LUOTTAMUSPULA

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Heikki Heiskanen

LUOTTAMUSPULA

Viesti Kirjoittaja Heikki Heiskanen »

Muutamalla sanalla syysedustajakokouksesta mikä pidettiin 28.10 UKK instituutissa Tampereella. Kokouksessa esitettiin kritiikkiä Suomalaisia tuomareita kohtaan itselleni jäi vaikutelma, että Suomalaisiin tuomareihin ei luoteta. Haluaisin esittää kysymyksen mikäli harrastajat eivät luota Suomalaisiin tuomareihin, niin miten he sitten luottavat Suomalaisiin maalimiehiin.
Ville Salmia

Viesti Kirjoittaja Ville Salmia »

Taitaa olla arka aihe...... :D :D

Tähän varmaan moni haluaisi ottaa kantaa ,mutta ei taida uskaltaa!?

Useita kilpailijoita varmasti arvelluttaa julkisesti omalla nimellään tähän kirjoittaa. Se vaan mielestäni kertoo siitä että heillä on aivan oikeasti ja aidosti huoli omasta oikeusturvastaan, seistessään ens kaudella arvosteltavana. Muutenhan tähän otettaisiin kantaa ja mieipiteitä sinkoilisi laidasta laitaan. Mua asia ei henk.koht. tasolla kauheasti inspiroi . Luotanko tuomareihin vai maalimiehiin on epäoleellista. Avainkysymys kuuluukin; luotatko itseesi niin paljon että on samantekevää kenet kokeessa kohtaat? :wink:

En väitä etteikö asiasta olisi aihetta keskustella. Mutta suosittelen asian arkuuden huomioiden anonyymiä keskustelufoorumia. Kaikkea voi aina kehittää ja parantaa, mutta ilman keskustelua on turha edes yrittää.
Tällä tavalla asiasta ei synny keskustelua. H.H heitti kentälle tiukan kysymyksen. 8)
Heikki Heiskanen

Viesti Kirjoittaja Heikki Heiskanen »

Terve Ville en tiedä oliko kysymyksen tahditon vai ken ties vastaus kysymykseen. Valotan hieman että kaikki ymmärtäisivät kysymykseni. Tämä asia on aivan totta olen sen itse ollut näkemässä .Koiran ohjaaja halusi että yksi ja sama maalimies reenaa hänen koiraansa totta kai ohjaajan toive on toteutettava. Tulee viikonloppu milloin koiran on tarkoitus osallistua kokeeseen alaosasto mikä järjesti kokeen järjesti mahdollisuuden harjoitelle Perjantaina maalimiehen kanssa joka toimi kokeessa maalimiehenä. Tämä maalimies pitää suojahihaa oikeassa kädessä .Niitä muuten ei ole montaa Suomessa ja 2.niistä asuu Raumalla. Tulee koiran vuoro harjoitella mitä on reenannut yksi ja sama maalimies, koira kiertää tyhjän piilon tämän jälkeen ohjaaja lähettä koiran piilolle missä on maalimies. Koira tulee piilolle APUA siellä ei olekaan se tuttu ja turvallinen maalimie vaan aivan viertas ukko ja kaiken lisäksi hiha oikeassa kädessä .Lopunhan sinä Ville jo arvaatkin miten siinä kävi . Tässähän kävi juuri niin kuin ohjaaja oli halunnut aina sama maalimies mutta valitettavasti se ei aina vaan kokeessa onnistu. Tähän lopuksi ei ole peilin vika jos koetulos on huono ja koira ei mene rohkeukokeesta läpi
Heikki Heiskanen

Viesti Kirjoittaja Heikki Heiskanen »

