Hyvät neuvot olisivat nyt kultaakin arvokkaampia!!

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Marja Kekki

Hyvät neuvot olisivat nyt kultaakin arvokkaampia!!

Viesti Kirjoittaja Marja Kekki »

Tilanne on nyt sellainen,että olen pian hukassa koirani kanssa ja tarvitsisin kipeästi hyviä neuvoja.
Olen "onnellinen" n.3vuotiaan uros sakun omistaja ja meidän välinen yhteiselo sujuu hyvin kun olemme kahden,mutta kun kylään saapuu ihmisiä joudun kokoajan olemaan varuillani,koska koira on villi,se hyppii ja pomppii,nuuskii ja seuraa.Sikäli siinä ei ole mitään pahaa ja koiran tietysti kuuluukin saada haistella ja tutustua ihmiseen joka tulee hänen reviirilleen,mutta kun tuo hyppiminen ei meinaa millään loppua eikä ole kiva saada syliinsä 40kg elävää lihaa heti kun saa jalkansa kynnyksen yli. Miten saan tämän koirasta kitkettyä pois?olen kieltänyt,olen käyttänyt namupaloja palkkioina aina kun hän ei ole hypännyt jne mutta ei auta.Minua päin koira ei hyppää kun tulen kotiin tai jos hyppää niin uskoo kyllä kerrasta.eli neuvoja.?sitten oikeaan ongelmaan.Koirani omaan erittäin vahvan,liian vahvan puolustusvietin,enkä saa sitä kitkettyä siitä pois. Jos ulkona kävelee ihminen tai joku tulee vastaan koiran kanssa alkaa sen päiväinen rähinä eikä makupalat ym kiinnosta tuon taivaallista sillä hetkellä. Jos joku ihminen seisoo rappukäytävässä(asumme siis kerrostalossa) nostaa koira kaikki karvansa pystyyn ja haukkuu sen minkä kerkeää,saan jatkuvasti pelätä että jos en kokoajan ole valppaana se käy johonkin vielä kiinni,tai jos joku kylässä oleva tekee äkkinäisiä liikkeitä ottaa koira sen jotenkin uhkana.Koira ei myöskään tahdo hyväksyä jos joku halaa minua,useimmiten se hyppää meidän väliin niin että erottaa meidät toisistaan ja sitten jää eteeni istumaan ikäänkuin se vahtisi tai suojelisi..Miten saan tämän loppumaan?koira on muuten kiltti ja hellyydenkipeä kun se tottuu ihmiseen tai kun ihminen edes kerran silittää sitä mutta tuntematon ihminen on sille ikäänkuin uhka ja se vaikuttaa aivan sekopäiseltä :(
Koirani on varmasti tämän talon vihatuin yksilö ja välillä itsestäkin tuntuu että annan sille pian nuija nukutuksen jos ei tyyli muutu,mutta kun..tiedän että minussa se vika varmasti on,mutta ongelma onkin se etten tiedä mitä teen väärin.En haluaisi kuitenkaan rakkaastani luopua,koska muuten se on niin ihana ja kuuliainen ja tykkää touhuta sekä haluaa useimmiten miellyttää,mutta tietty yhteys ja kuuliaisuus puuttuu.
Kaipaisin kipeästi apua ennenkuin jotain pääsee tapahtumaan ja olisihan se kivempi käydä lenkilläkin kun koira nauttisi kävelystä eikä vainoaisi ympärillä olevia ihmisiä.. :oops:
Birgitta Vesa-Lehtinen

Viesti Kirjoittaja Birgitta Vesa-Lehtinen »

Hei!
En tiedä, missä asut, mutta ota yhteyttä alaosastoon tai ongelmakoirakouluttajaan (hyvään sellaiseen).
Tuntuu, että teillä on tuo johtajuus hukassa eli koira ei oikein tiedä paikaansa laumassa eli luulee olevansa talon alfa-uros :)
Timppa Susi

Viesti Kirjoittaja Timppa Susi »

Hmmm... Voi olla että tuossa on jonkin näköinen johtajuus ongelma, eli koira ei ole täysin varma paikastaan. Tosin hämää tuo tuossa kirjoituksessasi, kun koira kuitenkin uskoo sinua, kun olette kahden.. Onko sillä olut riittävästi sosiaalisia kontakteja? -Vähän kuitenkin vaikuttaisi siltä, kun koirasi hyppii vieraita vasten, kun teille tulee vieraita, että se olisi riemuissansa vieraista ja kaipaisi sosiaalisia kontakteja enemmän..
Miten itse käyttäydyt vieraiden teille tullessa?

