Ongelmakoirakouluttajaa Jyväskylästä?

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Kaisa.Nikkinen

Ongelmakoirakouluttajaa Jyväskylästä?

Viesti Kirjoittaja Kaisa.Nikkinen »

Hei.

Onko kokemusta tai tiedättekö hyviä koirakouluttajia Jyväskylän seudulta?

Kyseessä ei ole ihan tavallinen ongelma saksanpaimenkoiran kanssa. Koiralla on alhaiset vietit, huono ruokahalu sekä sen on vaikea keskittyä lyhyitäkään aikoja. Kouluttajalla ei ole kokemusta eikä osaamista motivoida koiraa eli tarvitsemme todella kipeästi apua. Muuten koira on ihana luonteeltaan, kiltti ja sosiaalinen, joten toivoa on.
Auli Impola

Viesti Kirjoittaja Auli Impola »

Ystäväiseni, et tarvitse ongelmakoirakouluttajaa. Nuo asiat ovat ikävä kyllä yleensä synnynnäisiä ominaisuuksia. Ota yhteyttä paikkakuntasi spl-alaosastoon. Tee se, mikä on tehtävissä. He auttavat sinua niin paljon, kuin on mahdollista. Luultavasti koiraasi ei kovin pitkälle pystytä kouluttamaan, mutta koska se on kiltti ja kuuliainen, se on mitä mainioin kotikoira.

Valitettavasti sinun koiraltasi puuttuu "eväät" kouluttamiseen, koska sillä on matala viettitaso ja huono ruokahalu. Laumavietillä voisi kokeilla jotain. Ihan uteliaisuuttani, kuka on tehnyt diaknoosin, että koirallasi on matala viettitaso? Miten se näkyy? Millainen lapsuus koirallasi on ollut? Onko sen kanssa leikitty pentuna liian vähän tai liikaa?

Anyway, mene alaosaston kentälle. He osaavat neuvoa siellä enemmän.
Kaisa.Nikkinen

Viesti Kirjoittaja Kaisa.Nikkinen »

Olen saanut muutamia varovaisia arvioita tuosta vietistä muun muassa tuolla alajaoston koulutuksessa. Jotkut ovat sanoneet, että toisilla ne herää myöhemmin eikä minun vielä kannata heittää kirvestä kaivoon. Harmittaa etenkin siksi, että minä niin mielelläni harrastaisin ja kilpailisin koirani kanssa muutakin kuin näyttelyissä.

Koira tuli minulle neljän kuukauden ikäisenä ja jo silloin kasvattaja sanoi, että koira on aika itsenäinen. Minä en tuolloin tiennyt juurikaan koirankoulutuksesta ja vieteistä yms jutuista mitään. Minulla oli kuvitelma, että kun on saksanpaimenkoira niin kyllähän se oppii :roll:

Haluaisin vaan varmistaa ettei ongelmat johdu minusta tai jos johtuvatkin niin mitä voisin tehdä toisin siis ihan päivittäisissä askareissa etten vaan ainakaan ruoki sen itsenäisyyttä jne.

Sainkin jo yhden koirakouluttajan kiinni, joka tulee ihan kotia tutustumaan koiraani.
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

"Etten vaan ainakaan ruoki sen itsenäisyyttä jne. "

Mä ainakin koittaisin ruokkia itsenäisyyttä.

Tuttu tunne,tietyllä tapaa itselläni kaksi koiraa joista toinen on lapanen,kiva koira mutta harrastus mahdollisuudet olemattomat.

Sellaista "pientä kivaa" voi touhuta.
Kaisa.Nikkinen

Viesti Kirjoittaja Kaisa.Nikkinen »

Mitä tarkoitat? Siis sillä itsenäisyyden ruokkimisella?

Siis miksi sitä pitäisi vahvistaa?
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Mä antaisin koiran voittaa,tuntea että se on vahva(henkisesti),että se uskaltaa haastaa ja kohdata ne voittajana.

Eli siis koiralle sellainen tunne,että se pärjää kaikille ja kaikelle.

Eli ettei mikään lannista sitä.

Eli antaisin voittaa kaikki leikit,helppoja harjoituksia,jotka päättyvät ainakin sellaiseen harjoitukseen jossa koira onnistuu,eikä liikaa painetta.

Tosin sillä voi hiukan saada "ryhtiä" lisää,ei poista ongelmaa,mutta sen kanssa voi/pitää oppia elämään.
Kaisa.Nikkinen

Viesti Kirjoittaja Kaisa.Nikkinen »

Juu, tuollaisia leikkejä olemme leikkineet paljon. Annan siis koiran voittaa aina ja kehun maasta taivaisiin.
Mutta siinä ehkä olen tehnyt virheen, että olen liian pitkään kerralla leikittänyt tai kouluttanut, koska koira kyllästyy todella nopeasti. Olen siis olettanut liikoja.