Asia mikä minua ihmetyttää on seuraavanlainen koepuolen tuomareita kritisoidaan mutta on myös muistettava, että nämä samat henkilöt myös pukevat suojahaalarit päällensä ja ottavat suojahihan käteensä. Kritiikki häviää heti kun ollaan itse maalimiestä tarvitsemassa. En jaksa ymmärtää että ihmisestä tulee huonompi silloin kun hänellä on kädessään arvosteluluulomake. Joku muu voi olla asiasta taasen eri mieltä minun kanssani. Jäsenistön kannattaa muistaa myös, että olemme itse olleet luomassa järjestelmää millä tuomareita ja maalimiehiä koulutetaan he ovat näyttönsä pätevyydestään antaneet ja Saksanpaimenkoiraliitto on myös heidät siunannut. Ajatelkaa jos meillä ei olisi omia tuomareita koe/näyttely puolelta ja jos meiltä puuttuisi omat maalimiehet niin olisimme täysin huutolaispojan asemassa. Mikäli siellä tämän vuoden sm kisoissa on tapahtunut jotain vääryyttä niin toivon että se asia tutkitaan perin pohjin tehtyä ei saa tekemättömäksi mutta virheistä voidaan oppia.
Mika Leskelä

Viesti Kirjoittaja Mika Leskelä »

Joo minä sen toin esille:(keskultetuani usean SM-kilpailijan kanssa)Onneksi kokouksessa oli kaksi muutakin SM.issä olleita jotka yhtyivät kyseiseen asiaan
2000 luvun vaihteessa meillä oli kotimaiset tuomarit ja siitä luovuttiin, syystä tai toisesta
Olin jo yhteydessä oisko se ollut Puurunen keväällä ja kritisoin kotimaisten tuomareiden käyttöä SM kisoissa...
En ole aliarvioimassa kotimaisten tuomareiden pätevyyttä vaan sitä että meidän omat tuomarit näkevät ja kuulevat koko vuoden miten mikäkin koira pelaa ja käyttäytyy, joka taas valitettavasti vaikuttaa alitajuntaisesti tuomareiden arvostelukykyyn jossain määrin..Sitten voi vaikuttaa ohjaajan entiset meriitit, koulutus ideologia..ym ja vaikka edellä mainitsemat asiat eivät vaikuttaisikaan, niin ohjaaja ja tietenkin kaikki tietävä yleisö ainakin olettaa erillaisten asioiden vaikuttaneen arvosteluun
Kun meillä on ulkomaalaiset tuomarit tälläiseen ajatteluun ei kenelläkään tarvitse ryhtyä, vaikka tuomari tuntiskin ohjaajan koska muut eivät sitä tiedä...Pläää pläää
Ja samalla kun saadaan ulkomaalaisia tuomareita meille niin myös erillaiset arvostelut ovat oppia meidän omaan pienee maahamme..
Ulkomaalaisetkin tekevät arvioissaan virheitä suuntaan ja toiseen mutta....
Kotimaiset tuomarit eivät varmastikkaan tee arvosteluissaan "kotiin" päin vetoja vaan uskon ne "virheet" tulevan ihan jostain selkärangasta...
Tiedän myös että kotimaiset tuomarit pitää päästä myös arvostelemaan SM kisoihin niinkuin ohjaajan pitää päästä SM kisoihin mutta ehkä kuitenkin ohjaajalle tulee turvata tasapuolinen arvostelu ja oikeusturva....

Nim vain harrastuslajien tuomari
Ps Asiasta ollaan tekemässä SPL hallitukselle esitys ja sillä sipuli minun osalta, tosin tauko taitaa jäädä lyhyeksi
kari salkosalo

Viesti Kirjoittaja kari salkosalo »

Morjens Mika!

Oletko kenties ajatellut ryhtyä poliitikoksi? En nimittäin nopeesti lukemalla oikein saanut selvää, oletko ulkomaisten, vai kotimaisten tuomareiden kannalla, ja jos jomman kumman kannalla oletkin, niin ainakin perustelut olivat, sanoisinko hiukan vaikeasti ymmärrettäviä!

Ehkä olisi kuitenkin parempi ottaa selvästi kantaa, puoleen tai toiseen, jos kerran vaivautuu kirjoittamaan.

Sinällään asia ei minua kosketa, koska en ole varmastikaan osallistumassa SM:iin ensi vuonna, mutta kenties "vanhana konkarina", voin tuoda esille kantani. Kun koulutat koirasi riittävän hyvin, on ihan sama kuka sen arvostelee, koska olet aina "PALLILLA JA JOUKKUEESSA"!