Kannattaa kyllä kääntyä jonku ammatti ihmisen puoleen..
maiju savolainen

Viesti Kirjoittaja maiju savolainen »

Koirasi ei "suojele ja puolusta" suinkaan sinua, vaan itseään, koska se on suunnattoman epävarma.

Että koirasi luottaisi sinuun ja sinun kykyysi hoitaa erilaiset arkielämän tilanteet, eikä koiran tarvitsisi tehdä päätöksiä ja ratkaisuja, niin tarvitset siihen ilmeisesti ulkopuolista apua nopeasti.

Tällaisia ongelmia syntyy yleensä omistajan kokemattomuudesta, kuinka koiran kanssa eletään arkielämää jo pennusta lähtien. Jos sitten vielä koira sattuu olemaan vähän epävarmempaa laatua, niin ongelmia on takuulla tiedossa.

Läheskään aina koira ei ole se ongelma, mutta omistaja on. :|

Netissä ei kukaan pysty neuvoja antamaan. Ongelmanratkaisu löytyy kokeneesta koiranohjaajasta. Alaosastoista löytyy apuja.

Kuka hyvänsa voi käyttää itsestään nimitystä "ongelmakoirakouluttaja" joten niiden suhteen kannattaa olla kriittinen.
Marja Kekki

Viesti Kirjoittaja Marja Kekki »

juu koira on kyllä todella iloinen ja villiintyy kun kylään tulee ihmisiä,on taas yksi rapsuttaja lisää.Yleensä itse kiellän sitä hyppimästä ja pyrin rauhoittamaan koiraa,kun se huomaa ettei pääse vieraan luokse ennenkuin on rauhoittunut se osaa olla nätimmin..hetken aikaa, ja sitten taas mentiin,muttä tämä vaihe kestää yleensä "vain" 10minuuttia,sen jälkeen hän unohtaa vieraan tai alkaa kantamaan tälle lelujaan,eli kutsuu leikkimään.
Niin tiedän että minussa varmasti vikaa oo ja siksi kysyin onko jotain keinoja joilla voisin vahvistaa koiran luottamusta ja selventää sille asemaansa että se ei käyttäytyisi tietyissä tilanteissa uhkaavasti. Nykyisin jos en itse ole kotona ja mieheni kaveri tulee esimerkiksi kylään on koiran käytös aivan yhtä uhkaavaa eikä se tahdo suostua ottamaan käskyjä vastaan muilta,kun minä tulen se uskoo kun kerran kunnolla suomenkielellä karjaisen.
Pentuna kävimme usein leikkimässä muiden koirien kanssa ja monet ihmiset rapsuttelivat häntä myös esim.rappukäytävässä,mutta sitten jouduin jättämään kontaktit vähemmälle kun koira riemuissaan aloitti rehaamisen ja hyppimisen,ja vaikka hän on vain iloinen se ei kuitenkaan muista ihmisistä tunnu kivalta ja moni myös pelästyy ison koiran sellaista käytöstä. :|
Johanna Mattila

Viesti Kirjoittaja Johanna Mattila »

Marja Kekki kirjoitti:Pentuna kävimme usein leikkimässä muiden koirien kanssa ja monet ihmiset rapsuttelivat häntä myös esim.rappukäytävässä,mutta sitten jouduin jättämään kontaktit vähemmälle kun koira riemuissaan aloitti rehaamisen ja hyppimisen,ja vaikka hän on vain iloinen se ei kuitenkaan muista ihmisistä tunnu kivalta ja moni myös pelästyy ison koiran sellaista käytöstä. :|
Mun mielestä tässä kohtaa meni pieleen :( . Anteeksi, tarkoitus ei ole syyllistää eikä arvostella toisten pennunkasvatusmetodeja, mutta mä olen tässäkin asiassa noudattanut periaatetta "kerran kielletty on aina kielletty".