Itsenäisyyden ruokkimisella tarkoitin oikeastaan laumaviettiä. Koska koiralla ei sekään ole minun mielestäni kovin vahva. Voiko sitä saada jotenkin nostettua?

Onko laumavietille "vahingollista" jos koira saa olla pihalla itsekseen vapaana tai jos lenkillä ollessa saa vapaana mennä mielensä mukaan? (kuulostaa tyhmältä kysymykseltä jos maalaisjärjellä ajattelee, mutta kysynpä kuitenkin :D ) vai pitäisikö minun minimoida kaikki itsenään vietetty kiva pois. Luin vaan jostakin kirjasta että laumaan leimautumista voi korostaa köyttämällä koiran remmin itseensä ja toisen koiraan sisällä ollessa ja sitten touhuta omia arkiaskareita ja näin koira leimautuu omistajaan :roll:

Sitä olemme harjoitelleet lenkillä että kun koira ei huomaa niin menen piiloon ja kyllä se minut etsii heti kun on haistellut hajut loppuun :lol:

Mutta muuten koira ei lenkillä juurikaan ota minuun kontaktia omasta tahdostaan.
Jonna Putkonen

Viesti Kirjoittaja Jonna Putkonen »

Hei Kaisa :) Susu-tytön pitäisi opettaa teidän Sennille vähän juttuja ;) Oletkohan juuri se Senni-koiran omistaja? En muista sukunimeäsi mutta juttusi kuulostavat siltä että Senni on kyseessä. Kerron sinulle yhden jutun kun nähdään! Muistuta minua tästä aiheesta ja näistä sivuista niin muistan mitä mun piti kertoa. Senni on mukava koira ja tiedän yhden tapauksen joka ei edes etsinyt omistajaansa metsässä kun se meni piiloon. Että ole iloinen siitäkin pienestä asiasta. Senni saa leikkiä 15.pv Susun kanssa niin paljon kun haluaa :) Toivottavasti Susu ei ainakaan syö teidän popcorneja jo sellaisia teette ja olkkarin pöydälle jätätte :b
Kaisa.Nikkinen

Viesti Kirjoittaja Kaisa.Nikkinen »

heippa Jonna

Sama Senni ja sama Kaisa. Susu vois kyllä opettaa todellakin sennille jotain fiksua kun se on jo niin aikuinen nainen :lol:

Kiva kun se tulee meille hoitoon niin mä voin lähtee kylälle näytteleen et onpa mulla fiksu koira :D ei vaan, en mä käytä susua niin alhaisesti hyväkseni.

Mutta nähdään taas lenkkeilyn merkeissä!
Jonna Putkonen

Viesti Kirjoittaja Jonna Putkonen »

No niin! Joo ei Susu ole vielä niin fiksu kun mitä välillä esittää. Se on alaknut taas syömään ulkona jotain löytämäänsä sontaa ja kokeilee välillä saisko kyttäämällä ruokaa. Susulle en oo koskaan antanu mistään pöydästä mitään enkä silloinkaan kun se kyylää. Ja sitä täytyy sit vahtia ulkona.. Olis tosi kiva jos pystyisit olla niitten koirien kanssa ja katsoa sit mitä ne puuhaa. Kerron sulle sit ruokintasysteemeistä kun tuon Susua ellei ehditä sitä ennen nähdä. Aika yksinkertaiset ne on mutta kerron kuitenkin :P Meidän treenaus on vähä jääny vähemmälle koska alkaa noi tanssikuviot olla mukana maisemissa kohta vähän liiankin kanssa! Mulla on se koetilaisuus huomenna kolmelta!!! :) Lammilla. Jänskättää vähän mut onneks sinne tulee joku toinenkin tyttö.
Millaisia leikkejä muuten leikit Sennin kanssa? Se ei siis kiinnostu makupaloista ollenkaan vai? Mietiskelin tossa että miten sitä sen viettiä sais nostettua, mutta ehkä liika työstäminen vaan pilaa mahdollisuudet vähäiseenkin onnistumiseen, en tiedä.. Jutellaan siitä sit kun seuraavan kerran nähdään. Sunnuntaina saatan olla menossa Kuohulle et jos vaikka käytäis lenkillä ELLEI sada kaatamalla paitsi eihän se oo ennenkään meitä haitannu :wink:
Vastaa Viestiin