Luoksetulo

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Sanni Sengström

Luoksetulo

Viesti Kirjoittaja Sanni Sengström »

Meillä on spu Retu, joka on nyt reilu 6kk. Ongelmana on se, että se ei tule luokse vaikka käsken. Kentällä se kyllä tottelee ja luokse ei tarvitse käskeä kuin kerran ja silloin se myös tulee jos minulla on herkkua tai jokin kiva lelu, (silloinkaan ei aina anna ottaa kiinni), mutta muuten se ei tule luokse muuta kuin silloin kuin sitä itseään huvittaa. Ollaan tehty sillai, että ei olla aina otettu sitä kiinni, kun ollaan luokse käsketty, ettei sille jää sellainen kuva että aina joutuu hihnaan kun tulee luokse.

Retu tykkää yli kaiken siitä, kun heitellään palloa, mutta kun se hakee pallon, se ei tuo sitä minulle vaan jää parin metrin päähän kököttämään ja odottamaan, että hakisin pallon :evil:

Osaisko joku auttaa meitä:?:
Kaisu Kotaniemi

Viesti Kirjoittaja Kaisu Kotaniemi »

Ota kaksi palloa käyttöön, kun koiralla on toinen voit houkutella toisen pallon kanssa uuteen leikkiin. Jospa se vaikka hoksais että sun luo on oikeesti kiva tulla..
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Aina kun annat ruoan kutsu luokse,jos ei tule luokse=ei saa ruokaa.

Oppii parissa päivässä,viimeistään,ellei sitten tapa itseään nälkään.

Tuon voi tehdä sisällä ja ulkona,kuppi ja eväät mukaan ja kokeilemaan.
Sanni Sengström

Viesti Kirjoittaja Sanni Sengström »

Kyllä Retu silloin juoksee luokse kuin viimeistä päivää, jos se tietää, että minulla on namia tai jokin lelu kädessä, mutta jos sillä itsellään on lelu, sitä ei meinaa millään saada kiinni tai jos haluan muuten vain saada koiran kiinni esim. koira-aitauksessa (ilman leluja) niin ei tule mitään :?
Veijo Kinnunen

Viesti Kirjoittaja Veijo Kinnunen »

Vanhat miehet tapas sanoa, "älä kutsu koiraasi silloin, kun tiedät, ettei se tule".
Tässäpä koulutusfilosofiaa pitkäksi aikaa.
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Jätät sinne aitaukseen,menet aikaisin aamulla/myöhään illalla ja jos ei tule luo,jätät sinne sen.


Et tietenkään lopullisesti,mutta sen verran,että "pelästyy".
Sanni Sengström

Viesti Kirjoittaja Sanni Sengström »

Olen jättänyt sen nyt pari kertaa aitaukseen niin, että se pelästyi ja kun menin takaisin, se tuli heti hihanaan ja sitten lähdettiin. Seuraavaksi kun menimme aitaukseen sama tapahtui taas: kun olimme lähdössä, koiraa ei kiinnostanut tulla. Olen nyt koittanut kutsua Retua sisällä usein luokseni ja antanut sille aina jonkun makupalan kun se on tullut ja paljon kehuja ja sitten päästänyt menemään. Toivottavasti toimii :roll:
Lilli Hyvärinen

Viesti Kirjoittaja Lilli Hyvärinen »

Moi Sanni!

Voisit kokeilla tälläistä:

Kytke koira normaalin hihnan lisäksi pitkään liinaan,pyykkinaruun tai muuhun vastaavaan. Päästä koira normaalisti vapaaksi,niin että jätät liinan perään. Annan koirasi touhuta normaalisti,ja hetken päästä anna sille yksi selkeä käsky luoksetuloon.

Ja nyt,jos koira jättää tämän noudattamatta,menet koiran luokse muutaman voimasanan päästellen ja vähän purautat sitä. Tärkeää;sinä menet koiran luokse,et vedä koiraa luoksesi! Tämän jälkeen menet juuri sinne,missä olit kutsuessasi koiraa,ja kutsut taas vain kerran,selkeästi.

Jos korvat ei vieläkään pelaa,ei siis huvita tulla,muistutat uudelleen että siitä seuraa ikäviä. Kun koira tulee luokse,palkitset sen hyvin sillä mikä sille on tärkeintä,ruoka,pallo,mitä tahansa. Muista,ettet houkuttele palkalla,vaan palkka kaivetaan esille vasta kun koira on luonasi.
Koira ei siis tiedä etukäteen että sinulla on palkka,totteleminen ei ole vapaaehtoista vaan sinä vaadit koiralta,ja palkkaat sen oikeasta toiminnasta. Muista todella kehua koiraa,kun se tulee,et missään nimessä saa olla vihainen sille enää tässä vaiheessa,kun se tekee oikein.