Mun pennut ei juuri koskaan leiki muiden koirien kanssa eivätkä vieraat ihmiset tule rapsuttelemaan niitä. Me aloitetaan jo ihan pienestä opiskella sitä, että minä olen koiran elämän keskipiste ja ohikulkijoista ja vastaantulijoista ei välitetä. Eikä ne tosiaan aikuisena välitä mitään kanssakulkijoista, me vaan mennään ohi ihan niinkuin on aina tehty.

Koirasi oppi pentuna, että muihin koiriin ja ihmisiin täytyy jotenkin reagoida ja kun ikää tulee lisää, reagointitapa muuttuu.
Kyllähän tuo ongelma voidaan korjata vielä aikuisiälläkin, mutta töitä se teettää.
Suosittelen sinne koulutuskentälle menoa.
Avatar
Eija Käyhkö
Keskustelun ylläpito
Viestit: 55
Liittynyt: 18 Elo 2003 08:16

Viesti Kirjoittaja Eija Käyhkö »

Kirjoitetun kuvauksen perusteella on aika mahdotonta sanoa, miksi joku koira käyttäytyy niin tai näin. Samankaltainen käytös saattaa johtua täysin erilaisista syistä, joten toimintamallia käytöksen muuttamiseen ei voi antaa netissä kirjoittamalla. Oikeiden neuvojen antamiseksi koira täytyy nähdä omin silmin ohjaajansa kanssa. Pahimmillaan ohjaaja kokeilee tänään kirjoittajan A neuvoa ja huomenna kirjoittajan B:n täysin päinvastaista neuvoa, jolloin tilanne vain pahenee. Itselleni käytöksen kuvauksesta tulee mieleen se, että koiralle on tullut liian raskas taakka kannettavaksi lauman turvallisuusvastaavana ja yleisten töiden johtajana. Tai käytös voi johtua arkuudesta tai molemmista syistä tai jne… Tuolla jo annettiinkin hyvä neuvo, eli jos vain mahdollista niin ota yhteyttä lähimpään alaosastoon, jossa voit käydä näyttämässä koiraasi kokeneille ohjaajille, myös koiran kasvattajaan kannattaisi ottaa yhteyttä neuvojen saamiseksi. Itsekseen tilanne ei käänny paremmaksi, vaan todennäköisesti koiran pitäminen käy entistä hankalammaksi, oikealla koulutuksella ja käsittelyllä yhteiselämästä tulee kaikille osapuolille miellyttävää. SPL:n alaosastojen yhteystiedot löytävät täältä.http://www.spl.fi/ao/
Timppa Susi

Viesti Kirjoittaja Timppa Susi »

Johanna Mattila kirjoitti:
Marja Kekki kirjoitti:Pentuna kävimme usein leikkimässä muiden koirien kanssa ja monet ihmiset rapsuttelivat häntä myös esim.rappukäytävässä,mutta sitten jouduin jättämään kontaktit vähemmälle kun koira riemuissaan aloitti rehaamisen ja hyppimisen,ja vaikka hän on vain iloinen se ei kuitenkaan muista ihmisistä tunnu kivalta ja moni myös pelästyy ison koiran sellaista käytöstä. :|
Mun mielestä tässä kohtaa meni pieleen :( . Anteeksi, tarkoitus ei ole syyllistää eikä arvostella toisten pennunkasvatusmetodeja, mutta mä olen tässäkin asiassa noudattanut periaatetta "kerran kielletty on aina kielletty".

Mun pennut ei juuri koskaan leiki muiden koirien kanssa eivätkä vieraat ihmiset tule rapsuttelemaan niitä. Me aloitetaan jo ihan pienestä opiskella sitä, että minä olen koiran elämän keskipiste ja ohikulkijoista ja vastaantulijoista ei välitetä. Eikä ne tosiaan aikuisena välitä mitään kanssakulkijoista, me vaan mennään ohi ihan niinkuin on aina tehty.

Koirasi oppi pentuna, että muihin koiriin ja ihmisiin täytyy jotenkin reagoida ja kun ikää tulee lisää, reagointitapa muuttuu.
Kyllähän tuo ongelma voidaan korjata vielä aikuisiälläkin, mutta töitä se teettää.
Suosittelen sinne koulutuskentälle menoa.