Näin ollen on siis tietyssä mielessä sama, onko arvosteleva tuomari kotimainen, vai ulkomaan elävä! Oman koejärjestelmän ja tuomarikoulutuksen kannalta asialla on toki muitankin argumentteja. Jos kerran "satsaamme" omaan järjestelmäämme, ja koulutamme enevässä määrin päteviä tuomareita järjestelmämme käyttöön, niin en ymmärrä, ETTEI HEITÄ VOIDA KÄYTTÄÄ ARVOKILPAILUISSA ARVOSTELEVINA TUOMAREINA?

Edellä mainittu kannanottoni ei sinällään sulje pois ulkomaisten tuomareiden käyttöä arvokilpailuissa, tai kyläkilpailuissa. Tarvitsemme varmastikin edelleen ulkomaisia tuomareita arvostelemassa arvokilpailuitamme, mutta myös edelleen ja yhtälailla tarvitsemme kotimaisia tuomareita vastaavissa "skaboissa"!

Mielestäni nykyinen järjestelmä, kun sitä katsoo riittävällä aikajanalla on ollut varsin hyvä. Meillä on ollut vuosia, jolloin on tuomittu pelkästään ulkomaisten voimin, on pidetty karsintoja kotimaisten tuomareiden voimin, ja on ollut vuosia, jolloin on ollut esim. 2 ulkomaista, ja 1 kotimainen rihteri arvostelemassa. Aina on voittajat ja kärkikoirat saatu selville, ja aina on joukkue saatu lähetettyä maailmalle!

Eiköhän jatketa samaa rataa, ja vaihdellaan vuosittain tuomareita, niin kotimaisia, kuin ulkolaisiakin!

Joukkueeseen ja pallille nimittäin pääsee vain parhaiten koulutetut koirat, riippumatta siitaä, kuka ne arvostelee! TUSSITAULU RATKAISEE

T: Salkkis
kari salkosalo

Viesti Kirjoittaja kari salkosalo »

Niin, ja Mikalle vielä, et tuo edellinen viestini EI OLLUT KIRJOITETTU "vi*****u MIELESSÄ, vaan pelkästä kannaotosta aisaan.

T:Salkkis
Mika Leskelä

Viesti Kirjoittaja Mika Leskelä »

Oli vissiin taas epäselvästi kirjoitettu mutta olen sitä mieltä että käytettäisiin ulkomaalaisia tuomareita ainakin B ja C osassa...
Joo mulle ainakin on tähän mennessä ollut sama onko kotimaiset vai ulkomaalaiset jos tussitaulua katsoo...
Edellinen kirjoitus ei ole ainoastaan minun mielipiteeni (tosin harva uskaltaa sitä julkisesti sanoa)eikä edelleenkään kyse ole kotimaan tuomareiden ammattitaidon puutteesta vaan kilpailijoiden ja koirien liiasta tuntemisesta (suomi on pieni maa)
kari salkosalo

Viesti Kirjoittaja kari salkosalo »

Moi!

No,sen verran voin sanoa kokemuksella, että ne ulkomaisetkin varsin noppeesti oppii tuntemaan aikaisemmat joukkueessa olijat ja menestyjät. Eli edelleen sama, vaikka käytetään kotimaisiakin, paitsi et se tulee rutkasti halvemmaksi, ja säästyneet rahat voi käyttää joukkueen hyväks maailmalla....

