran sekaisin ja inhoamaan liikettä... kokeilin sitä tietämättömyyttäni ensin) Koira jää istumaan kauemmas, menet itse jonkun matkan päähän, laitat jalat haaralleen ja heiluttelet palloa/patukkaa jalkojen välissä samalla kun kutsut koiraa, kun koira on lähellä niin heität lelun jalkojen välistä taaksesi ja koira menee samaa reittiä.

Lisää vauhtia koiralle saa jos joku pitelee koiraa ja kutsut sitä/heiluttelet lelua ja kun koira on oikein kiihkoissaan, niin kutsut ja avustaja päästää samalla koiran irti. Muuten samoin kuin edellä.

Tämä toimii kyllä vaan jos sulla on tarpeeksi pitkät jalat tai koira ei oo mikään poni. :D
Jaana Hiltunen

Viesti Kirjoittaja Jaana Hiltunen »

mula kans uuden penskani rohkeus ja uteliaisuus tuotti pään vaivaa...aikasemmat sakumaanikkoni kun ovat kaikki olleet sen sortin koiria et seurasivat minuu penskana ku hai laivaa...

Tämä neiti ei seuraile vaan kulkee omia polkujaan ja reittejään ja vilkaisee vaan aina et onkohan se mamma lähellä.

Omassa pihassa sitten luoksetuleminen meinasi ongelmaksi muodostua, mut aloin pitää aina namia taskussa ja kun penska omatoimisesti kipitti luokseni annoin luoksetulo käskyn ja sit namia.
Ja sisällä sitten kesken leikkien jne. kutsuin sen luokseni ja heti namia ja kehuja...ja siis namit kaivan esille vasta kun koira on jo luonani...
Vastaa Viestiin