Asioista tietenkin voi olla montaa eri mieltä, mutta koirasta voi myös tulla vihainen vieraille, mikäli se ei saa riittävästi sosiaalisia kontakteja ja jos joskus tulee tilanne, että koiraasi joku pääsee jossain tilanteessa puhutteleen, niin tilanne on koiralle uusi ja voi reagoida aggressiivisesti tilanteeseen, jos eristetään muista ihmisistä.

Toki ohitus tilanteet on taas kokonaan toinen juttu.. Sen jos siihen pienestä saakka opettaa ettei toisiin koiriin ja ihmisiin reagoida, niin se varmasti sujuu samalla lailla aikuisenakin..
Lilli Hyvärinen

Viesti Kirjoittaja Lilli Hyvärinen »

Johtuipa koiran käytös epävarmuudesta tai mistä tahansa,yksi asia on varmaa. Koirasi ei ole millään lailla hallinnassa,vaan ratkoo tilanteita miten itse parhaaksi näkee. Kuvailemasi käytöksen perusteella en yhtään ihmettele,miksi koirasi ei ole naapureiden suosiossa.
Kun kyse on saksanpaimenkoirauroksen kokoisesta eläimestä,toivon todella että noudatat usealta saamaasi neuvoa ja hakeudut lähimpään alaosastoosi apua hakemaan.
Yksikään nettineuvo ei pysty samaan kuin kokeneen henkilön apu ihan paikanpäällä saatuna. Rohkeasti mukaan vaan,jos todella haluat ongelman eteen tehdä töitä.
Auli Impola

Viesti Kirjoittaja Auli Impola »

Olen 100%:styi samaa mieltä Johannan ja Lillin kanssa. Meillä tehdään samoin kuin Johanna tuossa kertoi. Voin kertoa, että koirat osaavat käyttäytyä. Sen voi jokainen meille tuleva todeta. (Minulla on aina useita koiria kerralla, ollut jo kaksikymmentä vuotta, yhdeksäntoista koiraa olen omistanut.)

Koirasta ei MILLOINKAAN tule kilttiä toisille koirille siten, että sen antaa jatkuvasti käydä tutustumassa vieraisiin koiriin. Saksanpaimenkoira ei tarvitse vieraita koirakontakteja. Sillä on oma lauma, ja that's it. Laumaan voi kuulua yksi omistaja tai useita ihmisiä ja koiria.

Jos koiran päästää aina tutustumaan vieraisiin koiriin ja ihmisiin, miten ihmeessä se voisi ymmärtää, että niihin ei pidä reagoida. Se on aivan epäloogista. Ainoastaan loogisella koiranpidolla saadaan hyviä tuloksia.
Timppa Susi

Viesti Kirjoittaja Timppa Susi »

Auli Impola kirjoitti:Olen 100%:styi samaa mieltä Johannan ja Lillin kanssa. Meillä tehdään samoin kuin Johanna tuossa kertoi. Voin kertoa, että koirat osaavat käyttäytyä. Sen voi jokainen meille tuleva todeta. (Minulla on aina useita koiria kerralla, ollut jo kaksikymmentä vuotta, yhdeksäntoista koiraa olen omistanut.)

Koirasta ei MILLOINKAAN tule kilttiä toisille koirille siten, että sen antaa jatkuvasti käydä tutustumassa vieraisiin koiriin. Saksanpaimenkoira ei tarvitse vieraita koirakontakteja. Sillä on oma lauma, ja that's it. Laumaan voi kuulua yksi omistaja tai useita ihmisiä ja koiria.

Jos koiran päästää aina tutustumaan vieraisiin koiriin ja ihmisiin, miten ihmeessä se voisi ymmärtää, että niihin ei pidä reagoida. Se on aivan epäloogista. Ainoastaan loogisella koiranpidolla saadaan hyviä tuloksia.
Tarkoitin asialla sitä, että jos se ei saa tutustua vieraisiin ihmisiin ollenkaan, niin siitä tulle luultavasti vihainen vieraille.. Sosialisilla kontakteilla tarkoitin sitä että se saa kontakteja vieraisiin oman lauman ulkopuolisiin ihmisiin.. En suinkaan tarkoittanut sitä että lenkillä ollessa pitäisi antaa kaikkien puhutella ja rapsutella, ei meilläkään näin tehdä.