Voit käyttää liinaa myös noissa palloleikeissä,eli varmistat liinan avulla että koira ei pääse sinua pakoon. Ja voit vaihtaa tavallisen pallon narupalloon,jolla palkkaat koiran pienellä vetoleikillä kun se tuo pallon sinulle. Tai sitten tosiaan kaksi palloa,kun koira on luonasi ensimmäisen pallon kanssa,heität sille heti uuden ja leikki jatkuu.
Sanni Sengström

Viesti Kirjoittaja Sanni Sengström »

Tuota liinaa tarviikin kokeilla. Saako sellaisen ihan normaalista eläinkaupasta? Tänää oltiin taas kentällä ja otettiin vähän tottista ja sitten heiteltiin palloa. Kun olin pari kertaa palloa heittänyt, sain taas vartin verran huudella koiraa ennen kuin sain pallon takaisin :evil: Otin koiran kiinni, kun se tuli lähelle (se ei siis tullut luokse vaan jäi taas muutaman metrin päähän kökkimään)ja nuhtelin sitä kunnolla. Ei siinä sen jälkeen kyllä enää huvittanut palloa heitellä. Koira tykkää kyllä yli kaiken siitä, kun heitän sille palloa, mutta se ei vaan tuo sitä takaisin vaikka koskaan ei olla perään lähdetty juoksemaan. :
Lotta Heikkilä

Viesti Kirjoittaja Lotta Heikkilä »

Mä en kyllä lähtisi nuhtelemaan koiraa, sitten kun se vihdoin on tullut sun luokse. Jos se koira ei vaikka ihan täysin tajua, mitä siltä haluat tai vaikka tajuaiskin, mutta jos sitä seuraa nuhtelu, kun se tulee, niin ensi kerralla miettii varmaan vielä pidempään, tuleeko vai ei.

Meillä luoksetulo toimii muuten aika hyvin, mutta juuri lelun, kepin tai pallon kanssa leikittäessä se ei aina toimi... tai ehkä toimii, mutta lelusta ei luovuta, vaikka se oliskin niin kivaa, kun se heitettäis uudestaan.

Nämä on onneksi pikku murheita verrattuna meidän vanhoihin...
Sanni Sengström

Viesti Kirjoittaja Sanni Sengström »

Nuhtelin koiraa, koska se ei tullut luokse vaan jouduin ottamaan sen kiinni.
Lilli Hyvärinen

Viesti Kirjoittaja Lilli Hyvärinen »

Sanni,sitä liinaa saa ainakin pk-tavaroita myyvistä eläinliikkeistä,mutta tosiaan tavallinen pyykkinarukin käy hyvin ja kulkee kevyesti koiran perässä.

Lotalle;eihän kukaan kehoitakaan nuhtelemaan koiraa sen tultua luokse.
Veijo Kinnunen

Viesti Kirjoittaja Veijo Kinnunen »

(lainaus aiheen aloittajalta) Kun olin pari kertaa palloa heittänyt, sain taas vartin verran huudella koiraa ennen kuin sain pallon takaisin Otin koiran kiinni, kun se tuli lähelle (se ei siis tullut luokse vaan jäi taas muutaman metrin

Koirankoulutukseen kuuluu kysellä, mutta jos vastauksia ei ota onkeen, saa kysellä, kysellä, kysellä ..........
Sanni Sengström

Viesti Kirjoittaja Sanni Sengström »

Veijo, kerroin vaan, että tänäänkin kävi taas niin, ettei koira tuonut palloa vaan jäi muualle kökkimään. Otan kyllä hyvistä vinkeistä oppia ja aijon tuon liinan ostaa. Eilen mm. kokeilimme sitä kahden pallon juttua, se vaan tosin ei onnistunut kun minulla oli narupallo ja hamppupatukka ja narupallo oli paljon kiinnostavampi koiran mielestä :roll:
Mari-Anne Hietakangas

Viesti Kirjoittaja Mari-Anne Hietakangas »

Hiukan vaikuttaisi siltä, että ongelma ei ole siinä luoksetulossa ollenkaan, vaan ohjaajan ja koiran välisessä suhteessa. Tosin hankala arvioida missä todellinen vika piilee, kun ei oo koko koiraa nähny - saati ohjaajaakaan.

Itse lähtisin tekemään itsestäni niin upeeta ja mahtavaa, että koira ei kahta kertaa mieti kenen luo mennään kun kutsu käy. Ei ne välineet tee autuaaksi! Kyllä sen omistajan kanssa pitää olla sitä upeeta ja mahtavaa - viis niistä välineistä.

Itselläni on reilu 4 kk riiviö ja eipä tarvii kahta kertaa luokse pyytää ku tullaan 100 lasissa. Ei siihen ole käytetty mitään välineitä, että on saatu moinen aikaseks. Riiviölle on vaan alusta asti luotu se fiilis, että "mamma" on maailman upein ja mahtavin - sen luokse kannattaa aina tulla.
Vastaa Viestiin