Sakemanni vartio koirana

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Timi Palmroth

Sakemanni vartio koirana

Viesti Kirjoittaja Timi Palmroth »

Miten saada koira haukkumaan kun joku koputtaa ovella?
Birgitta Vesa-Lehtinen

Viesti Kirjoittaja Birgitta Vesa-Lehtinen »

Jaa-a. Enpä tuohon osaa vastausta antaa, kun meillä kakara tekee sen ihan itsestään.
Omakotitalossa kun asutaan, nin aina kehun, kun ilmoittaa tulijan - siis
ystävällisesti ilmoittaa eikä mitenkään räyhäämällä.
Timi Palmroth

Viesti Kirjoittaja Timi Palmroth »

Joo en minä halua että räyhäämään rupee mutta ilmottais vain. :)
Sarita Kivikko

Viesti Kirjoittaja Sarita Kivikko »

Itelle ainakin tulee mieleen, että koiran voi opettaa haukkumaan ensin käskystä. Kaikki tilanteet käyttöön missä koira haukkuu, annetaan käsky "hauku" ja sitten palkitaan. Tätä niin kauan että koira haukahtaa käskystä. Sitten voi harjoitusta jatkaa sillä, että joku koputtaa ovella, annetaan "hauku" käsky ja tätä toistetaan kunnes koira tajuaa haukkua aina kun oveen koputetaan....

Kannattaa toki opettaa tässä samalla "hiljaa" käsky.... näistä käskyistä oli molemmista hyötyä ainakin meidän raakkuperse dobberin kanssa... :roll:
Christa Pekkinen

Viesti Kirjoittaja Christa Pekkinen »

Meillä opetettiin silleen, että aina haukusta palkkaus (se saatiin meillä ulos innostamalla ja mallia näyttämällä, moni varmaan hulluksikin jo ajatteli mutta sillä se haukku saatiin ulos - koira matki siitä kun itse pistät koiranhaukun matkimisen ovella - kyllä se ne osaa yhdistää).
Nyt se kyllä ilmottaa jos joku on tulossa, ei jää huomaamatta.
Mitään räksytyshaukkuja ei tule, se on ne muutamat vahvat haukut ja siinä se, ei se tää poikakaan sen enempää viitsi räyhätä - hiljaista tyyppiä kun on.
Ovelle kyllä jää istumaan ja odottelemaan kuka sieltä tulee.

Sitten koira itse alkoi kehittää vartiointiaan ja enää edes pihaan ei tulla koiran ilmoittamatta siitä haukulla tai parilla. Pihan rajat tietää (vaikkei aitoja oikeastaan ole, paitsi tuossa naapurilla) eikä niiden yli poika mene.
Jerellä ikää siis 10 kuukautta.
Vastaa Viestiin