Meillä ainakin kun meille tulee vieraita, annetaan koirien heihin tutustua.. Toki vieraat koirat on ihan eri juttu.. Mutta jos auli luki tekstini loppuun saakka ajatuksella, niin huomasit varmaan etten puhunut vieraista koirista. -Myös meillä koirat osaa käyttäytyä.
Auli Impola

Viesti Kirjoittaja Auli Impola »

No, en tarkoittanut ottaa otetta sinun kirjoituksestasi, Timppa. Tämä oli ihan vaan yleinen juttu. Minulla itselläni koirat kulkevat paljon mukana. Vien aina koiriani vanhempieni luo, missä "mummu ja tuffa" paapovat ja syöttävät makkaraa jääkaapista. Siellä käyvät sisarukseni lapsineen ja kaikki hellitelevät koiriani.

Meillä käyvät ihmiset samoin tuovat usein koirille tuliaisia ja rapsuttavat niitä. Se koirien iloinen vastaanotto kestää muutaman minuutin ja sen jälkeen ne joko (ihmisestä riippuen) jäävät norkoilemaan keittiöön ja pummaavat sapuskaa tai menevät makoilemaan jonnekin. Itse en anna koirille mitään pöydästä, joten minulta on turha pyytää.

Koska koirat voi laittaa tarhaan silloin, kun tulee ihmisiä pyhäkutimissa, en ole koskaan nähnyt ongelmaa koirien käytöksessä. Ne ovat täällä kotonaan. Kadulla muita ihmisiä tai muita koiria ei ole olemassakaan.

Opetan koirat ottamaan vieraat vastaan estämällä niiden älyttömän riehumisen ja sanomalla niille "nätisti". Nuoret koirat voivat olla hieman rajumpia, mutta kaikki aikuiset käyttäytyvät mallikelpoisesti. Ainoastaan kummitäti, mummu ja tuffa saavat aikaan älämölön. En ole koskaan edes ajatellut, että kyseessä olisi jokin johtajuus tai muu ongelma. Nehän ovat koiria.
Johanna Mattila

Viesti Kirjoittaja Johanna Mattila »

Juu, minäkin tarkoitin nimenomaan sitä, että lenkillä vastaantulevat, vieraat ihmiset eivät pentuihini koske. Kyllä mekin käydään kylässä ja koulutuskentillä ja meillä käy vieraita, joihin koirat tutustuvat namien ja rapsutusten merkeissä, joten ei niitä ihan epäsosiaalisiksi kasvateta. :lol:
Marja Kekki

Viesti Kirjoittaja Marja Kekki »

sen verran haluan asiaani oikaista,ettei koira todellakaan ole lenkeillä mennyt ihmisiin tutustumaan eikä se ole myöskään saanut lenkkien aikana olla tekemisissä toisten koirien kanssa vaan se on useimmiten rappukäytävässä missä tilat on ahtaat ja missä väkisinkin törmää muihin ihmisiin saanut sosiaaliset kontaktinsa muihin ihmisiin ja koiriin joita talossa asuu ja muutamat ihmiset ovat silittäneet sitä hissiä odotellessa kun koira on ollut pentu.nyt vanhemmiten se on alkanut vain kovasti haukkumaan ihmisille jotka käytävässä kulkee sekä koirille joita ulkona näkee. Tänään kuitenkaan se ei ole syystä tai toisesta jaksanut/halunnut reagoida keneenkään ulkona liikkuvaan yksilöön eikä sen enempää käytävässäkään oleviin ihmisiin.
Marja Kekki

Viesti Kirjoittaja Marja Kekki »

ja koiran vieraille ihmisille haukkuminen tapahtuu silloin kun olemme sillä alueella missä olemme yleensä aina liikkuneet.heti kun maisema vaihtuu vieraaseen ei sitä edes toiset koirat eikä ihmiset kiinnosta.
Vastaa Viestiin