T:Brasko

ps. tosi asiassahan tässä on kysymyksessä luottamuspula kotimisiin tuomareihin, mut kritisoijat eivät uskalla sitä suoraan sanoa!
Ville Salmia

Viesti Kirjoittaja Ville Salmia »

Mitä mieltä muut kilpailijat ovat? :?
Mika Leskelä

Viesti Kirjoittaja Mika Leskelä »

Julkisesti SPL syyskokouksessa 28.10 olivat huolissaan kotimaisten tuomareiden käytöstä myös Jari Kantoluoto ja Harriet Läike.
Asia etenee seuraavalla tavalla Jari Kantoluoto lupasi tehdä asiasta kirjelmän liiton hallitukselle johon kerätään nimiä esim viimeisen 3 vuoden ajalta jotka ovat osallistuneet SM kisoihin (toivottavasti löytyy ainakin ne jotka ovat "kahvikeskusteluissa" asiasta maininneet ja olleet huolissaan)
Kari kirjoitti ps. tosi asiassahan tässä on kysymyksessä luottamuspula kotimisiin tuomareihin, mut kritisoijat eivät uskalla sitä suoraan sanoa!
Vastaus: "elä mieti mikä on tosi asia, kun et tiedä mitä mietin"
:roll:
Tiesin kun tuon asian esille että siihen ei kovin moni uskalla ottaa kantaa mutta aiheesta varmaan pitää voida keskustella myös julkisesti eikä vaan parin kaljan jälkeen että kyllä mä olen myös samaa mieltä silläkin uhalla että osallistuu esim ensi vuonna Sm kisoihin, niinkuin Salkki sanoi pitää vaan kouluttaa koira riittävän hyvin että se pärjää....
Ps SPKL:n puolella käydään kans vuosittain samat "kahvikeskustelut" en tiedä onko kukaan julkisesti tuonut asiaa esille
Nyt se sit on mun puolesta tää keskustelu ohi, ei olis vissiin taaskaan kannattanut olla erillainen, no se selviää ens vuonna elokuun lopulla..
Jari Kantoluoto

Viesti Kirjoittaja Jari Kantoluoto »

Olisi toivottavaa, että keskustelu täällä palstalla lopetetaan tästä aiheesta. Asian suhteen edetään kilpailijoiden ja tuomareiden kesken ja lopputulemaksi saadaan varmasti kaikkia osapuolia kunnioittava tulos.
Marko Kurkinen
Viestit: 948
Liittynyt: 20 Huhti 1996 14:33
Paikkakunta: Oulunsalo

Viesti Kirjoittaja Marko Kurkinen »

Minun puolestani aiheesta saa keskustella täälläkin.
Kyllähän tämä varmaan koskettaa/kiinnostaa muitakin kuin vain kilpailijoita ja tuomareita. Ja tiedetäänkö me jo nyt esimerkiksi tulevien vuosien kilpailijat.
Ville Salmia

Viesti Kirjoittaja Ville Salmia »

Jari.. ei millään pahalla , mutta toi " kaikkia osapuolia" on aavistuksen verran kyseenalainen käsite. Pystyn omalta osaltani jättämään tämän aiheen varsin helposti. Kohtuuttomalta kuullostaa että päätöksentekoon tarvitaan vain jokin rajattu pikku joukko?!

Mutta lopuksi siteeraisin Canadan joukkuejohtajaa,MM-kisaajaa ja MM-tuomaria , Lance Collinsia ; " You just need to be good enough"!

Päättäkää mitä päätätte, kunhan annatte meidän treenata. (Punasvaaran äijät) :wink:
vesa kuosmanen

luottamuspula

Viesti Kirjoittaja vesa kuosmanen »

On hieno huomata, että täällä pystytään antamaan myös rakentavaa kritiikkiä. On tuomareita jotka pystyy arvostelemaan koiran ja ohjaajan suorituksen oikeudenmukaisesti. Ja sitten on tuomareita jotka eivät tähän valitettavasti pysty, vaan heille merkitsee onko ohjaaja kaveri vai ei. Ja on huomattavissa sellainen ikävä piirre kenen kasvatti koira on. Imatran Sm-kisassa tämä tuli selvästi esiin. Olen ihan samaa mieltä Mikan kanssa ulkomaalaisten tuomareiden käyttämisestä. Niinkuin Mika sanoi;meillä on vielä niin pienessä mittakaavassa tämä harrastuspohja ja tuomareille tulee tietty ennakkokäsitys koirista aikaisemman kokeen mukaan.
Tämäkin kritiikki on kirjoitettu rakentavassa mielessä, ei riitaa haastaen.
Vastaa Viestiin